maandag 1 juli 2024

Op de foto of film? Kleinzoon zegt NEE!

Afgelopen vrijdagmiddag paste ik op mijn kleinzoon van 2,5 jaar. We zaten buiten. Kleinzoon klom en klauterde dat het een lieve lust was. Ik keek er naar en praatte met hem. Hij klom steeds op een grote stoel, waar hij dan weer 1 kussen in legde, dan weer 2 en soms ook 3 kussens. Met 3 kussens lukte het hem niet om op de stoel te klimmen, de stoel werd te hoog met 3 kussens. Twee en één kussen ging prima. Als hij dan weer op de stoel zat, schaterde hij van het lachen. Het is een heel goedlachs mannetje. Hij vond het heel leuk en bleef klimmen en praten: op de stoel, bovenop, kussen. De kussens lagen even op de grond en er kwam wat vuil van de grond op, kleine stukjes plant, zand van de zandbak. De kussens mochten volgens hem echt niet vuil worden, ze werden zorgvuldig afgeklopt en afgeveegd totdat alle vuil er af was.
Ik wilde mijn telefoon uit de woonkamer halen om een foto te maken, hij was zo leuk bezig! Maar hij zei: nee, geen foto! Goed dan niet, als jij dat niet wilt.

Later, toen mijn dochter weer terug was, hebben we binnen een leuke apenkooi gemaakt van alle eetkamerstoelen in de woonkamer en zijn eigen stoeltje. Hij klom ijverig en met veel plezier in zijn circuit en mijn dochter wilde daar een filmpje van maken. Nee, ook dat wilde hij niet. Dochter: maar later weet je helemaal niet meer dat je zo'n plezier had met klimmen en klauteren op alle stoelen, dan is het juist leuk om een filmpje te hebben! Die uitleg was echt niet interessant. Kleinzoon van 2,5 jaar volhardde in zijn standpunt: NEE!

13 opmerkingen:

  1. Ha! Ik vind dat we allemaal het rech zouden moeten hebben om NIET op foto of film te verschijnen! En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vonden mijn dochter en ik ook! Dus gingen we niet stiekem toch een foto of filmpje maken. Hij zei nee, dus was het nee.

      Verwijderen
  2. Heerlijk, zo'n eigen willetje. Ik ben het ook wel met hem eens eigenlijk. Ik was met een gezelschap naar een concert zaterdag, waarbij één dame ook voortdurend selfies met ons wilde maken. Eén keer is leuk, maar daarna haak ik echt af. Wat een show allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je vroeger naar de dierentuin ging werd je bij de ingang ongevraagd op de foto gezet. Aan het einde van de dag kon je de foto's bekijken en voor veel geld kopen. Ook als je in de jaren 70 met het vliegtuig naar een vakantiebestemming ging werd je bij het afdalen van de vliegtuigtrap verplicht op de foto gezet. Vreselijk! Als puber wilde ik dit niet maar daar werd geen rekening mee gehouden. Fijn dat je de gevoelens van je kleinzoon respecteert en geen foto maakt. Er komen vast nog genoeg momenten dat hij het geen probleem vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig! Onze kleindochter van 1.8 maand vindt het prima als we haar met de telefoon op de foto zetten, maar komt opa met het fototoestel aan dan spreekt ze opa toe: nee OPA!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Aaf leuk foto met je zoon, maar had wel leuk gevonden als je wat over Keti Koti had gevraagt, of is dat en te heet onderwerp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je probleem niet. Ik schreef over mijn kleinzoon die leert zijn eigen grenzen aan te geven. Niet zo heet misschien, maar wel belangrijk.

      Verwijderen
    2. Je kan ook zelf een blog beginnen en over Keti Koti schrijven. Voor zover ik weet werkt Aaf niet in opdracht.

      Verwijderen
    3. Beste Nienke, Geef niemand en opdracht ,maar Vond het Wat leuker, had zeker meer Reacties gekregen,dag lieverd

      Verwijderen
  6. Geen problem Aaf, heb dat niet gezegd,maar vond Vandaag het onderwerp van Keti Koti, Wat leuker dan de grenzen van je kleinzoon, geen problem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig toch zo'n klein ventje dat nu al weet wat hij wil! Ik heb wel foto's van vroeger, die zitten netjes in een album. Kinderen van nu worden veel vaker gefotografeerd, maar de foto's staan op de telefoon of in een 'cloud'. Ben benieuwd hoe ze daar later, als ze zo oud zijn als ik nu, naar gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheoriën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.