dinsdag 15 oktober 2024

Waarom?

Dat zegt mijn 8-jarige kleindochter  heel erg vaak!
Zij en haar 4-jarige zusje speelden hier afgelopen zondag.
Ik had in de kringloop 2 barbiepoppen gekocht, met leuke kleren. Ze wilde weten waarom ik die kocht, er waren toch al 4 barbies bij mij? Ik zei dat ik vond dat 2 extra het nog veel leuker maakte om hier met barbiepoppen te spelen. Eigenlijk vond ze dat zelf ook wel.

nieuwe aanwinst
Blijkbaar viel de pop met het donkere haar bij de andere poppen erg in de smaak, want ze kreeg een huwelijksaanzoek: "Wil je met me trouwen?" Nee, dat wilde ze niet. Er volgde een krijsend gehuil van de pop die het aanzoek deed. Maar die herstelde zich heel snel: "Morgen dan?" Ja, dat was goed. De nieuwe barbie werd in 1 van de 2 aanwezige trouwjurken gehesen en het feest kon beginnen. De andere barbies en de grotere poppen waren aanwezig bij de plechtigheid, die plaatsvond in mijn keuken.
Daarna gingen de kleindochters wat anders doen en vonden ze de houten gereedschapskist die ik gekocht had als speelgoed voor mijn bijna 3-jarige kleinzoon, maar uiteraard mochten de kleindochters hier ook mee spelen. De achtjarige vroeg natuurlijk weer, waarom ik die gereedschapskist met inhoud gekocht had.
Gereedschapskist met inhoud
Ik zei, ik denk dat jullie neefje dit heel leuk vindt om mee te spelen, samen met ander houten speelgoed dat al aanwezig is. Hij houdt niet zo van poppen, wel van het opmaken van het poppenstapelbed, maar dat is snel klaar. Dus nog maar wat extra voor hem aangeschaft.
Ik zag haar denken en ze vroeg vervolgens: Waarom is hier speelgoed? Jij speelt er niet mee, is dat alleen voor ons?

Tja, waarom eigenlijk? Bij mijn eigen grootouders was bij het ene stel alleen een blokkendoos en bij het andere echt vrijwel niets. Volgens mij alleen kleurpotloden. Ik vond niets aan de blokkendoos, dus als we bij dat stel waren, dan gingen wij als 5 kleinkinderen buiten spelen: tikkertje, verstoppertje, dat soort dingen. De 8 volwassenen zaten dan te roken in de voorkamer, nou ja, niet allemaal, mijn moeder en mijn oma niet, de rest wel. Niet fijn voor mijn wat astmatische moeder.
Bij het andere stel speelde ik vaak alleen, daar was ik ook veel vaker, want die woonden 2 straten verderop. Ik maakte hele landschappen met de knopen van de knopendoos, sorteerde knopen op formaat en op kleur en ik trok met de kleurpotloden en een vel papier muntjes over. Het papier op een kwartje, een gulden of een stuiver en dan krassen. Daar kon ik mij eindeloos mee vermaken.

Terug naar het nu. De kleinkinderen krijgen voor de lunch hier vrijwel altijd krentenbollen. Ik had nog 3 verschillende krentenbollen over: 1 reuze krentenbol, 1 mini krentenbol en 1 mini volkoren mueslibol. Om nu te zorgen dat er geen ruzie ontstond, besloot ik alle krentenbollen te halveren en de kleindochters alle drie de soorten aan te bieden. Dat ging prima, hoewel de achtjarige natuurlijk wel vroeg: "waarom 3 halve? Dus uitgelegd dat ik nog 3 verschillende had en niet meer. Bij meer honger konden ze nog boterhammen krijgen, er was nog bijna een heel brood in huis, maar geen krentenbollen.

Toen was het tijd om opgehaald te worden: Waarom konden ze niet blijven? Dat was omdat ik nog een uurtje naar de sportschool wilde en die sloot om vier uur 's middags. Ik moest er nog naar toe, omkleden en aan het einde van het uurtje sporten weer omkleden en dat allemaal vóór vier uur, want anders zouden ze mij misschien wel opsluiten in de kleedkamer (grapje natuurlijk). Kleindochter knikte ernstig.

Haar moeder, mijn oudste dochter, vroeg vroeger ook heel vaak naar het waarom en ze dacht lang dat ik alles wist. Dat kon niet goed aflopen, want ik wist natuurlijk lang niet alles en op zeker moment viel ik van mijn voetstuk. Hihi, het bleek dat ik toch niet alles wist, integendeel!

