vrijdag 7 juni 2024

Censuur!!!

Elke keer als ik hier over een onderwerp schrijf dat nogal of een beetje controversieel is, dan zijn er reacties die ik afkeur omdat ze in mijn ogen haatzaaien of opruiend zijn. Dat wil ik hier niet. Geen extreemrechtse complotverhalen of ontkenning van problemen die er in de wereld zijn.
Soms heb ik er geen idee van dat mijn stukje zo veel nare reacties zal oproepen. Soms ook wel, zoals over de Europese verkiezingen.

Vroeger, toen ik met mijn blog begon, waren er nooit haatzaaiende extreemrechtse reacties, maar tegenwoordig wel. En als ik die dan niet plaats, komt er een reactie overheen dat ik censuur pleeg. Er volgt dan in de reactie een scheldpartij,  waarbij soms ook een aantal venijnige vrouwvijandige, seniorvijandige beledigingen inbegrepen zijn.

Ik zou met mijn blog kennelijk een open podium moeten zijn voor iedereen, ook diverse nare reacties, want iedereen moet kennelijk zijn of haar zegje kunnen doen.

Nou, nee dus! Waarom zou ik? Kranten publiceren zeker ook niet alle ingezonden stukken en brieven. Ze maken een selectie en dat doe ik ook! 
Als je zo graag  nare reacties de wereld in wil slingeren, leef je dan uit op Facebook,  dat staat er vol mee. Of een andere mogelijkheid: begin een eigen blog.

Ik heb in mijn bericht van gisteren over de Europese verkiezingen geschreven: Reacties met een stemadvies gaan in de prullenbak. (.........) Mijn blog is geen uithangbord voor politieke partijen!

En zoals op het reactieformulier staat:
Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Het lijkt me dat ik daarmee duidelijk genoeg ben!

Overigens: dit is het laatste bericht dat ik hier schrijf over trollen en haatreacties en dergelijke.
Het lijkt er namelijk op dat ik mensen op een idee breng om als "hobby" in navolging van anderen ook met haatreacties te gaan strooien, gewoon omdat ze het leuk lijkt anderen te gaan kwetsen.
Elke nare reactie verdwijnt daarom na lezing van de eerste paar zinnen in de prullenbak. Soms is dat niet terecht, maar dan heb ik geen trek om verder te lezen.

58 opmerkingen:

  1. Mevrouw Niekje heeft er ook last van en wat een zielige types die het niet kunnen laten om ruzie te maken en negatieve reacties achter te laten. Je mag het best niet eens zijn met een onderwerp maar argumenteer en schrijf met respect en zet je naam eronder. Gewoon negeren en in de prullenbak er zijn meer dan voldoende lezers en reageerders die je blog wel waarderen. Ik denk dat het komt doordat de maatschappij verdeeld is en dit personen zijn die in de 'echte wereld' overal tegenaan lopen en dan hun frustatie uiten op blogs zoals de jouwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar blijkbaar is je blog regelmatig wel een uithangbord voor de (linkse) Volkskrant met hun (soms extreemlinkse) opvattingen. Dat mag dan blijkbaar weer wel omdat dat in jouw straatje past.
    Had je het alleen bij de "normale" stemwijzer gelaten dan was er denk ik niets aan de hand geweest. Op deze manier roep je het ook over je af Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Extreemlinkse reacties hier? En de Volkskrant extreem links? Nou, daar denk ik echt anders over!

      Verwijderen
    2. Ik kom anders met enige regelmaat reacties tegen die heel duidelijk 'rechtsere' sympathieen laten zien.
      En ik ben helemaal niet zo 'links' in mijn overtuigingen, de volkskrant lees ik sowieso niet. Ik heb ook wel eens reacties geschreven die bepaald niet in 'dit straatje' passen, soms directe kritiek op de inhoud van het geplaatste bericht, voor zover ik kan nagaan allemaal steeds geplaatst.

      Ten slotte: dit blijft in de eerste plaats een platform waar Aaf haar stukjes schrijft, die - en de meeste reacties - zullen altijd een beetje meekleuren met haar voorkeuren. Politiek of andszins. Als dat echt zo moeilijk te verkroppen is dan ben je vrij om je tijd ergens anders te besteden lijkt me.

      Verwijderen
    3. Wat bizonder dat iemand de Volkskrant ‘extreem links’ vindt.
      Thea

      Verwijderen
    4. Je bent tegenwoordig al heel snel 'zuurlinks' als je niet in EU/machtscomplotten gelooft, of immigratieellende uitvergroot.
      En als je kritisch bent op Israel bent je extreemlinks. Net zo als je het klimaat wil helpen. Gr.Marij

      Verwijderen
    5. Dat komt omdat links de rechtse partijen het stempel extreem rechts opplakt. Luister maar naar de kamerdebatten.

      Verwijderen
    6. @anoniem om 12:31 uur: Nee rechtse partijen hebben niet van links het stempel extreem rechts opgeplakt gekregen. Sommige partijen ter rechterzijde hebben een extreem rechts gedachtegoed en hanteren feitenvrije meningen. Dus populistische meningen, die niet gebaseerd zijn op feiten.

      Verwijderen
    7. Extreem linkse volkskrant? Wat een onzin ...

      Verwijderen
    8. Sommige partijen, rechts van het midden, hebben door hun taalgebruik, door hun uitspraken en hun handelen zichzelf het etiket ‘extreem rechts’ opgeplakt!

      Verwijderen
    9. @Mieke en wat zou dat? Het is Aaf haar blog, daar kan ze schrijven wat ze wil. Ook als dat in jouw ogen extreem links is.

      Verwijderen
    10. Extreem rechts, die term daar heeft de kamervoorzitter (pvv) toch problemen mee ??

      Verwijderen
    11. Je mag van mij in dit geval ook de term radicaal rechts gebruiken. Die term gebruiken ze tegenwoordig bij de NOS. Ultra rechts kan ook.

      Verwijderen
  3. Het houdt maar niet op, hè? Ik vind het goed dat je die reacties niet plaatst. Het is jouw weblog en dan mag iemand anders nog zo fel reageren, jij beslist wat wel en wat niet kan. Het is ook niet te begrijpen dat die azijnzeikers er nog steeds energie in blijven steken, het moet zo ondertussen toch wel duidelijk zijn dat ze er niks mee opschieten. Als ze met respect behandeld willen worden dan zullen ze ook op een respectvolle manier moeten reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op zich snap ik dat natuurlijk. Nare reacties heeft niemand iets aan.
    Maar hoe weet je dan of iets nep-informatie is? Zoek je dat eerst uit dan? Of is het meer omdat je zelf denkt dat het nep is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk aan klimaatontkenners of mensen die denken dat Nederland extreem veel asielzoekers opneemt in vergelijking tot andere landen in Europa. Dat laatste is helemaal niet zo. Nederland neemt relatief minder asielzoekers op dan andere landen.

      Verwijderen
    2. Ben me echt rot geschrokken toen ik onlangs in Ter Apel was. Met bussen tegelijk komen de asielzoekers aan.

      Verwijderen
    3. Anoniem 2O.42: en waar schrik je dan van? Van de aantallen, van dat ze met bussen worden vervoerd? Dat weten we toch allemaal al?

      Verwijderen
  5. Aaf je hebt gelijk. Het is jouw blog, jij bepaalt. Ik zie mezelf, lezer van jouw blog, als een bezoeker. Als ik bij iemand op bezoek ben dan gedraag ik me (sowieso gedraag ik me 😉). Ik ben beleefd, Ik kan het met iemand oneens zijn, maar ik blijf netjes.
    Haat zaaien, met modder gooien het gaat ons allemaal niet helpen in het leven.
    Meningen verschillen, dat mag en dat is goed. Dat stemt tot nadenken. Misschien ligt daar wel de oorzaak van veel gedoe. Dat men te snel roept, eerst nadenken en dan nadenken over hoe je het formuleert, Wat je graag kwijt wil. Dat zou al een groot verschil maken.
    Houd vol Aaf, blijf bij wat jij wil met je blog. En dan blijf ik bij je op bezoek komen, digitaal dan hé.
    Groet Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het volledig eens met de woorden van Mariëttte, en sluit mij bij deze woorden aan. Groetjes Gabriëlle

