donderdag 9 april 2009

Slim besparen

09/04/2009
Het lukt mij de afgelopen tijd heel goed om 500 euro per maand te besparen. Hoe doe ik dat?
- Zonder auto leven en gebruik maken van het openbaar vervoer. Scheelt afschrijving, onderhoud, belasting en benzine. Het verschil heb ik nog nooit uitgerekend.
- De voordeligste energieleverancier kiezen: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is bij een gemiddeld jaarverbruik wel 800 euro per jaar.
- De voordeligste internet en telefoonprovider kiezen: verschil is ongeveer 25 euro per maand = 300 euro per jaar.
- Koken met basisproducten van het seizoen die ik in grote verpakkingen koop, bijvoorbeeld zakken van 5 kg aardappelen ipv een half-klaar product dat in verhouding 10 à 20 keer zo duur is.
- Door slim inkoop-, bewaar- een gebruiksbeleid geen voedsel weg te gooien. Alles wordt gebruikt, alleen de schillen verdwijnen in de biobak.
- Vrijwel geen duur drinken te kopen en veel thee en koffie te drinken
- Zuinig zijn met energie door alleen met een volle wasmachine te wassen, geen droger te gebruiken, gordijnen ter isolatie te sluiten, verwarming een graadje lager en een trui aandoen, CV een uur voor het slapengaan op 15 graden te zetten etc.
- Meubels en apparaten repareren, hergebruiken, 2e hands kopen, lekke banden zelf plakken.
- Overbodige uitgaven schrappen, bijvoorbeeld abonnementen, lidmaatschappen, dubbele verzekeringen
Hierdoor houd ik wel 6000 euro per jaar over voor opbouw van een buffer en leuke dingen.
Truus reageerde gisteren met dat ik mijn studerende dochters met dit geld zou kunnen ondersteunen. Ik ben het hier niet mee eens. Mijn kinderen krijgen een maximale aanvullende beurs van studiefinanciering en volgens studiefinanciering hoef ik hen niets te betalen omdat mijn inkomen te laag is. Ook als ik met de risicometer van het Nibud uit ga rekenen hoeveel ik kan lenen, kom ik met het lenen van 0 euro al in de problemen, ik kom dan in de Oranje zone en de meter meldt: deze lening past nog net in uw budget maar u zult flink moeten bezuinigen op uw uitgaven in vergelijking met vergelijkbare huishoudens. Dus mijn slim besparen is echt mijn eigen verdienste! De meeste mensen lukt dat kennelijk niet.
Beide dochters hebben uit giften van hun oma’s en vader de afgelopen jaren zo’n 12.500,- euro ontvangen. Ik vind dat ze het daar best een tijdje op moeten kunnen uitzingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.