woensdag 26 mei 2010

Werkende armen

26/05/2010
Volgens het FNV komen werkende armen moeilijk rond. Iedereen met een inkomen onder 1750 netto per maand zou bij de werkende armen horen. Ik verdien 1487 netto per maand, maar ik voel me helemaal niet arm. Ik kon en kan altijd heel makkelijk met dit bedrag uit komen, ook toen mijn dochters nog in huis woonden. Mensen uit het onderzoek van de FNV zeggen niet rond te kunnen komen en 13% zegt elke maand te moeten lenen. Werknemers met een laag inkomen zouden hun kinderen niet kunnen bieden wat ze ze zouden willen bieden. Ook zouden werkende armen vaak veel schulden hebben. Ja logisch, als je elke maand leent, dan zit je op een hellend vlak. Want wanneer moet je dat dan weer terug betalen?
Misschien zouden mensen "gewoon" soberder moeten leven, niet én een verre vakantie én een auto én elke week voor 60 euro per persoon aan boodschappen kopen. Het probleem is ook dat er zo veel is om je geld aan uit te geven, vliegvakanties naar het buitenland, auto’s, mode, uitgaan, de nieuwste grote tv zodat je fijn het WK kunt zien, kostbaar speelgoed, de nieuwste mobiel of I-pod. Mensen menen ook al heel snel dat ze geen goede ouder zijn of niet meetellen in de maatschappij als ze zich dit niet kunnen permitteren.
Als kinderen niet anders gewend zijn, zijn ze ook tevreden met minder verre vakanties, minder dure cadeaus en merkloze kleding. Het hoeft niet allemaal luxe te zijn, ook leven in eenvoud kan heel verrijkend zijn. Chips, frisdrank, snoep etc zijn echt niet nodig, ze zijn zelfs ongezond.
Ik wil hier niet beweren dat je met een beneden modaal inkomen alles kunt doen, want ik denk inderdaad dat dat niet kan. Maar de vraag is of je dat moet willen. Natuurlijk is meer inkomen voor iemand op het bijstandsniveau heel welkom, je hebt erg weinig speelruimte als je op bijstandsniveau zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.