      Verwijderen
  6. Het is jouw site. Niemand anders heeft het recht hier op te staan als je dat niet goedkeurt. Dan moeten ze zelf maar een blog beginnen en kunnen ze klagen over de reacties die ze zelf krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zijn gewoon lafaards die dat doen, en anoniem natuurlijk! Bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is inderdaad een groot verschil tussen een gezonde discussie en met modder gaan gooien naar elkaar. En wie heeft werkelijk de waarheid in pacht? Wij gaan toch allemaal maar af op wat ons verteld wordt. En leven daardoor in verschillende bubbels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies dat.
      Het meerderendeel volgt de mainstreammedia en anderen volgen dat niet. Om beide groepen in hokjes te duwen (ik hoor termen als; schapen, wakkeren, wappies, complotdenkers etc) werkt alleen maar verdeeldheid in de hand.
      Niet iedereen heeft dezelfde mening, prima.

      Verwijderen
  9. Jouw blog, jouw leven. En je mag je met onderwerpen bezig houden die je belangrijk vindt of die je bezig houdt.
    Geen enkel respect voor mensen die jouw blog gebruiken om hun nare mening te verkondigen.
    Groot gelijk dat je deze reacties niet plaatst.
    Gewoon jammer dat er nog steeds mensen zijn die met modder gooien op de blog van een ander.

    Liefs Joanne 😘 🧡

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelijk heb je Aaf! Het is jouw blog, en dat soort narigheid zou ik er ook niet op willen. Wat is dat toch dat mensen zo onaardig en bozig willen doen??

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb jou gemailt of nog e boeken wil gr nelmak

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelijk heb je! Jij bepaalt welke reactie ‘de moeite’ van het plaatsen waard zijn.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer dat het zo gaat. In mijn familie zijn mensen die zowel rechts als links stemmen. Ik vind het spreken over extreem rechts of extreem links naar en onnodig. Het geeft bij ons boeiende en respectvolle gesprekken en verschil van mening mag en kan. Het heeft bij mij inzicht gegeven over hoe een familielid tot het besluit is gekomen om op een partij te stemmen die voor mij het meest ver van mijn overtuiging ligt. En nogmaals jammer dat het zo gaat, in de politiek, op de socials en blijkbaar ook op de blog van Aaf. Groot gelijk dat je bepaalde reacties niet plaatst, maar je spreekt wel zelf je voorkeur uit. Ik denk dat dat de reacties oproept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem. Je hebt "midden" in de politiek. Dan heb je "links" en "rechts", die zaten respectievelijk links en rechts van het midden van de kamer. Intussen zitten ze niet meer letterlijk op die plekken, maar betekent rechts meer conservatief en links meer progressief. Tenslotte heb je nog extreem links en extreem rechts. Die zitten heel ver naar links en heel ver naar rechts, vaak zo ver dat ze andere mensen heel graag met geweld hun mening op zouden willen leggen. We geven dat de naam "extreem" omdat het vrij extreem ís, en over deze mensen heeft Aaf het dus. Aaf heeft het niet over mensen die gewoon aan de rechterkant van het midden zitten in de politiek.

      Dat je nog boeiende gesprekken kunt hebben met je familieleden die links en rechts stemmen, betekent hoogstwaarschijnlijk dat geen van hen in de extreme hoek zit. Mooi!

      Verwijderen
    2. Ik ben anoniem 09.31 niet, maar Petra, het schooljuf toontje is toch niet nodig !

      Verwijderen
  14. Je hebt helemaal gelijk, Aaf. Het is jouw blog en jij bepaalt. Ik reageer niet vaak maar lees je graag. Je bent niet de enige die last heeft van rechtse trollen die online heel goed zijn georganiseerd, Als je volgens hun links bent krijg je tientallen, soms honderden haatreacties. Dat is echt niet spontaan. Hun doel is om alles wat in hun ogen links is het zwijgen op te leggen. Helaas lukt dat vaak, ik ken een paar mensen die om die reden van sociale media verdwenen zijn. Laat je niet wegpesten! Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms, na de zoveelste sneer, heb ik er helemaal genoeg van!
      Bijvoorbeeld als iemand meent dat mij het stemrecht ontnomen zou moeten worden in verband met zo'n blogje als dat van gisteren, of mij een landverrader vinden. Of dat ik een boete zou moeten krijgen door mijn oproep om te gaan stemmen.
      Dan denk ik: zou zo iemand dat nu echt menen? Zijn er zulke mensen te vinden met dergelijke absurde gedachten?
      Ik denk dat je gelijk hebt, en dat geprobeerd wordt om mij het zwijgen op te leggen.