14 opmerkingen:

  1. Ha, dat waarom, dat herken ik helemaal van mijn acht-jarige kleindochters

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had vroeger een vriendinnetje wiens opa en oma 2 in dezelfde straat als ik en mijn ouders woonden 2 huizen verderop. Ze vertelde weleens dat er bij opa en oma alleen gekleurd mocht worden anders werd het zo'n rommeltje. Mijn vriendinnetje had nog een jonger zusje . Op een dag toen ik en mijn vriendinnetje naar school waren kwam mijn moeder de oma tegen. Het zusje dat bij hen was omdat de moeder ergens heen moest was weg. Mijn moeder kwam net terug van boodschappen doen had haar niet gezien, maar toen ze thuis kwam zat het zusje doodleuk bij ons aan de keukentafel te spelen. Dat was nog in een tijd dat deuren niet op slot gingen er hing altijd een touwtje uit de brievenbus . Toen mijn moeder vroeg waarom ze bij ons was antwoorde het kind hier is leuk speelgoed , bij opa en oma verveelde ze zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk altijd, de verhalen over je kleinkinderen. Fijn om ze zo nabij in je leven te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opvallend dat het hier altijd gaat over vegan en/of gezond eten, maar dat een lunch voor kinderen louter uit krentenbollen bestaat, boordevol suiker. Maar da's off-topic

    Bij mijn ouders en schoonouders ligt bijna meer speelgoed dan bij onszelf. Beide ouders passen één (mid)dag per week op. Mijn ouders hebben vijf kleinkinderen tussen 3-8 jaar. Mijn schoonouders hebben alleen mijn zoon (6) om op te passen. Hij verveelt zich in beide huizen uiteraard nooit.
    Mijn ene oma had vroeger donald-duck-verzamelmappen, die lazen wij altijd en ze had bambinoblokken, daar kon je huizen mee bouwen. Maar we speelden vooral vaak verstoppertje in het gebouw (appartementencomplex), samen met neefjes/nichtjes. Mijn andere opa/oma hadden eigenlijk niets.

    Schrijver

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nou, waar bemoeit u zich mee?
      Als de kinderen thuis gezond eten is die ene keer bij oma als lunch een krentebol echt geen drama!
      En zowel, is dat aan oma en de ouders, niet aan u.
      Al stopt iemand zich helemaal vol met suikers, vet en zout...dan nog is dat aan die persoon en niet aan u.

      Verwijderen
    2. Nou nou, tut tut, kalm aan hoor.
      Aaf is iemand die vaak (soms wel enigszins belerend) blogt over gezonde gewoontes en afkeur van minder gezonde gewoontes, dus is er volgens mij geen man overboord om dat aan te stippen.
      Ik geloof niet dat ik Aaf erop afbrand, toch? Op een blog is een mogelijkheid tot reactie, soms zelfs dialoog. Als je een uitgesproken mening hebt, dan komt daar soms ook een tegengeluid. Zolang dat respectvol gebeurt, is dat toch precies zoals beoogd?
      Voel u vooral niet aangesproken :)

      Verwijderen
    3. Geweldig in zeuren om te kunnen zeuren. Aaf is nooit belerend of bevoogdend, die houd alles bij haar zelf en haar eigen keuzes. En al zou ze dat wel zijn.. Dat is nog geen reden om het zelf te doen. Te mogen doen.

      Verwijderen
    4. Haha, krentenbollen . Waar maakt u zich druk om. Vegan wil niet zeggen gezond. Vegan snoep, vegan pizza, vegan koekjes. Allemaal te vinden in de supermarkt. Zo 'n heerlijke krentenbol is prima voor een kind.

      Verwijderen
  5. Van vragen word je wijs, zei mijn vader vroeger altijd! Ik houd van kinderen die veel vragen.
    Mijn dochters speelden met alle soorten speelgoed: poppen, blokken, auto’s, ze kleurden en timmerden, waren prinses of cowboy.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze tweede dochter vroeg ook tot treurens toe: waarom? En als je dan het antwoord gegeven had, vroeg ze weer: waarom? Tot ik er genoeg van had. Want als je zei dat je dat niet wist, vroeg ze weer: waarom? Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het mooi dat je kleindochter zelf aangaf dat ze eigenlijk al genoeg had en tevreden was. Meestal willen kinderen juist meer.
    En ik snap dat je die extra poppen leuk vond om te kopen. Maar ik vind het ook een lastige. Leren we kinderen dan niet 'meer is beter'?
    Gr.Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke blog Aaf, met veel plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel leuke blog over alledaagse dingen. Ik lees het altijd met plezier, Aaf!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.