Gisteren zou ik naar Museum De Buitenplaats in Eelde, sinds kort Drents Museum De Buitenplaats en een "filiaal" van het Drents Museum in Assen.
Het museum is vernieuwd, het herbergde 30 jaar lang een collectie naoorlogse, figuratieve
schilderkunst. Geen abstracte werken, nee, op alle werken kon je zien
wat het voorstelde.
Nu wordt het een museum met art nouveau, oftewel Jugendstil.
De Volkskrant: "Het Drents Museum beschikt met veertigduizend schilderijen, tekeningen,
meubelstukken en ambachtswerken over een van de grootste
art-nouveaucollecties van het land. "
Daar wilde ik dus naar toe, op mijn driewieler. Ik wilde om ongeveer 11 uur van huis vertrekken. De afstand was ongeveer 20 kilometer, dus 40 kilometer heen en terug. De actieradius van mijn fiets is ca. 50 kilometer, maar niet als ik constant de hoogste trapondersteuning gebruik.
Ik had me goed voorbereid, boterhammen mee, museumkaart mee, de accu van mijn driewieler opgeladen.
Dat laatste dacht ik tenminste, maar de accu was niet opgeladen. Daarmee kon ik vanuit mijn huis niet heen en terug Eelde! Had ik de oplader niet goed aangesloten?
Ik keerde om en probeerde opnieuw mijn accu op te laden, maar binnen een minuut schakelde de oplader zichzelf uit en gaf een groen lampje, ten teken dat hij er mee klaar was, maar opladen deed hij niet.
Dus ik belde naar de fietsenzaak: ik denk dat de lader weer kapot is. Dat was een jaar geleden ook zo!
Dat leek hen vreemd, laders gaan bijna nooit stuk!
Maar goed, ik mocht een lader mee naar huis om te testen of het inderdaad aan de oplader ligt. En ja, na 2 uren laden zat mijn accu weer voor 100% vol.
De oude lader gaat naar de fabrikant voor nader onderzoek.
Waar het nu aan ligt dat ik ieder jaar een nieuwe lader nodig heb? Zou mijn accu die dingen stiekem slopen?
Hoe dan ook, ik ben blij dat mijn driewieler weer functioneert en dat ik weer overal heen kan fietsen. Binnen zekere grenzen natuurlijk! Er zit 2 jaar garantie op accu en lader, dus mocht er binnenkort iets mee mis zijn, dan valt het nog steeds onder de garantie.
Mijn bezoek aan Drents Museum De Buitenplaats in Eelde is tot nader orde uitgesteld. Misschien ga ik in de komende dagen of volgend jaar. De accu op mijn fiets loopt in de kou sneller leeg, dus dan haal ik mijn huis misschien niet. En volgend jaar kan ook, want ik heb al besloten mijn museumkaart te verlengen.
Zowel wat betreft mijn driewieler als mijn bezoek Drents Museum De Buitenplaats in Eelde:
Wordt vervolgd........
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
vrijdag 18 oktober 2024
Een mislukt uitje
Labels:
Driewieler,
Museum,
Uitstapje
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Jammer dat je uitje niet door kon gaan! Kan me goed voorstellen dat je daarvan baalt.
BeantwoordenVerwijderenHet probleem met elektrische fietsen, scooters en auto’s is het opladen. Te weinig kilometers met de elektrische scooter. Onlangs meer dan een maand de accu met oplader bij de dealer geweest. Ik betaal helaas maandelijks de verzekering. Toen ik die dan maar declareerde per e-mail kon ik ze direct ophalen.
BeantwoordenVerwijderenMeer dan 3 mille betaald en geen behoorlijke afstanden rijden. En oplaadpunten zijn er te weinig.
Wat balen Aaf! Ik stel me zo voor dat dit toch even een tegenvaller is. Je dag loopt dan ineens heel anders dan je had gepland. Wel fijn dat het probleem voor nu is opgelost.
BeantwoordenVerwijderenJe kan wellicht ook je lader meenemen naar het museum. Op de meeste plekken kun je namelijk je accu opladen. Kan jij rustig in het museum rond kijken en ook met volle ondersteuning weer terug fietsen. Is best fijn met zo'n afstand lijkt me.
BeantwoordenVerwijderenDan zou ik met die van mij en die laad goed ,uren moeten rondhangen ergens. Die accu,s van een bakfiets of driewieler zijn geen accu,s van een twee wieler hé.
VerwijderenEen slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Goed dat je het goed controleerde. Bij mij wil het door neuropathie vingertjes wel eens niet goed in elkaar klikken. Moet ik ook het goed in de gaten houden.
BeantwoordenVerwijderenWat vervelend dat de accu niet opgeladen is! Trouwens, 50 km met een volle accu vind ik erg weinig!
BeantwoordenVerwijderenMijn aangepaste driewieler fiets is 105 cm lang, 85 cm breed en inclusief accu 60 kg zwaar. Dus die accu heeft nogal wat vermogen nodig om snelheid te maken en te houden.
VerwijderenHet is iets heel anders dan een gewone elektrische fiets.
Ik ga ervan uit dat die 105 cm die je noemt berust op een tikfoutje, maar je hebt wel gelijk dat een fiets met een eigen gewicht van rond de 60 km zwaardere accu nodig heeft. TEr vergelijk; mijn 10 jaar oude elektrische fiets weegt rond 25 kg.
VerwijderenIk weet niet hoe gemakkelijk of moeilijk de accu te verwijderen is, maar bij mijn eigen fiets bewaar ik de accu binnenshuis als de nachttemperatuur structureel onder de 5 graden C komt. Ruwweg ook het moment dat de kwetsbare kuipplanten de winterberging in gaan.
Ja, ik bedoel 2,5 meter lang! Hoe ik bij 105 cm kom, weet ik niet. Ik heb moeite mijn accu van de fiets te halen, maar ik doe het wel als de nachten kouder worden, want dat is het behoud van de accu.
VerwijderenEr bestaan accuhoezen, die beschermen de accu tegen koude.
BeantwoordenVerwijderenIs het mogelijk om een extra accu te nemen om zo de af te leggen afstand te vergroten?
BeantwoordenVerwijderenIk kan er een accu bij kopen en de driewieler zo laten veranderen dat ik 2 accu's kan gebruiken. Maar ik vind 40 kilometer fietsen op een dag al heel ver! Een extra accu voor mijn Van Raam driewieler kost ongeveer 1100 euroen dan moet de driewieler nog aangepast voor 2 accu's. Dat vind ik het geld niet waard, want ik denk dat ik die extra capaciteit niet ga gebruiken. Of bijna nooit.
VerwijderenHeldere keuze. Ik dacht dat de accu los was maar dat is niet zo. Dan heb je nog gesleep met een extra accu maar is toch van andere orde dan je hele fiets laten verbouwen.
Verwijderen