Toen ik in oktober vorig jaar lid werd van de fietsservice van de ANWB (een soort wegenwacht, maar dan voor mijn driewieler), werd er in eerste instantie geen pasje uitgereikt. Al dat plastic was niet goed voor het milieu. Alles moest via de app, waarbij het mij niet lukte om die app ook inderdaad op mijn telefoon te installeren. Er stond online op mijn computer dat aanvragen van een pasje indien gewenst mogelijk was. Ik heb toen gebeld dat ik die app niet voor elkaar kreeg en ik toch graag een pasje wilde hebben, want anders kon ik geen hulp inroepen in geval van pech en dat was waarom ik de fietsservice had genomen. Ik deed als 70+-er ook een beroep op mijn leeftijd. Prima, dat pasje kwam er.
Nu ontving ik vorige maand een mailtje van mijn zorgverzekering, dat ze de zorgpassen willen afschaffen. Je kunt voortaan een app downloaden en dat is dan je bewijs van verzekering. Per 1 juli verviel mijn huidige pas. Voor diegenen die dat wensten, was het wel mogelijk een nieuwe pas aan te vragen. Eerlijk gezegd ben ik er niet eens aan begonnen om die digitale pas op mijn telefoon te zetten. Ik dacht; ik wil een pasje. Het leek mij namelijk niet handig voor Engeland, waar ik deze zomer met mijn oudste dochter in de trein naar toe ga. Ik zie al een arts of iemand in een ziekenhuis naar mijn telefoon kijken en dat niet OK vinden. Of een ander jaar in weer een ander buitenland. Niet in elk land is de digitalisering zo ver gevorderd als in Nederland. Hopelijk heb ik mijn zorgpas helemaal niet nodig, maar ik heb liever een pasje. Mijn voornemen was dus om de pas aan te vragen, maar ik vergat het weer.
Toen was ik ruim een week geleden met mijn dochter voor een afspraak in het ziekenhuis en zij vertelde dat ze die dag een digitale pas op haar telefoon geïnstalleerd had, maar liever een echte pas wilde.
Oh ja, dat was ook zo, ik wilde er ook eentje aanvragen. Ik heb het nog diezelfde dag geregeld. De pas is mij toegestuurd!
de achterkant van mijn nieuwe zorgpas, uiteraard wel onherkenbaar gemaakt. |
Buiten dat het voor sommige mensen lastig als het digitaal is zijn er toch ook momenten dat een fysiek pasje handig is. Bijvoorbeeld als je zelf niet in staat bent om de app op je telefoon te laten zien? Of bij internetstoringen of als je mobiel kapot gaat?
BeantwoordenVerwijderenGelijk heb je. Mensen met b.v een oud nokiaatje moeten toch ook een pas kunnen laten zien?
BeantwoordenVerwijderenDoel je nu op Mark Rutte? ;)
Verwijderen-:) of op mij?
VerwijderenMijn vader heeft geen smartphone, wel een mobiel maar daar kunnen geen apps op.
VerwijderenWij hebben in ons huishouden één gsm : een 'bomma'gsm die enkel kan bellen en sms versturen en lezen. Voor ons is dat voldoende. Er wordt totaal geen rekening mee gehouden dat niet iedereen 'mee' is met al die digitale toestanden. Onze kennis van een pc is ook zeer basis. Wij snappen gewoon niets van al die zaken.
VerwijderenZe zijn er iets te vroeg mee. Mobieltjes kunnen stukgaan, internet gehackt etc. Dan kun je niks meer. Ze moeten de pasjes maar afschaffen als ieder mens een onderhuidse chip heeft.
BeantwoordenVerwijderen( niet dat ik daar achter sta, maar dat is ander onderwerp)
Je portemonnee met pasjes kun je verliezen of kan gestolen worden dan heb je ook niks. Mensen hebben nu de keuze of ze de pas digitaal of fysiek willen hebben. De jongere mensen zullen hoogstwaarschijnlijk voor digitaal kiezen en de ouderen voor een fysieke pas. Lijkt mij dat het zo prima geregeld is door de verzekering maatschappijen. Een ieder kan kiezen wat hij wilt.
VerwijderenInge
Ik ben een jongere, maar ik weiger mijn telefoon vol apps te zetten.
VerwijderenGeef mij maar een pas. Overigens heb ik enkel de strikt noodzakelijke passen.
Daarom is het fijn dat de keuze er is. Er zullen zeker ook ouderen zijn die hem digitaal hebben en niet fysiek. Gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt.
VerwijderenInge
Afgelopen week was er op de radio een item over voorbereidingen op de vakantie en noodsituaties die zich kunnen voordoen, zoals overstroming of bosbranden. Veel werd naar apps verwezen voor informatie te zoeken en vinden.
BeantwoordenVerwijderenPaar maal werd gevraagd wat in die noodsituatie te doen als er geen telefoon aanwezig was of geen internet of mogelijkheid de telefoon op te laden en elke keer kwamen toch weer de apps als antwoord, geen duidelijke oplossing werd gegeven voor zo'n situatie.
Dus heeft het vaak ook niets te maken met ouderen en mensen zonder een up-to-date telefoon of andere beperkingen.
