dinsdag 2 juli 2024

Heerlijk! Geen pijn meer bij het lopen!

Mijn pezen zijn blessuregevoelig, een beetje té blessuregevoelig.
Voordat ik het weet, is het weer raak en heb ik weer ergens pijn: een tennisarm, een golfersarm, een pijnlijke achillespees, een pijnlijke schouder, pijn aan mijn heup. Een klein beetje overbelasting en mis is het!
Ik heb dan tijdens activiteiten niet door dat ik een pees overbelast, dat merk ik pas achteraf.
Die gevoeligheid voor peesblessures begon na de overgang. Het verband is mij niet helemaal duidelijk, misschien gewoon het ouder worden of een andere hormoonbalans?

Vorige week liep ik op de loopband in de sportschool een paar minuten met een 10% helling, echt niet lang en 10% is ook nog niet eens maximaal voor dat toestel.  Mijn dochter liep naast mij op een loopband, met een grotere helling en een hogere snelheid.
Pas 's avonds merkte ik dat het te veel was geweest. Ik had pijn aan mijn linker achillespees, waardoor elke stap pijn deed en traplopen ook echt pijnlijk was.
Het is inmiddels mijn 4e achillespeesblessure. Tijdens de revalidatie na een nieuwe heup had ik dezelfde klachten, maar dan rechts. De fysiotherapeut schreef matige rust voor,  niet intensief bewegen en proberen niet anders dan anders te lopen, want als je anders dan anders beweegt, ontwikkel je vaak weer andere klachten. Dat deed ik ook nu, een hele week lang en gisteravond realiseerde ik mij ineens: ik heb al de hele dag geen klachten en lopen gaat weer goed!

Bijzonder dat het herstel er ineens ongemerkt is. Ergens wel logisch natuurlijk: ik bewoog weer soepel en zonder pijn en dan ben ik al heel snel vergeten dat het pijn deed, want mijn benen en voeten functioneren weer als vanouds.
Ik ben er heel blij mee!
Heerlijk om weer zonder pijn te lopen.
Nu hoor ik jou misschien denken: niet te hard van stapel lopen!
Nee, dat ben ik ook niet van plan. Die voet kan ik nu weer zonder pijn bewegen, maar dat betekent niet dat de achillespees voor 100% hersteld is. Dat heeft de fysiotherapeute mij destijds al uitgelegd.
Ik moet echt uitkijken, anders heb ik binnenkort weer klachten. Geen of een minimale helling op de loopband en ook niet ver willen lopen. Dan komt het goed is mijn ervaring bij eerdere klachten.

Update  op 3 juli: gisteren heb ik weer 12 minuten op de loopband gelopen, met een helling van 2% en dat ging goed. Geen klachten aan mijn pezen!

4 opmerkingen:

  1. Wat fijn. Maar ook lastig om dan rekening mee te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pijn ná belasting, ik heb er ook last van.
    Toen ik nog werkte is er zelfs bij mij een pees doorgesneden, in mijn enkel.
    Dat gaf heerlijk verlichting, maar heeft als nadeel dat ik mijn enkel niet goed meer naar links kan roteren.
    Injecties geven slechts tijdelijk verlichting, bewegen is goed maar risicovol, en zo modder je maar door.
    Wat zou het fijn zijn als er een ontstekingsremmer werd uitgevonden zonder bijwerkingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn ervaring is dat kurkuma met peper capsules helpen bij ontstekingen maar zorgt ook voor een bloedverdunnend effect. Daarom gebruik ik het af en toe en niet structureel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het alweer beter gaat.
    En ik herken het wel: heb ook heel snel peesontstekingen en ik moet ook heel goed opletten dat ik niet teveel achter elkaar dezelfde bewegingen doe.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.