woensdag 3 juli 2024

Goed voor je portemonnee: ga voedselverspilling tegen!

Toen ik een kind was, liet een vriendinnetje ergens begin jaren 60 mij met trots de inhoud van hun vuilnisemmer zien. Je weet wel, zo'n zinken bak met draagbeugel en een deksel. Het zijn intussen museumstukken geworden.

Vuilnisemmer, bron: wikipedia
 In hun vuilnisemmer bevonden zich zeker een heel brood en resten aardappels en groente, wel twee volledige warme maaltijden. Vlees kan ik mij niet herinneren, dus dat zullen ze wel opgegeten hebben. De vriendin was er trots op dat haar ouders  van alles konden weggooien, het was voor haar een teken van rijkdom.  Ik was heel verbaasd, want wij gooiden thuis nooit iets weg, maar kennelijk was het iets om trots op te zijn als je voedsel kon weggooien.

Ook vandaag de dag wordt er nog steeds veel voedsel weggegooid. Van de eetbare hoeveelheid voedsel wordt per persoon ongeveer 33 kg per jaar weggegooid, ruim 600 gram per week per persoon. 

Hoe komt dat?
Ik denk niet dat mensen er nu nog trots op zijn dat ze voeding weggooien, dat zal echt een uitzondering zijn, maar waarom doen ze het dan wél?
Volgens mij zijn daar twee belangrijke redenen voor:
-Slecht inkoop- en voorraadbeleid: te veel (koelverse) voeding kopen waardoor voeding kans loopt te bederven.
-Verwarring over houdbaarheidsdata.

Oplossingen:
Brood vries ik altijd in en ik haal per dat de benodigde sneden uit de vriezer.
Eet restjes en kliekjes!
Belangrijk is om op basis van je voorraad boodschappenlijstjes te maken.
Loop regelmatig je voorraad (koelkast, vriezer, voorraadkast, kelder) langs om te kijken wat op moet en zorg dat je het tijdig opmaakt.
Als je koopt in aanbiedingen, let dan op de houdbaarheidsdatum.
Groenten, rijst, pasta, aardappelen, couscous en dergelijke weeg ik altijd af, zodat ik niet veel te veel kook.
Bij eenpersoonshuishoudens is het soms handiger om groenten uit de diepvries te kopen. Dan kun je gebruiken wat je nodig hebt en de rest leg je terug in de vriezer. Dat doe ik soms bij sperziebonen, doperwtjes, spinazie, gegrilde aubergine en gegrilde paprika (dat alles koop ik met name in aanbiedingen.)

Voor dat weggegooide voedsel is betaald, dus weggooien = euro's weggooien. Volgens Milieu Centraal staat 33 kilo voedsel weggooien gelijk aan ongeveer 140 euro.

Heb jij nog handige tips op voedselverspilling tegen te gaan?

23 opmerkingen:

  1. Zeker met het zelfgebakken brood let ik op de buitentemperatuur. Ook fruit bederft dan eerder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hier nog een andere belangrijke reden: kinderen die de ene keer na drie happen genoeg hebben en een andere keer bijna een volwassen portie eten. En brood dat meegaat naar school/werk en dat weer mee terugkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar! Sommige van mijn kleinkinderen zijn ook nogal wisselvallig in hun eetbehoeften. Dan willen ze nog een boterham en na 1 hap is het dan ineens genoeg!

      Verwijderen
  3. Gebruik alles van je groentes, stronken en blad van brocoli en bloemkool kun je ook gewoon eten. Ook schil ik mijn aardappels, wortels en komkommer niet. Ook steeltjes van champigons gooien sommige mensen weg. kleingesneden dan veel van wat je anders weggooid gewoon gebruikt worden, ook om bouillon van te trekken. En als je epaalde groentes rauw verwerkt of wokt heb je er minder van nodig dan wanneer je ze kookt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoop wel dat je dan biologische groente en aardappelen eet, want als je ziet/weet wat en hoe vaak ze bespuiten dan hoef ik het niet, zeker niet ongeschild.
      Waar eerst de tulpen en lelies stonden staan nu de aardappelen, (boeren)kool sla en andijvie. Ga nu maar eens een rondje door de "bollenvelden" doen om het zelf te zien

      Verwijderen
    2. Ja lekker. Bloemkoolstronk! Smullen.
      Marijke

      Verwijderen
    3. Ik vraag me af of bovenstaande reactie serieus is, maar ik vind bloemkoolstronk rauw heel lekker. Wel even de harde buitenkant er af halen, want die is een stuk minder lekker.

      Verwijderen
    4. Nee, stronken zijn voor de kippen. Aardappels die over zijn trouwens ook. En oud brood is voor de vogeltjes.

      Verwijderen
    5. Aaf, welk deel eet jij dan precies? Dat bladachtige wat er omheen zit?

