Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 13 september 2009

Bezuinigen op voeding

13/09/2009
Hoe kom je aan goedkope voeding? Als je onderstaande tips volgt, hoeft voeding echt niet meer dan 25 euro per persoon per week te kosten, waarschijnlijk lukt het met (veel) minder. Lees ook de blog van Natasza Tardio die met haar man en 2 zoons 4 weken geleefd heeft van 1 euro per persoon per dag.Een aantal algemene punten zijn belangrijk:
- Koop in het groot en kijk en vergelijk goed. Vaak liggen de goedkope producten niet voor het grijpen, maar onderin de schappen van de supermarkt, je moet ervoor door de knieën.
Prijzen kunnen per supermarkt variëren, bezoek verschillende supermarkten.
- Kies geen A-merken en maak alles zelf klaar.
- Koop niet te veel van bederfelijke waar, anders loop je de kans dat je bedorven voedsel moet weggooien en ook voor dit voedsel heb je betaald.
- Kook energiezuinig: deksels op de pannen, bij elektrisch koken de kookplaat 5 minuten voor het einde van de kooktijd uitdoen, gebruik een snelkookpan en een (geïmproviseerde) hooikist

Koolhydraten
Aardappelen, rijst, polenta en pasta zijn heel goedkoop verkrijgbaar. Pasta kost 60 cent per kilo, rijst is 1,10 per kilo, polenta 80 cent per kilo en aardappelen afhankelijk van het seizoen tussen 20 en 80 cent per kilo. Koop grote verpakkingen en kies goedkope soorten, zoals Euroshopper of huismerken. Behalve aardappelen vind je dergelijke producten niet in aanbiedingen. Bij aardappelen reken ik 200 gram per persoon, bij rijst, pasta en polenta reken ik 100 gram per persoon.
Ook in bonen (zie hieronder) zitten veel koolhydraten.

Eiwitten
Goedkope eiwitten zijn: peulvruchten zoals linzen, witte en bruine bonen. Het goedkoopst is het om ze zelf voor te weken en te koken. Je kunt van gepureerde bonen lekkere vegaburgers maken. Hier kun je een recept van Vrekje vinden. Eieren zijn relatief goedkoop, je kunt ze gebakken of gekookt in een recept verwerken. Als je echt vlees wilt, is kip de minst dure soort vlees.
Ook in zelfgekookte custardvla, havermoutpap en griesmeelvla gemaakt van houdbare melk zitten flink wat goedkope eiwitten.

Groenten
Koop groenten van het seizoen, let op aanbiedingen.
Kies ook eens voor diepvriesgroenten en groenten uit blik of pot. Door moderne verwerkingsmethoden zijn dergelijke groenten wat voedingswaarde betreft een goed alternatief voor verse groenten.
Snijd zelf je verse groenten en maak zelf je sausjes.
Koop groenten en fruit op de markt, bij voorkeur tegen sluitingstijd. Dan wil de koopman of -vrouw graag de overgebleven resten kwijt.

Fruit
Koop fruit van het seizoen en kies geen exotische fruitsoorten. In de winter moet je bijvoorbeeld geen aardbeien willen eten, die groeien dan niet in Nederland en het kost erg veel geld om deze aardbeien aan te voeren uit een land waar ze wel groeien.

Ontbijt en lunch
Eet brood met beleg en geen ontbijtproducten. Bij de Albert Heijn kun je op maandag t/m woensdag 3 volkorenbroden kopen voor 2 euro. In ieder brood zitten 24 sneedjes. Per plakje brood betaal je dus nog geen 3 cent. Halvarine koop je bij diezelfde grootgrutter voor 39 cent per pond. Als je je boterhammen belegt met dun pindakaas, komkommer, tomaat etc, heb je een heel goedkoop en gezond ontbijt of lunch. Onbijtproducten zijn per portie zoveel duurder dan dat!
Koop geen ontbijt of lunch in de bedrijfskantine, of onderweg, je bespaart tientallen euro’s per maand door thuis je eigen lunch en ontbijt klaar te maken.
Belegsuggesties:
fijngemalen gekookte kikkererwten met gemalen sesamzaad en peterselie
makreel uit blik vermengd met fijngesneden ui of tomaat
gekookt of gebakken ei
plakjes appel of peer
rozijnen of krenten
ontbijtkoek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten