Digitale oplichting
Je leest tegenwoordig veel over digitale oplichting. Mensen krijgen een mailtje van hun bank, of soms een andere bank, dat ze dringend iets met hun bankrekening moeten doen. En dat blijkt dan verzonden te zijn door oplichters die hen veel geld afhandig proberen te maken. Bij een mailtje namens een bank waar jij geen klant bent, is dat direct duidelijk, dat is niet pluis!
Argeloze consumenten klikken op mailtjes en "doneren" hun spaargeld aan mensen die er hun beroep van maken om hen te bestelen en zo mogelijk al hun spaargeld af te nemen.
Criminelen harken op die manier heel veel geld binnen.
Persoonlijk sponsor ik liever andere goede doelen 😅
Een mailtje van mijn bank
Gisteren ontving ik een mailtje van mijn eigen bank:
De
komende tijd vragen we een groot deel van onze klanten zich opnieuw te
identificeren. Ook aan jou. Dit doen we omdat we je eerder hebben
geïdentificeerd op een manier die nu is verouderd, bijvoorbeeld met een
1-cent storting vanuit een andere bank. Of omdat we gegevens van je
missen, zoals je volledige naam. In deze e-mail lees je er meer over.
Je identificeert je met de ID-check. Je kunt het meteen doen in je eigen vertrouwde ASN-app. Het werkt simpel, veilig en snel:
- Je logt in op je ASN-app en start de ID-check via de melding op je overzicht of via Openstaande acties bij Zelf regelen.
- Je scant de voor- en achterkant van je paspoort of identiteitskaart.
- Je houdt je identiteitsbewijs tegen de achterkant van je telefoon. De chip in je telefoon leest de gegevens uit van je ID.
- Je maakt een selfie en vult nog enkele gegevens aan. Klaar!
We
vergelijken je pasfoto met je gezicht om je te identificeren. Let op:
doe de ID-check op je telefoon; een tablet of ander apparaat kunnen je
ID niet uitlezen.
Is dit mailtje betrouwbaar?
Nu klopt het wel dat ik al heel lang klant ben bij mijn bank, al wel ruim 14 jaar, dus de reden van de e-mail zou kunnen kloppen. Toch was ik wantrouwig. Ik ging met mijn cursor op de regel van de verzender staan. Daar stond: mail.asnbank@asnbank.nl
Dat lijkt betrouwbaar. Ik las het mailtje op mijn computer in de mail. Om helemaal zeker te zijn van de betrouwbaarheid, ging ik naar de bankapp op mijn telefoon. Ook daar las ik het zelfde verzoek over opnieuw identificeren.
Betrouwbaar!
Het mailtje leek 100% betrouwbaar, dus ging ik aan de slag. Ik moest nog wel NFC actief maken op mijn telefoon. Ik had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Het is volgens AI:
De NFC-functie op je telefoon staat voor Near Field Communication en maakt draadloze communicatie over korte afstand mogelijk, bijvoorbeeld voor contactloos betalen, het overzetten van bestanden of het scannen van NFC-tags om informatie te verkrijgen. Je
kunt NFC meestal vinden in de instellingen van je telefoon, onder
'Verbindingen' of een vergelijkbare optie, en het moet worden aangezet
om te kunnen gebruiken.
Ik ging bij de instellingen van mijn mobiele telefoon op zoek, en ja hoor, ik vond het snel en zette NFC aan.
Toen was het inscannen van mijn ID een fluitje van een cent.
Nu ben ik weer helemaal up to date met mijn identificatie!
Snap je wantrouwen. Kon je niet bellen naar de bank om te vragen of het echt was?
BeantwoordenVerwijderenIk heb nog nooit gebeld met mijn bank.
VerwijderenToen ik zag dat het mailadres in orde leek en in de bankapp op mijn telefoon het bericht over de identificatie bovenaan stond, had ik geen twijfel meer.
Vorige week moest ik 80.000 overboeken naar de notaris. Gebeld met ASN, half uur en meer qua tijd. Kon naar een kantoor in een plaats op 5 km afstand.
BeantwoordenVerwijderenIk maakte dus twee dagen geld over 50.000 de ene dag en de tweede dag….
De rest. Omdat ik ook de belasting van €1000 had betaald had ik het bedrag van 30.000 te klein gemaakt.
