Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 24 maart 2009

Havermout

24/03/2009
60600hafer_2 Vanavond als toetje maar weer eens havermoutpap gemaakt. Vroeger stond havermout bekend als arme mensen voedsel, daarom voor consuminderaars als ik zeer geschikt. Havermout is supergoedkoop, gewone havermout kost nog geen 40 cent per pond. Toch is havermout een zogenaamd superfood: dat betekent dat het één van de 14 zeer gezonde voedingswaren is. Als je deze voedingswaren eet, dan blijf je gezond en vitaal. Nou dat willen we allemaal wel, toch? Er zitten veel goede stofjes in, zoals Vitamine B1, fosfor en magnesium. Verder is het goed voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Je hoeft hiervoor geen dure merkproducten te kopen, op de onderste plank vind je in bijna iedere supermarkt een goedkoop alternatief, bijvoorbeeld van euroshopper. Ook volgens Wikipedia is havermout gezond, omdat het goed is voor je cholesterol.
Je moet er wel van houden, oudste dochter vindt het heerlijk, jongste daarentegen moet er niets van hebben. Mijn moeder is er groot op geworden, ze is in de dertiger jaren op eigen kracht hersteld van TBC, misschien wel door de havermout. Er is pas achteraf, begin jaren 50, de diagnose gesteld dat ze TBC had gehad. Maar echt lekker vond mijn moeder het niet. Gelukkig zijn er nu goede medicijen om TBC te genezen, hoewel dat met resistente stammen niet meevalt.
Dan nu het basisrecept voor de havermoutpap:
Je hebt nodig:
1 liter (houdbare) melk, mag mager zijn, halfvol of volle melk. Hoe meer vet hoe lekkerder vind ik zelf, maar mager is gezonder, dus maak ik de pap in de praktijk nooit met volle melk.
100 gram havermout
1 zakje vanille suiker
miniem snufje zout
honing, suiker of zoetstof naar smaak
Hoe doe je het: breng de melk aan de kook en voeg de havermout toe. Laat de havermout 15 minuten koken. Voeg de vanillesuiker en het zout toe. Zoet naar smaak. Laat nog 10 minuten nawellen.
Behalve havermoutpap maak er koekjes van, voeg havermout toe aan pannekoekenbeslag, in muffins etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen