Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 12 juli 2011

Goedkoop eten

12/07/2011
De afgelopen anderhalve week, sinds jongste dochter op zondagochtend op de fiets stapte en vertrok voor een fietsvakantie, heb ik heel goedkoop gegeten.
- zondagavond: maaltijdsoep met bloemkool, aardappelen, ui, kerrie, bouillonblokje en knoflook. Je kookt alles, doet bijna alles in de blender en je voegt een rest soep met herkenbare stukjes, een scheut melk, versgemalen peper en gebakken blokjes tofu toe.
- maandagavond: idem – de 2e helft van de soep van zondag
- dinsdagavond: een diner aangeboden door de werkgever. Dat kostte mij niets, de werkgever natuurlijk wel.
- woensdagavond: een rest zelfgemaakte vegetarische bonenschotel met paprika, keivitsbonen, sperziebonen, winterwortel en pastinaak uit de diepvries. Eerlijk gezegd ben ik toch geen liefhebber van kievitsbonen. Ik heb het prakje tegen heug en meug opgegeten. Ik ga geen kievitsbonen meer kopen, bruine bonen vind ik lekkerder en kikkererwten nog lekkerder.
- donderdagavond: een rest overheerlijke zelfgemaakte lasagna uit de diepvries en een salade van een hele komkommer.
- vrijdagavond: macaroni eten bij oudste dochter, ik bracht een courgette voor haar mee.
- zaterdagavond: kerriebloemkool, een gepofte aardappel en een halve hamburger
- zondagavond werd net als zaterdagavond.
- maandagavond: een maaltijdsalade met tomaat, heel veel ijsbergsla, zelfgebakken croutons en een half blikje tonijn
De komkommer, de courgette en de hamburger kocht ik in de afgelopen week. Ik neem meestal per persoon een halve hamburger. Een hamburger is zo groot en zwaar, het is helemaal niet nodig om die in een keer op te eten. Deze gewoonte stamt nog uit mijn minima-tijd. Bij 4 eters had ik 2 hamburgers, bij 3 eters ook 2 hamburgers. De bloemkool kocht ik eind week 25. Het was een enorme bloemkool, goed voor wel 4 porties van wel 250 gram. Bloemkolen zijn prima te bewaren in de groentenlade van de koelkast.
Toetje: sinaasappel of yoghurt.
Hapje voor 's avonds laat: een gerookte haring, een halve avocado, een appel
Ontbijt en lunch: zelfgesmeerde boterhammen. Ik haal iedere dag het brood dat ik nodig heb (4 plakjes) uit de diepvries. Soms maak ik sambalkaas of mosterdkaas: een dun laagje mosterd of sambal en een dun plakje kaas. Eén plakje kaas tussen een dubbele boterham geeft niet zoveel smaak. Meer kaas is vet en ongezond, een laagje grove mosterd of sambal geeft superveel smaak!
Vanavond eet jongste dochter hier weer, met waarschijnlijk één van haar vriendinnen. Ze hebben in 10 dagen een rondje IJsselmeer gefietst en wonder boven wonder, ze hadden iedere dag wind mee!
Wat we eten: zelfgemarineerde gebakken tofu, rijst en aubergine met ui en tomaten en een komkommersalade.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen