In het nieuws: de NS gaat WC-loze sprinters uitrusten met plaszakken. Lees hier en hier. Op mijn vorige weblog heb ik er al eens over geschreven: de nieuwe WC-loze treinen. Het weglaten van WC's is een gevolg van bezuinigingen. Het is kennelijk duur om een WC op een trein te maken. Het scheelt zitplaatsen, schoonmaak en onderhoud zijn duur.
Stel je bent een moeder met een kind dat nodig moet plassen, of je hebt last van blaasontsteking of je hebt last van je prostaat. Dan heb je dus niets aan zo'n zak, want een zak mag alleen gebruikt worden in absolute noodgevallen. Als de trein oponthoud heeft in een weiland door een storing, sneeuwstorm of zo.
Wat ik wel lees in de berichtgeving? De WC-loze treinen worden ook ingezet op de lange trajecten.
Ik zou er niet aan moeten denken om in hoge nood op een zakkie te plassen. Waar moet je dat dan doen? Bij de bestuurder in zijn hok?
Ik zie me mezelf al aankloppen daar, met een rood hoofd en beslist met de nodig gêne. Mag ik een plaszak alstublieft? En me dan in allerlei bochten wringen om te zorgen dat mijn plasje ook inderdaad in die zak terechtkomt. Want hoe doe je dat een beetje netjes in aanwezigheid van het treinpersoneel. Lijkt me voor het personeel ook niet echt leuk!
Wat was het een rare zuinigheid van de beleidsmakers van de NS om te denken dat sommige treinen geen toilet nodig hebben.
Je moet er wel wat voor over hebben om milieubewust te willen reizen!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zaterdag 8 oktober 2011
Plaszak in de trein
Labels:
Vervoer
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
te zot voor woorden die wcloze trein. ik heb inmiddels al diverse dames op de po gezet, maar zodadelijk ga ik ook maar zakjes uitdelen want de poreiniger wordt ook veel te duur! slaap lekker zuinigaan, groetjes gezina. om 01.30uur
BeantwoordenVerwijderenHet is heel triest,dat soort bezuinigingen. Je zult maar door pech stranden en uren stilstaan.Dan moeten er toch meer mensen naar de wc?Een coupe leeg maken en daar gaan zitten? groeten Izerina
BeantwoordenVerwijderenIk vind het ook een belachelijk idee. Ik ken iemand met een darmziekte. Als die naar het toilet moet, dan moet ze ook gewoon direct. Dan heb je toch helemaal niks aan zo'n stomme plaszak?
BeantwoordenVerwijderenErgens heb ik begrepen dat het ook niet mocht. Niet zozeer voor de reizigers, maar ook voor het personeel. Die moeten van de Arbo een plek hebben om fatsoenlijk naar de wc te kunnen.
BeantwoordenVerwijderenAlleen het ombouwen van de treinen is erg duur, volgens de NS.
Toen dacht ik gelijk: wie bedacht er ook een trein zonder wc? Gelijk inbouwen had veel goedkoper geweest.
Mijn zwangere dochter ging dagelijks naar haar werk met zo'n trein. Daar ze de hele zwangerschap misselijk was, moest ze kotszakjes meenemen.
BeantwoordenVerwijderenGenant voor haar en ook niet fijn voor de medereizigers. Zelf moet ik eerst een half uur reizen voor ik bij de trein ben. Juist, de sprinter. Daar wordt ook geen rekening mee gehouden.
Dit kan alleen maar uitgevonden zijn door een lichamelijk gezonde man. Over z'n geestelijke vermogens zullen we het maar niet hebben.
Fijn dat je er weer bent trouwens.
groetjes, harma
te zot voor woorden:))
BeantwoordenVerwijderenEerst verdwenen de karretjes met koffie en thee.
BeantwoordenVerwijderenVervolgens werd er bezuinigd op het aantal treinen, wagons(en dus zitplaatsen) en stopplaatsen
En nu zijn dus ook de toiletten verdwenen.
Oh ja... en de prijzen blijven wel stijgen...
Diegene die de plannen maakt bij de NS snapt duidelijk niet dat veel mensen wel degelijk een keuze hebben om voor de trein te kiezen ja dan nee en weet niet hoe je klanten aan je moet binden.
Wel heel spijtig voor diegenen die deze keuze niet hebben. (en ja ik zou liever met de trein gaan maar heb 9 van de 10 keer vertraging en / of geen aansluiting en kan qua prijs al met 1 persoon voor de helft van het geld met de auto).