      Verwijderen
    2. Dat klopt. Dat is een typische extreem rechtse tactiek trouwens: mensen intimideren tot ze zwijgen ... .

      Verwijderen
    3. Griezelig, als we elkaar gaan proberen het zwijgen op te leggen. Wat mij betreft mag alles worden gezegd, zolang het waar is, en niet racistisch, seksistisch, etc. Pleidooi voor een open gesprek!
      Wie plaatste er nou onlangs iets van een vd schrijvers / dichters uit de dertiger jaren?

      Verwijderen
    4. @mrs H: dat was ik. Een citaat van Menno ter Braak in mijn blog over de voorgenomen BTW-verhoging op kranten en boeken.
      Dit was het citaat:
      ‘Zij zijn niet in echte oplossingen geïnteresseerd, want ze hebben de misstanden nodig om te kunnen blijven schelden. Dat is ook het enige waar ze echt verstand van hebben: schelden en haten. Ze hebben geen enkel positief idee, het enige wat ze willen is het uitleven van het ressentiment. Ook opvallend: ze haten intellectuelen, ze haten kunstenaars, ze haten cultuur, ze haten alles wat niet net zo gewoon is als zij zijn,’

      Verwijderen
  15. Mooi doordacht blogje net zoals bij Niekje. Op elk blog wordt een eigen mening gegeven en logisch dat je uit eigen ervaring of overtuiging schrijft. Daar mag je het niet mee eens zijn en ook zo reageren en goed verwoorden. Alle reacties zijn goed om te lezen en je gedachten erover te laten gaan.
    Maar waar jullie het over hebben zijn onzinnige reacties die niets bijdragen aan welk verhaal ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat naar voor je dat je je met dit soort reacties bezig moet houden. En je dan ook nog moet verdedigen. Als je niks aardig te zeggen hebt, zeg dan niks! Ik ben altijd heel blij met wat je deelt op je blog en lees je graag. Dankjewel daarvoor. Groet, Jacquelien Koopman

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jammer dat je met regelmaat een stortvloed van narigheid over je heen krijgt. Ik hoop van harte dat je het snel los kunt laten. Ga vooral door op jouw weg, veel mensen genieten van je verhalen! Groet, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, je bent heel zielig als je een keer tegengas krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegengas? Ik noem dat geen tegengas. En zielig ben ik niet.

      Verwijderen
    2. Ik zie hier eerlijk gezegd maar 1 iemand die zielig is en het is niet Aaf ...

      Verwijderen
    3. Over dit soort reacties gaat dus dit hele gesprek....

      Verwijderen
  19. Onverdraagzaamheid en zelfgenoegzaamheid, het lijkt enorm toe te nemen. Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat iemand een andere mening heeft ? En krijgen schreeuwers de meeste aandacht ? Ik vind dat deze reageerder al veel te veel aandacht heeft gekregen. Die oerdomme opmerkingen en gescheld richting Aaf , misschien beter om dit te negeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nu is er de tegenstelling links - rechts. Vroeger sprak men over ons soort mensen. Het werd niet hardop gezegd, maar wel gedacht.
    Thuis leerden wij dat je eerst tot tien moet tellen, om je gedachten te ordenen, en dan pas gaan reageren. Nu reageren heel veel mensen primair en ze zeggen wat ze denken. Gegrond of ongegrond.
    Men vindt in dit land dat a, je overal een mening over moet hebben en b, dat je die mening ten alle tijde mag spuien. Of je iemand daarmee kwetst doet niet ter zake.
    We zijn in rap tempo een hard volkje geworden.
    Gelukkig heb je keuzevrijheid. Twitter en facebook kun je verwijderen.
    En als ik zie hoeveel mensen je trouw blijven volgen, (ook de haters, doe je het niet zo slecht, Aaf. Want ze blijven je wel lezen hè.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het is natuurlijk te allen tijde. Niet zo haastig typen, of even overlezen. Dat kan ook nooit kwaad.

