zondag 22 maart 2009

Voorjaar in de tuin

22/03/2009
Ik vind het heerlijk dat ik een tuin heb. Aan grasmaaien heb ik een hekel, wat een gedoe, en wat groeit dat gras hard in de zomer, maar voor de rest vind ik het een waar genoegen.
Waar geniet ik van?
Van alle knoppen en bloemen die nu weer zichtbaar zijn. De camelia staat vol in knop, de krokussen bloeien, de tulpen komen boven, de mini-narcissen bloeien volop.
Later in het seizoen gaat er nog veel meer bloeien en ook geuren, een sering, brem, gebroken hartjes, floxen, vlinderstruik, rozen, de gele lis in de vijver, de kamperfoelie.
100_3846
Ik heb ook bomen en struiken die vrucht dragen: een kersenboom, aalbessen en een doornloze braam. Ik hoop dat deze de komende zomer lekkere vruchtjes geven!
De kers stond al in mijn tuin toen ik hier kwam, hij heeft de afgelopen zomers alleen een beetje gebloeid, maar vrijwel geen kersen gegeven. Misschien is er iets mis met de bestuiving?
100_3843
Op bovenstaande foto de braam.
Deze braam heb ik bijna 2 jaren geleden als een stekje meegenomen. Deze braam bloeit en geeft vruchten op het 2 jarige hout. Vorig jaar droeg hij geen vruchten, haar hij heeft wel takken gevormd van in totaal wel 4 meter lang. Op deze takken moet hij bramen geven als het goed is, dat deed hij in mijn vorige tuin ook. In mijn vorige tuin kwamen er in het 7e en 8e jaar kilo’s bramen af, daar is het nu nog te vroeg voor. Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.
100_3842
Op bovenstaande foto de aalbes. Deze aalbes heb ik vorig jaar als stek van de achterbuurvrouw gekregen. Ik hem de stek direct geplant, maar ondanks dat verdorden de bladeren al snel. Ik dacht: dit wordt helemaal niets, die is dood. Niets is minder waar, twee weken terug zag ik dat het struikje ineens volop knoppen vormde. De bladeren komen uit de knoppen. Het is maar goed dat ik de "dode" aalbesstruik niet weggedaan heb.
Zo heb ik vanaf komende zomer lekker fruit uit eigen tuin!
Ik de zomer kan ik heerlijk zitten lezen en zonnen op mijn terras. Mijn tuin is op het zuid-westen. Vanaf een uur of 10 kun je in mijn tuin heerlijk in de zon zitten. Als de zon schijnt, als het regent wordt dat natuurlijk helemaal niets.
Waar ik verder van geniet, is het uitzicht vanuit mijn woonkamer. Ik heb een heerlijk groen uitzicht en dat doet mij iedere dag weer goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.