donderdag 17 oktober 2024

Een vernieuwde sportschool

Sinds ruim 2 jaar ga ik regelmatig naar de sportschool. Ik ga er naar toe omdat ik zo gezond mogelijk oud wil worden en daarom doe ik daar krachttraining. Andere training, werken aan mijn conditie, doe ik elders: door 3x in de week een uur te zwemmen, wat te wandelen en dagelijks te fietsen.
Apparaten die ik in de sportschool gebruikte, waren toestellen die iets deden voor mijn armen, schouders, diverse beenspieren, rug- en buikspieren. Dat ging met gewichten die je kunt instellen, want niet iedereen heeft evenveel kracht. Je hebt van die spierbundels, al dan niet uit een spuitje, die enorm veel kunnen trekken of duwen. Bij mij is alles naturel en al ruim 72 jaar aanwezig, als ik de maanden dat ik bij mijn moeder in de buik zat, mee tel.

Zoals je in de titel kunt lezen, is de sportschool vernieuwd. Alles is nieuw: de vloeren, de wanden, de lampen en, niet onbelangrijk, alle apparaten die ik gebruikte zijn vervangen door andere apparaten.
Krachtapparatuur die vaak net anders werkt, er net anders uitziet.
Dat was wel even schrikken!
Alles is anders!
Het is zoeken en proberen en soms hulp vragen.
Gelukkig ben ik in vergelijking tot 20 à 30 jaar geleden een stuk minder verlegen en durf ik ook daadwerkelijk hulp te vragen. Vroeger, lang geleden, dacht ik dat mensen mij dom vonden als ik hulp of uitleg vroeg.
Daar ben ik al lang over heen, geen obstakels meer op dat gebied.
Waarom zou ik dom zijn als ik hulp vraag?
En mijn ervaring in de afgelopen jaren is, dat mensen heel bereidwillig zijn, medesporters en medewerkers zijn vriendelijk en zeer bereidwillig om te laten zien hoe ik op een apparaat mijn spieren kan trainen.

Maar omdat alles anders is en ik uit nieuwsgierigheid ook nieuwe apparaten wil proberen, heb ik fikse spierpijn en mijn dochter ook, hoorde ik gisteravond!

4 opmerkingen:

  1. Fijne scportschool is dat dan. Ik ben 2 jaar naar de locale gegaan maar vond het er eigenlijk nooit echt fijn. Muf ruikend, altijd wat stoffig, geen enkele afleiding van tv bij bv fietsen en keiharde muziek. Ik ging maandagmorgen en dan waren er echt alleen ouderen meestal maar 3 tot 5 mensen. Meermalen verzocht iets zachtere of andere muziek dan harde stamp/rap/techno maar antwoord was: het is hier geen kerk. Begeleiding ook nauwelijks, bij veranderen van de stand van een apparaat had ik soms hulp nodig omdat dat al zwaar was en daar werd vrij nors op gereageerd. Ben daar gestopt. De andere op het eiland is 15 min rijden en ik weet van mezelf dat ik dan niet altijd zal gaan.
    Nu via de gymvereniging op maandagmorgen een BlijFitclubje voor 60+, minder intensief maar wel veel fijner. En ik probeer ook elke dag stukje te fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je beweegt behoorlijk intensief, Aaf ! Niet iedereen kan dat. Thuis oefeningen doen voor de buis met Nederland in beweging bijvoorbeeld, wandelen of fietsen als dat kan , is ook ok.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaf zegt ook nergens dat iedereen dat moet toch? Of dat alternatieven niet oké zijn? Doe wat je kan.

      Verwijderen
  3. Dit is geen beschuldiging of verwijt hoor. Gewoon mijn reactie. Helemaal niet negatief tegen Aaf bedoeld en je hoeft haar ook niet in bescherming te nemen. Het is goed als iedereen op haar of zijn manier beweegt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.