maandag 14 september 2009

Vriezer ijsvrij = besparen op stroomverbruik

14/09/2009
Gisteren heb ik weer eens een keertje het vriesgedeelte van mijn koel-vriescombinatie ontdooid. Het is uiterst nuttig, want het ijsvrij houden van de vriezer scheelt heel veel in het stroomverbruik. Het is eigenlijk een klusje dat snel geklaard is, 20 minuten is genoeg. Ik zorg dat ik de vriezer ontdooi op een moment dat er niet al te veel in de laden ligt, dan haal ik de laden uit de vriezer, gooi alles zoveelmogelijk in 1 lade en stop de bevroren artikelen in een geïmproviseerde hooikist. Ik gebruik een hoekje van de bank, 3 kussens en 3 fleecedekens. Ik zorg dat alles zo koud mogelijk blijft. Je kunt daarbij ook kranten gebruiken, die werken goed isolerend. Ondertussen kook ik in een middelgrote pan flink wat water. Deze pan met kokend water zet ik op een onderzetter in de vriezer en doe de deur weer dicht. Al snel hoor je de losgekomen stukken ijs vallen. De stukken ijs haal je er zoveel mogelijk uit. Vervolgens verhit je het water nogmaals en zet de pan weer terug. Als het ontdooien klaar is sop je de vriezer nog even uit en klaar ben je. De laden zijn ondertussen in een sopje geweest. Je doet de vriezer weer aan en na een tijdje vriezen stop je alles weer terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.