      Verwijderen
  21. Groot gelijk! Dat ze maar zelf een blog maken dan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik krijg het gevoel dat sinds de PVV in de regering lijkt te gaan zitten, bij sommigen van hun aanhang alle remmen los gaan en ze vrijelijk alle bruine derrie rond spuien.
    Dit is natuurlijk vaak hilarisch, maar geeft ook aan dat zij zich eerder niet gehoord hebben gevoeld. Ik ben alleen bang dat ook de rechts-extreme politiek hun niet de gouden bergen gaat brengen die ze verwachten.
    Uiteindelijk vind je geluk het best in jezelf en hangt dat niet af van wat anderen doen of zeggen.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. het zal ongetwijfeld al in eerdere reacties gezegd zijn, maar de zaken liggen voor mij simpel; het is jouw blog Aaf en jij bepaald ook of je een reactie plaatsingswaardig vindt.
    Met de inhoud van het blog kun je het eens zijn of oneens zijn, dat is strikt persoonlijk, maar het geeft de reageerder nooit het automatische recht dat de reactie ook geplaatst wordt. Dat bepaalt nog altijd de eigenaar van het blog. Zoals de vrouwenbeweging toentertijd de leus gebruikte 'baas in eigen buik' lijkt me in jouw geval de variant 'baas op eigen blog' helemaal van toepassing.
    Iemand die vindt dat hij/zij onder alle omstandigheden alles kan of mag zeggen heeft in mijn ogen iets gemist. Eigen vrijheid houdt op waar het andermans vrijheid bedreigt, of anders gezegd; "Ook vrijheid kent grenzen"

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik lees heel graag je blog, blijf alsjeblieft doorgaan met schrijven. Het zet mij aan het denken ook door de reacties die er komen, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hi Aaf, jij mag schrijven wat je wil, vinden wat je vindt. Daar kan een ander dan ook iets van vinden, dat is natuurlijk prima en als dat op een fatsoenlijke manier opgeschreven wordt is dat ook prima. Daarnaast ben je vrij in met wie je 'omgaat'... met andere woorden wie je toelaat op jouw blogs. Censuur vind ik een groot woord om te gebruiken. Ik kan me eerder voorstellen dat het werkt zoals het bij je thuis (bij mij thuis) werkt. Doe je onbeschoft, zeg je rare dingen, zit je op een negatieve manier in mijn 'space' dan wijs ik je de deur en hoef je nooit meer terug te komen. Trollen zijn niet welkom, racisten zijn niet welkom en onbeschofte horken met vuile voeten ook niet! Goed blog Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ook helemaal niet dat er sprake is van censuur. Ik laat geen reacties van trollen, complotdenkers, racisten en seksisten toe. Die denken dat ze gecensureerd worden als ik hun vuilspuiterij niet toelaat.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat je zulke reacties wel censureert - want je geeft ze geen stem. Maar is dat erg dan?

      Verwijderen
    3. @mrs H. Ja je hebt gelijk, het is bij nader inzien inderdaad censuur. Want ik kies er voor om stomme reacties niet te plaatsen, het is mijn eigen keuze.

      Verwijderen
  26. Lieve Aaf

    Ik lees al heel lang bij je. Je bent ook mijn inspiratiebron geweest om met bloggen te beginnen. Eerst om onze schulden en het aflossen te beschrijven later over mijn leven.
    Ik weet dat je het niet makkelijk hebt gehad. Op zijn zachtst gezegd. Je hebt je er heel moedig door heen geslagen. Om uiteindelijk hypotheek vrij te zijn. En dat is op het financiële vlak. Je hebt heel wat voor je kiezen gekregen.
    Zo blij voor je dat je nu kunt genieten van je pensioen. Samen met je kinderen en je kleinkinderen.

    Het is je van harte gegund. Geniet ervan. Maar dat lukt je zeker.

    Al die ellendige reacties, ik hoop dat je ze naast je neer kan leggen. En ik hoop dat sommige mensen eens gaan nadenken voordat ze wat zeggen.

    Een heel verhaal, maar ik wilde het even kwijt.

    Liefs Joanne 😘 🧡

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik snap die mensen echt niet.
    Is internet de enig plek waar ze zich zo durven te uiten? Zijn ze anders (irl)bang dat ze gelijk lik op stuk krijgen en durven ze daarom hier? Of vinden ze zichzelf zo goed dat ze anderen proberen te overtuigen?
    Groot gelijk dat je censureert, ik lees hier voor m'n lol en dankzij jouw censuur blijft dat ook zo.

    BeantwoordenVerwijderen