maandag 21 oktober 2024

Op mijn driewieler naar het museum

Afgelopen donderdag zou ik naar museum De Buitenplaats in Eelde,* om de art nouveau expositie Power to the Flower te bewonderen, maar dat ging niet door wegens een ondeugdelijke, of kapotte oplader van mijn driewieler.
*bovenstaande link is alleen te openen voor lezers van de Volkskrant, heb je geen abonnement, klik dan hier voor meer informatie.

Ik kon vervolgens kiezen of ik op zaterdag of op zondag een nieuwe poging zou doen om er naar toe te fietsen. Op zaterdag was het hier slecht weer, vrijwel de hele dag motregen afgewisseld door fijne regen.
Dus koos ik de zondag uit om er naar toe te fietsen. Toen was het droog en niet koud, prima fietsweer.

Volgens google maps was het museum op 16 kilometer afstand. Maar er stond bij: wees voorzichtig, fietsroutes komen niet altijd overeen met de werkelijke omstandigheden. Hihi, nou dat klopte wel. Op verschillende plekken was een omleiding in verband met wegwerkzaamheden of fietspadwerkzaamheden, waardoor ik een heel eind om moest fietsen. Dat maakte de weg een stuk langer, namelijk 17,6 kilometer heen en nog langer weer terug doordat ik toen een toeristische route koos langs het Hoornse dijkje. Dat dijkje kronkelt nogal, wat de afstand automatisch langer maakt.

Ik denk dat ik er van uit kan gaan, dat ik ongeveer 38 kilometer gefietst heb. Een flinke afstand, die zowel mijn accu als ikzelf goed doorstonden. Ik had voldoende kracht en uithoudingsvermogen om het fietsen leuk te blijven vinden en niet volkomen uitgeput te raken, doordat de afstand te hoog gegrepen was.
Ik had bedacht: als het te ver blijkt te zijn, dan keer ik gewoon, dan ga ik terug. Ik had op de heenweg in de wind en er waaide een stevig windje.

Bij het museum wapperde ik met mijn museumkaart, die natuurlijk wel gescand moest worden op geldigheid. Ik mocht er in en kreeg tevens een bewijs van toegang voor het Nijsinghhuis, Dat is een huis behorend bij het museum. In dit huis woonde het echtpaar Van Groeningen, die het museum oprichtte. Er hoort ook een beeldentuin en een museumcafé bij het museum.

Ik vond het een mooie expositie en ik vond ook het Nijsinghhuis prachtig, het valt onder monumentenzorg en bevat heel veel muurschilderingen die het echtpaar Van Groeningen vanaf 1972 heeft laten aanbrengen door schilders
die tot de Noordelijke Realisten behoorden, zoals Matthijs Röling, Pieter Pander en Wout Muller. Helaas mocht ik geen foto's maken in het Nijsinghhuis, als ik meer wilt weten over dit huis, klik dan hier.
|

Beeld in de tuin

Nog een beeld in de tuin


Beeld in de tuin

Een enorme Jugendstil vaas


Een klokkenstel

Een prachtig tegeltableau



 
Een

Een enorme Jugendstil lamp

Een schilderij van Rie Kramer

Na afloop van de expositie dronk ik een lekker kopje cappuccino in het museumcafé.


Met mijn inschuifbare wandelstok op pad

6 opmerkingen:

  1. Wat mij opvalt, als je iets onderneemt doe je dat met jouw dochters of alleen. Heb je geen vriendinnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vriendinnen zijn niet meer in staat om dergelijke museumuitstapjes te ondernemen, of zijn te druk met andere dingen, of hebben geen belangstelling voor kunst. Sommigen zouden wel willen maar kunnen niet meer, de een heeft een zware burnout gehad en kan geestelijk weinig hebben, snel overprikkeld, anderen zijn lichamelijk te slecht.
      Ik vind het helemaal geen bezwaar om alleen naar musea of naar steden te gaan.

      Verwijderen
  2. Wat een leuk uitje. Die lamp zou ik zo mee willen nemen.
    Anoniem hier boven, misschien willen de vriendinnen van Aaf niet in haar blog?
    Ik vind het wel dapper om over uitjes alleen te schrijven, ikzelf ben nogal een schijterd op dat gebied, doe graag iets samen. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er prachtig uit Aaf! Ik heb ook een mjk, maar ga vrijwel nooit naar kunstmusea of -tentoonstellingen.
    P.s. de link in je stukje gaat naar een artikel in de Volkskrant. Het is alleen leesbaar als je een abonnement hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de tekst aangevuld met een link naar RTV Drenthe, die voor iedereen leesbaar is.

      Verwijderen
  4. Bravo, Aaf! Wat een grote fietstocht!
    Alleen vind ik ook prettig, lekker vrij op avontuur. Simone

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.