dinsdag 22 juni 2010

Kleding repareren

22/06/2010
Een van de manieren om geld te besparen is het repareren van dingen die kapot zijn. Je geeft je kleding een tweede leven door niet meteen iets weg te gooien, maar te bekijken of je het kunt repareren. Daarmee bespaar je op nieuwe aankopen. Dat is goed voor de portemonnee en ook voor het milieu.
Wat repareer ik?
Ik vervang ritsen.
Ik zet nieuwe knopen aan.
Ik zet nieuw elastiek in kleding
Ik repareer naden en herstel losgeraakte stiksels
Ik repareer kleine gaatjes of kleine winkelhaken door er een stukje stof achter te zetten.
Dat laatste geeft overigens niet altijd een mooi en netjes resultaat. Ik zal een dergelijk kledingstuk niet zo snel meer naar mijn werk aandoen. Het hangt nogal van de stof af of het een onopvallende reparatie kan worden. Als het een kledingstuk met een druk dessin is en ik kan voor de reparatie dezelfde soort stof gebruiken, dan zie je er vaak helemaal niets van. Effen stof is een stuk lastiger, vooral als het om een lichte kleur gaat.
Eergisteren ben ik bezig geweest met het repareren van kapotte kleding. Ik had 4 onderbroekjes waarvan de rek uit het taille-elastiek was. Er zat wel een prachtig tunneltje aan het broekje, waar ik zonder problemen een nieuw elastiek in kon rijgen. De slips zijn niet zo goed als nieuw, ze zijn duidelijk al wat verwassen, maar dat vind ik geen probleem, ze zijn nog weer heel lang te gebruiken.
Daarnaast was er een knoop doormidden van de jas van jongste dochter. Bij nieuwe kleding worden meestal extra knopen geleverd, die bewaar ik in mijn knopendoos. Dus ben ik op zoek gegaan naar de reserve knoop en ik heb de nieuwe knoop aangenaaid. Dochter vond dat ze het zelf wel had kunnen doen en eigenlijk had ze daar gelijk in. Misschien ben ik soms wat te veel aan het moederen.
Als je geen reserve knoop meer hebt, kun je een knoop van een onopvallende plek halen, bijvoorbeeld een manchet, of op een zak en die gebruiken als vervanging. Op de plek waar je de knoop vandaan gehaald hebt, zet je een andere knoop. Als er te veel knopen missen, kun je alle knopen vervangen. Op deze manier kun je een kledingstuk "pimpen". Dan vervang je saaie, goedkope knopen, door opvallende mooie knopen. Dan ziet een kledingstuk er al weer héél anders uit. Houd wel rekening met de grootte van de knoopsgaten.

1 opmerking:

  1. heb je misschien een idee om hoeslakens waarvan de rek uit het elastiek is weer zo te maken dat ze goed om het matras blijven zitten?

    vr.gr. Gery

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.