      Verwijderen
    6. Ik vind bloemkoolstronk het lekkerst als ie al een beetje snotterig is en stinkt.
      Grapje hoor!
      Marijke

      Verwijderen
    7. @Nienke: ik bedoel de stronk, de "stam" van de bloemkool.

      Verwijderen
    8. Ah, ja. Die kook ik altijd gewoon mee. Ik had eens gelezen over iemand die de bladeren ook at, ik geloof geroosterd met een dipsaus. Klonk nog wel lekker ook. Maar vandaar dus mijn vraag. Dank!

      Verwijderen
  4. Heb geen kleuter. De ene week vreet ie de oren van je hoofd en smeer je boterhammen na het avondeten. De andere week eet ie z'n fruit en brood niet eens op op school. En lig they avondeten voor de sier op bord, net als je dan iets grotere hoeveelheden maakt. Ugh.

    Verder eet bederfelijk er spul eerst. Plan je eetmomenten en pas je koopgedrag aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alle restjes groente, aardappelen, rijst, noodles en soms ook vlees vries ik in, als het ongeveer een kilo is opzetten met 2 liter water en bouillonblokje, even laten koken en de staafmixer erdoor, is een prima basis voor soep.
    Bij TGTG boxen zit vaak roerbakgroente en die eten we nooit gewokt want daar houdt partner niet van te knapperig, dus ook daarvan maak ik soepbasis.
    Elke dag kijk ik wat er het eerste op moet uit de koelkast en dat is de basis van het dagmenu.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik teveel gemaakt/gekocht heb, deel ik het met buren. Een lekkere maaltijd wordt altijd gewaardeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je verse kruiden koopt, maak je die niet altijd in 1 keer op. Je kunt ze vaak wel langer bewaren. Kruiden met zachte groene stengels (basilicum, selderij, peterselie) in een glas water (net als bij bloemen even een klein stukje van het steeltje af) of in een vochtige schone doek wikkelen en in de groentela leggen.
    Heb ik kruiden met houtige stengels (tijm, salie, rozemarijn) over, dan leg ik die juist te drogen. Verspreid over een grote schaal in een dichte kast. Na enige weken zijn ze gedroogd en vul ik de kruidenpotjes ermee bij.
    Alleen voor koriander heb ik geen suggestie, die maar meteen helemaal opmaken dus.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook kleine restjes bewaren en niet weggooien omdat het te weinig is. Hier eten we om de zoveel tijd kleine restjes (opgebakken in de koekepan) met soep vooraf en yoghurt met zelfgemaakte bramenjam toe. Zo is het toch een volledige maaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind het een raar verhaal, een jong meisje dat jou die vuilnisemmer vol etensresten laat zien. Trots ? En jij zag toen ook heel duidelijk dat het vlees wel opgegeten was ? Alsof kinderen van die leeftijd zich daarmee bezighouden, alsof dat een gespreksonderwerp was.
    In die tijd was ook ik een kind. We hadden weinig afval, er werd afgepast ingekocht en gekookt.Iedereen deed dat zo. Ik at regelmatig bij vriendinnetjes en daar ging het hetzelfde. Ik logeerde ook wel bij een vriendinnetje met duidelijk rijkere ouders, zij aten zo mogelijk nog gezonder. Van overvloed of verspilling was geen sprake. Bij ons kwam ook de schillenboer aan de deur, hij haalde het groenteafval op. Dat was voor zijn varkens. Een goed systeem !
    Ik gooi heel zelden eten weg. Leve de diepvrieskist.En onze kippen zijn ook dol op restjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik 10 jaar was, was ik me niet bewust van wat mijn moeder, of wie dan ook, met restjes voedsel deed.
      Thea

      Verwijderen
    2. Nou ik zag op die leeftijd al een groot verschil. Tussen de stadsen ( rijkeren)en de plattelanders ,boeren) De rijkeren lieten van alles liggen en gooiden b.v de kapjes weg ,wel drie per kant. Inderdaad daar trots op. En de boeren aten alles op. Kon lang en nog mensen die van alles te min vinden boos maken. Je kunt wel zien uit welke klasse je komt. Ik heb net nog weken zo iemand in huis gehad. Geen huis omdat ze in de schuld hulp verlenging zat. Liet van alles liggen. En elke dag vers kopen. En de rest na dagen weg willen gooien. En dan nog op mij schelden ook dat de vogeltjes in mijn tuin te dik zouden worden van het oude brood.

      Verwijderen
    3. @Loudi en Thea: er zal ongetwijfeld een aanleiding zijn geweest om de afvalbak te openen. Misschien moest mijn vriendinnetje iets weggooien van haar moeder, ze opende die deksel vast niet zomaar.

      Verwijderen
  10. Is dat vriendinnetje nog steeds een vriendin?

    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, niet meer. Na de middelbare school zijn we te verschillende levens gaan leiden en verwaterde het contact.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.