zaterdag 27 juli 2024

Een zelf samengesteld verspakket!

Laatst kocht ik een verspakket curry madras en ik dacht: dat kan ik zelf ook!
Dus ging ik van de week aan de slag met een pakket van eigen makelij, met een variatie op het verspakket waar ik ruim een maand geleden over schreef.

In het pakket van de AH (966 gram) zitten volgens hun site de volgende ingrediënten:
1 kleine bloemkool
1 rode paprika
2 tomaten
1 rode ui
1 rode peper
1 limoen
zakje kruidenpasta
pakje kokosmelk

Ik verving de bloemkool door 500 gram broccoli, want dat had ik in huis. De rest was ongeveer hetzelfde, alleen had ik de hoeveelheid rode uien en rode paprika verdubbeld en gebruikte ik 1 grote tomaat (ca 225 gram).
In mijn voorraad stond nog een blikje kokosmelk, weliswaar 2 jaar over datum, maar er was helemaal niets mis mee. Ik opende het blikje en rook en proefde en het was nog prima. Ik weet ook dat je conserven veel langer veilig kunt gebruiken dan tot de datum die op de verpakking staat. In plaats van een zakje kruidenpasta gebruikte ik pasta uit een potje van Patak's, variant Madras, gekocht in een 2 = 1 aanbieding.

Ik volgde weer het recept dat je gewoon online kunt vinden op de site van de supermarkt en voegde weer vegan kipreepjes toe. Het werd weer een flinke hoeveelheid, hoewel ik nu in plaats van 300 gram basmatirijst 200 gram zilvervliesrijst gebruikte. Door de vezels is dat gezonder dan witte rijst. 
Nu moet ik wel bekennen dat ik de zilvervliesrijst een stuk minder lekker vond dan de basmatirijst die ik gebruikte bij het eerste verspakket.  Dus misschien kies ik een volgende keer wel weer voor basmatirijst.  

Maak jij wel eens een variant op een verspakket?

17 opmerkingen:

  1. Ik maak regelmatig varianten op allerlei recepten, van verspakketten tot en met pakjes en zakjes. En sauzen maak ik ook steeds vaker zelf. Kom dan vaak goedkoper uit en maak op deze manier restantjes op die anders weggegooid zouden worden. Soms zitten er dingen in die je in eerste instantie misschien niet bij elkaar zou gebruiken, maar 99 van de 100 keer denk ik , goh ga ik vaker doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb ook een keer geprobeerd dit pakket na te maken.
    Fluitje van een cent, alleen: het kruidenmengsel is zo geweldig, daar kan zelfs Patak niet tegenop.
    Dus voortaan maar weer het echte pakket gekocht, met paperadams erbij en kipstukjes van AH een echte treat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je eet al veel groente met vezels en over de rest vd dag ook uit andere bronnen, dan hoef je niet ook nog de extra vezels van zilvervliesrijst erbij te nemen als je dat niet lekker vindt. Ik heb het een keer gegeten maar vond het zo droog en stug kauwen ook met voldoende saus.
    Bij tgtg boxen heb ik de verspakketten wel eens en de curry madras ook gemaakt en was lekker, ik at het met noodles dat vind ik lekkerder dan rijst.
    Maar van anderen heb ik de ingredienten in andere gerechten gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens en sommige producten zoals rijst,pasta,wraps enzo kun je beter de gewone variant nemen,qua smaak.

      Verwijderen
    2. Er zijn gevallen waar je smaak moet laten prevaleren boven het gezondheidsaspect, zeker als het een betrekkelijk klein detail is in de ingrediëntenlijst.
      Zo lijkt het me ook dat cake van volkorenmeel eerder naar (zoet) brood zal smaken dan naar klassieke cake, terwijl de 'volkorenvariant' het waarschijnlijk zal winnen als je alles terugbrengt tot het gezondheidsaspect.

      Verwijderen
  4. Ik heb er wel eens aan gedacht om zo’n pakket.zelf samen te stellen. Maar ik wist niet hoe ik de kruidenpasta kon vervangen. Vraag is natuurlijk of zelf samenstellen goedkoper is. Ik koop de pakketten meestal bij de lidl. Alleen in de aanbieding. Anders vind ik ze erg duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maak ook vaak zelf een verspakket , kan niet zeggen of ik duurder uit ben want de pakketten zijn vaak voor vier personen.
    Ik doe alles voor twee.
    Wel doe ik met alle rijst gerechten de helft zilvervliesrijst en de andere helft gewone rijst.
    Je proeft dan niet de stugge korrel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaring is dat zo'n verspakket niet voor 4 personen is behalve de soeppakketten, die wel.
      Als wij er met 2 personen van eten blijft er maar een klein beetje over, niet genoeg voor nog een maaltijd.

      Verwijderen
    2. Wij eten met z’n 3,5’en (1 kleuter) van een verspakket. Prima hoeveelheid meestal. Is dit het ongemerkt overeten wat veel mensen nekt? Als je maar gewend raakt aan grote porties, dan wordt dat het normaal.

      Verwijderen
    3. Voor 4 personen is het inderdaad krap. Wij doen er meestal wat extra groenten bij. En anoniem: het maakt veel uit of je kinderen onder de 10 / kleuter / peuter hebt, of dat je aan tafel zit met pubers in een groeispurt. Onze zoon groeide een kop groter in een jaar (zo niet meer) en dat hebben we echt gemerkt aan zijn eetbehoeften....
      Oftewel: wacht maar.... 😁

      Verwijderen
    4. Ik eet er in mn eentje 2x van en dan ik er vaak nog extra groente bij, want de gewicht van de groente na bereiding vind ik om te huilen.
      En als ik rijst eet is het maar 30gr ongekookt gewicht.

      Verwijderen
  6. Ik doe er bijna altijd extra groente in, dan heb ik wat meer, want mijn zoon eet er de volgende dag ook van. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de rode linzensoep maak ik vaak zelf met min of meer dezelfde ingrediënten. In plaats van verse tomaten gebruik ik dan vaak tomatenblokjes uit een pak of blik en de kruiden uit eigen tuin. Soep is een prima rest verwerkings maaltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die zilver vlies rijst moet veel en veel langer gekookt dan op het pak staat. Driekwartier minimaal en voor zachte rijst nog veel langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik mis het boodschappen lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk dat zuinigaan met vakantie is en vaak gebruikt ze dan een een eerder geschreven blog. Lidy

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.