Weer een wachttijd van vier uur. ‘S avonds kreeg ik een melding dat ik geen internetverbinding had. Vreemd, want alles deed het nog.
Ik had in de app een melding waarop de app geupdate moest worden. Het stond er niet duidelijk. Een update hoort automatisch te gaan.
Vlak voor middernacht kreeg ik toestemming om het restant over te maken. Inmiddels was ik door de spanning bijna ontploft.
Bij de notaris, moest ik de kwitantie tekenen, dat het geld was overgemaakt. Absurd, want er is helemaal geen overdracht wanneer het geld niet ontvangen zou zijn.
Onder protest heb ik getekend.
Automatisering is bedoeld om minder gedoe te hebben. Inmiddels zijn we de weg kwijt.
Mijn limiet bij asn staat op duizend, ik vraag geregeld om ruimte om hoger bedrag over te boeken en reken op 4 uur wachttijd. Is voor onze eigen veiligheid he.
VerwijderenAls u zelf per ongeluk al iets anders betaalt en dan de limiet net te krap is, is dat vervelend.
Maar asn kan daar toch niets aan doen?
Groet, G
Dit staat denk ik los van de automatisering. Vermoedelijk is de oorzaak hiervan de "Know Your Customer" regelgeving. Hierdoor worden grotere overboekingen onderzocht voor zij worden uitgevoerd.
VerwijderenDe meeste bankapps maken gebruik van Google Pay, ook ASN doet dat, volgens mij. Dat is de reden waarom ik er niet aan begin. Google is niet bepaald betrouwbaar als het gaat om gegevens.
BeantwoordenVerwijderenIk ben niet van plan om met mijn telefoon of met mijn smartwatch te gaan betalen. Het ging alleen om identificatie. Ik blijf meestal contant betalen en zo nu en dan met bankpas.
VerwijderenFijn informatief blogje voor als je lezers ook dergelijke actie moeten ondernemen.
BeantwoordenVerwijderenJaar of 3 heb ik de bank app op mijn telefoon en bij het aanmelden/inloggen moest ik toen al mijn rijbewijs/papsoort als identificatie gebruiken. Geen idee of dat om de paar jaar weer moet.
Hartstikke goed dat je over deze digitale onderwerpen blogt. Bedankt! Sim
BeantwoordenVerwijderenVandaag een mail van Eneco of ik 384,70 wilde betalen wegens achterstand.
BeantwoordenVerwijderenNu ben ik aan het verhuizen dus dan kan er weleens iets mis gaan. Een telefoontje naar Eneco en jawel, het was een nepperd.
Ook het From veld van een email is niet erg betrouwbaar. Het veiligst is om niet in de mail te klikken, maar zelf naar de website of app van de bank te gaan.
BeantwoordenVerwijderenHelaas klikt iedereen weleens in een mail, ik zelf ook. Helemaal als het er logisch uitziet.
Ik ben naar de bankapp gegaan en ik heb daar ingelogd. En identificatie in de app geregeld.
VerwijderenWeliswaar niet van de bank maar ook een scam deze week, per sms. Hoi mam, mijn telefoon is kapot, dit is het nummer van mijn vriendin. Ik heb snel geld nodig voor een nieuwe, kan je ..... verder heb ik het niet gelezen, meteen verwijderd en nummer geblokkeerd.
BeantwoordenVerwijderenMijn dochter kreeg een paar jaar geleden, toen haar kinderen 2 en 5 jaar waren ook een Whatsappje van "haar dochter" met het verhaal dat haar telefoon stuk was en ze snel geld nodig had. Zeer doorzichtig in haar geval.
VerwijderenAls ik een bericht kreeg met Hoi mam ... etc, dan zou ik er ook niet in trappen, want mijn dochters melden zich nooit met Hoi mam. Ze gebruiken geen aanhef en vallen gewoon met de deur in huis.
NB, ik zou dus nu die NFC-optie op je telefoon ook weer uitzetten. Je hebt het niet (meer) nodig, maar het is wel een manier waarop mensen in je telefoon zouden kunnen komen.
BeantwoordenVerwijderenDat heb ik inderdaad gedaan. Ik heb die functie verder niet nodig.
Verwijderen