zondag 28 juli 2024

Gestopt met beleggen bij mijn bank

In 2015 begon ik voorzichtig met beleggen, bij de ASN bank. Het waren beleggingen met een laag risico. Dat hield in, dat het verlies en de winst gering bleef.
Steeds weer kwam ik feitelijk tot de conclusie dat beleggen niets voor mij was. Niet genoeg zekerheid, want regelmatig verlies en soms wat winst. Toch besloot ik steeds om het nog even aan te zien, voordat ik er daadwerkelijk mee zou stoppen. De ASN bank is tenslotte een duurzame bank en het geld werd goed besteed, een beetje verlies is ook niet erg.

Dit jaar, na constatering dat ik eigenlijk in die 9 jaar alleen maar verlies geleden had en dat er niets bij gekomen was, en ik dit verlies altijd weer vervelend vond, besloot ik dat het klaar was. Groot was dit verlies niet, maar er was ook geen geld bij gegroeid.
Nu staat het geld op een vaste rekening bij dezelfde bank, in een spaardeposito en krijg ik een vaste rente van 2,65%. Gegarandeerd, zonder tegenvallers.
Het zal best zo zijn dat je met beleggingen op de lange termijn beter uit bent, maar ik doe niet meer mee. Het is niets voor mij.
De verkoop van mijn beleggingen is ondertussen al weer bijna 2 maanden geleden en ik voel tot nu toe alleen maar opluchting. Ik had het eerder moeten doen!

10 opmerkingen:

  1. Ik begrijp het helemaal. Je hebt het geld niet echt nodig, je wil er niet rijk mee worden, maar om nu verlies te lijden is ook niet fijn. Een spaardeposito is dan een goed alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je beleggen echt serieus wil doen kost het veel tijd. Moet je je ook in de bedrijven verdiepen waarin je investeert en ook weten wanneer en of ze dividend uitkeren. Bij stabiele bedrijven bijkopen als de koers laag is en in de gaten houden wanneer stijgingen te verwachten zijn als je wil verkopen. Of lange termijn beleggen bij een fonds, maar vaak betaal je daar dan weer veel kosten aan in verhouding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het niet met Lot eens, dat het veel tijd moet kosten.
    Beleggend via het duurzame fonds bij Brand New Day heb ik in dezelfde negen jaar meer dan een verdubbeling gezien van de waarde van mijn beleggingen.
    Ik weet dat ASN heel veel jaarlijkse kosten rekent, omdat ze actief voor je beleggen. Die kosten halen het rendement van de klant, dus van Zuinigaan, elk jaar weer omlaag. Daarnaast belegde Zuinigaan waarschijnlijk wat veiliger dan ik (met dus ook een minder hoog verwachte opbrengst) en hebben de keuzes die de actieve managers bij ASN gemaakt hebben, waarschijnlijk ook niet zo goed uitgepakt. (En dat zijn nog wel professionals! Wat maar weer bewijst dat in de financiële sector zelfs de professionals niet kunnen voorspellen wat de beste beleggingen gaan zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beleggen kost mij ook geen tijd. Wel wat onderzoek maar stabiele bedrijven zoals chippers en ETF, dan he je er geen werk aan.
    Maar zit je al in Engeland Aaf dat we de boodschappen moeten missen? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn inderdaad in Engeland. Komende zaterdag weer een boodschappen lijstje + in de dagen er na reisverhalen.

      Verwijderen
    2. Have a good one!

      Verwijderen
  5. Beleggen is niet zo eenvoudig als ze beweren. En gelukkig krijgen we weer rente over ons spaargeld. Dus goeie keus, niks meer aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reken je niet rijk met rente.Je moet kijken naar het verschil tussen rente en inflatie.Toen de rente nul was, was de inflatie ook min of meer nul. Nu krijg ik op een deposito 3 % rente. Als de inflatie ook 3% is, is het om het even. Ik heb ooit een deposito van 9 % afgesloten voor jaren.Toen de rente allang flink gezakt was, kreeg ik nog steeds 9 % rente op een bepaald bedrag. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Groot gelijk, altijd bij je eigen voorkeuren blijven. Ik vind alleen dat beleggen bij ASN Bank niet de beste optie was, dus voor een echte test had je in die tijd een passief indexfonds moeten proberen. Maar goed, dat is allemaal achteraf en belangrijker: je hebt het niet nodig. Heerlijk! Ik ben jaloers. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.