zaterdag 17 oktober 2009

Pasta en rijst duurder

17/10/2009
Ik had het bericht woensdag helemaal over het hoofd gezien, maar volgens NU.nl zijn rijst en pasta duurder geworden. Ik heb nog niet gezien dat de pasta duurder geworden is, het is al weer een tijdje geleden dat ik pasta gekocht heb. Ik koop zo nu en dan een kilozak en daar kan ik vrij lang mee toe, ik eet meer rijst dan pasta.
Maar de rijst, daarvan was het me zeker opgevallen dat die duurder geworden is.
Dit is een deel van mijn prijzenboek, het gaat steeds om 1 kg rijst:
rijst euroshopper Surinaams31-01-090,56    ah
rijst euroshopper Surinaams7-05-090,89    ah
rijst euroshopper Surinaams08-08-091,10    ah
Het artikel op nu.nl heeft het over een prijsverhoging van 22% tussen januari 2008 en september 2009. Albert Heijn heeft de prijs van de euroshopper rijst in ruim een half jaar tijd bijna verdubbeld. Nu hoop ik maar dat dit betekent dat rijstboeren meer geld zijn gaan verdienen, maar daar ben ik helemaal niet zo zeker van, misschien zijn die van deze prijsverhoging geen cent wijzer geworden.
Rijst In het artikeltje op Nu.nl staat nog een heel interessant feit dat ik niet wist, in Nederland wordt heel veel geld uitgegeven aan brood, veel meer dan aan aardappelen, pasta en rijst samen, wel vier keer zoveel. Nederlanders zijn ook wel echte broodeters, twee keer per dag brood en maar één warme maaltijd.
Dat was in Frankrijk de afgelopen zomer wel anders, daar waren we nog een heel eind van de Middellandse Zee af, maar toch werd er ‘s middags uitgebreid warm gegeten. Geen broodjes met kaas en een beker karnemelk, nee, lekkere pasta met een glas wijn erbij. En ‘s avonds lekker nog een keer warm, met gebakken aardappels of zo. Maar ook daar toch wel veel brood, ook bij de warme maaltijd en het brood is daar best duur, veel duurder dan in Nederland. Dus misschien is het ook daar wel zo dat er meer aan brood wordt uitgegeven dan aan pasta, rijst en aardappels samen.
Overigens is volgens hetzelfde artikeltje de prijs van aardappels met 9% gedaald, dus als je goedkoop uit wilt zijn, is het misschien een goed idee om aardappels te kopen. Ik heb gisteren 5 kg aardappels gekocht voor 1,59, dat is nog geen 7 cent voor eenpersoons portie van 200 gram. Rijst is inderdaad duurder, maar pasta waarschijnlijk niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.