Ik snap wat je bedoelt. Maar een pasje gaat je ook niet helpen bij een overstroming, bosbrand of andere noodsituatie. In noodsituaties wordt je ook wel zonder pasje of telefoon geholpen.
VerwijderenJa, maar dan heb je het wel over noodsituaties die meerdere mensen tegelijk treft zoals bijvoorbeeld een natuurramp. Heb je als enige een noodsituatie wat ook voor kan komen dan zul je toch echt iets moeten overleggen hetzij een app hetzij een pasje
VerwijderenOok mijn man heeft nog een Nokia en is niet van plan hem te vervangen voor veegapparaat:)
BeantwoordenVerwijderenIs eindelijk zover dat sommige vaardigheden op laptop en ipad onder de knie zijn.
Maar al ben ik vaardiger ik wil ook een gewone pas.
Groet Lianne
Ook ik kies voor een gewoon pasje.
BeantwoordenVerwijderenThea
Wat fijn Aaf, dat dit zo voorspoedig liep. Ik snap je voorkeur voor zo'n pasje heel goed.
BeantwoordenVerwijderenIk zou zeker ook zo'n echte pas willen. Mijn telefoon is, zeker op vakantie, nogal eens leeg, of ik heb hem niet bij me. Ik heb net pas een abonnement op mijn telefoon, zodat ik buitenshuis ook zonder wifi iets kan.
BeantwoordenVerwijderenIk heb mijn pasjes voor zorgverzekering nog nooit nodig gehad en ben in de 30. Of toch: bij het wisselen van ziekenhuis (maar dat was geen nood).
BeantwoordenVerwijderenBen dus prima tevreden met de digitale optie. Zeker goed dat een pasje op verzoek kan! Maar ook blij dat het me niet standaard wordt toegestuurd, scheelt echt wel een hoop nutteloos afval.
Vaak wordt met postcode en huisnummer ook wel geholpen.
BeantwoordenVerwijderenMarijke
Met je bsn nummer kan menig zorgverlener je verzekering opzoeken, dus je hebt het zelden nodig.
BeantwoordenVerwijderenPlastic pasjes zijn vervuilend maar als je weet hoe vervuilend een mobiele telefoon en al die internet zaken zijn zou je schrikken.
BeantwoordenVerwijderenBij het bedrijf waar ik werkte deed eind jaren '70 de computer zijn intrede en we werden er als werknemer min of meer in ondergedompeld. Begin jaren '90 werd de 'autotelefoon' (mobieltje) verplicht voor buitendienstmedewerkers en heb in die hoedanigheid volop plezier gehad van het mobieltje, maar na mijn pensionering in 2009 heb ik nooit meer de behoefte gehad om altijd en overal bereikbaar te zijn en heb het zakelijke mobieltje, - dat onderhand al voorzien was van de nodige 'onmisbare' apps, of zo je wilt, toeters en bellen-, ingeruild voor een eenvoudig model van het type 'mobiele telefooncel'.
BeantwoordenVerwijderenMijn behoefte om toe te treden tot het leger zombies die overal en altijd op hum schermpje zitten te loeren was en is nog steeds minimaal. De enige concessie die ik gedaan heb is dat WhatsApp op mijn telefoon staat, omdat al mijn broers en zussen die ook gebruiken.
Je zult begrijpen dat ik nog steeds blij ben met de mogelijkheid van een fysiek pasje in noodgevallen. Heb al eens ervaren dat je daarmee in een (Italiaans) ziekenhuis ook geholpen wordt, al viel me de talenkennis van de Italiaanse artsen wel tegen. Maar dat is een heel ander verhaal.
Oh mijn hemel is dat het volgende dat moet sneuvelen..
BeantwoordenVerwijderenDie digitale info staat op 3 of 4 servers met elk minimaal 1 backup server.. die allemaal stroom vreten, ergens in een gebouw enorm veel hitter genereren dat met drinkwater wordt gekoeld.
Mijn bank wilde mij een digitale bankpas flikken. Beter voor het milieu. Nou als ze nou gewoon een bankpas maken die het langer doet dan 2 jaar.. en die dan versturen in een kleine envelop met een simper wit papiertje en niet in een grote envelop met 3 volledig gekleurde bedrukte papieren waat gen 30 woorden op staan.. dat is dan beter voor het milieu.
Ik denk dat er zowel aan een pas als een app voor- en nadelen zijn. Het is nu eenmaal zo dat we met z'n allen de digitale wereld in moeten. Nu nog stukje bij beetje, en soms lopen wij als land voorop en soms gaat het sneller in een ander land. Maar we moeten er uiteindelijk allemaal aan geloven. De generaties na ons zullen onze discussies hierover niet begrijpen, misschien grappig vinden. Ik zag laatst het filmpje nog waarin mensen over de mobiele telefoon werden geïnterviewd. Niemand vond het nodig om er een te hebben. En kijk nu!
BeantwoordenVerwijderenIk heb tegenwoordig zelfs voor mijn werk in de zorg mijn privé telefoon(via app) nodig om in te kunnen loggen op mijn werk account, zodat ik mijn werk kan doen (rapportages lezen, medicatie verstrekken etc)
BeantwoordenVerwijderenZou met een token kunnen maar is niet gebruikelijk/de bedoeling:)