donderdag 3 november 2011

Extra aflossing hypotheek

Ruim 2 weken geleden heb ik de formulieren voor een verzoek tot extra aflossing naar de Direktbank gestuurd. Ik ben iedere dag benieuwd of er al een bevestiging bij de post ligt, maar tot nog toe heb ik geen brief ontvangen. Straks zet ik eind deze maand die 5000 euro op mijn betaalrekening en dan constateer ik begin december dat er helemaal niets gebeurd is.
Dan is het te laat om dit jaar nogmaals een verzoek in te dienen, want dat moet minstens een maand van te voren.
Zou het wel goed komen? Ik neem toch aan van wel. Of kan ik beter bellen? Als ik bel, weet ik in ieder geval zeker dat ik dit jaar nog een deel kan aflossen. Want dan kan ik, als er iets mis is gegaan, een nieuw verzoek indienen.

Update 15.00 uur: ik heb gebeld. Er stond niets in de administratie vermeld, dus het was niet goed gekomen. Ik ga mijn verzoek nogmaals indienen.
Ik heb half oktober mijn verzoek gestuurd naar het antwoordnummer. Op het extra aflossingsformulier staan 2 adressen:
- een antwoordnummer waar je zonder postzegel je verzoek naar toe kan sturen,
- een postbusnummer, bij dat laatste staat: Voor snellere verwerking gebruikt u het postbusnummer
(plakt u dan wel een postzegel).
Ik kan me daar eerlijk gezegd wel vrolijk over maken, zouden ze eigenlijk bedoelen dat ze de post die naar het antwoordnummer gestuurd wordt gewoon niet verwerken?
Mensen die te zunig zijn om fatsoenlijk een postzegel te plakken, het idee om wat met die verzoeken te doen is natuurlijk ook belachelijk!

Er zijn lezers die vragen gesteld hebben over de extra aflossing, waarom moet je een verzoek indienen? De bank heeft het zo geregeld. Ik weet ook niet waarom. Lees hier meer over extra aflossen bij deze bank.

13 opmerkingen:

  1. Ik zou gewoon even bellen!! Dat geeft jezelf ook weer meer rust en dan hoef je niet meer elke dag zo te twijfelen en je er druk over te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, gewoon gaan bellen, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou even bellen, het is zonde als je dit jaar niet nog even iets meepakt. Bovendien scheelt het ook een maand rente over die €5000, dus dat is ook de moeite. Bij mijn extra aflossingen duurt het vaak ook lang voor ik iets hoor. Als ik dan aan de bel trek, moet er 9 vd 10 keer dus nog actie worden ondernomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. even bellen, dan weet je het zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bellen, waarom zou je niet bellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou bellen. Dan hoor je misschien meer. En jij doet,wat het advies is,extra aflossen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rustig aan ZuinigAan, het komt goed. Ik had het deze keer ruim van te voren gedaan en ontving ook wat later dan anders bericht.
    Een ding doe ik niet meer, aan het begin van het jaar een extra aflossing. Dat ging toen een keer behoorlijk fout. Dan is het te druk met de jaaroverzichten en krijg je geen bericht.
    Overigens staat er bij mij ook al een opwekkend
    berichtje over aflossen klaar voor vanavond 7 uur.
    Mogelijk dat ik om die tijd zelf in het zwembad ben van mijn abonnement. Daar hoor ik jou de laatste tijd niet zoveel meer over. Zwem je nog wel? Opnieuwbegonnen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. bellen, navragen, echt. Banken en verzekeringen zijn heel snel met brieven/afschriften zenden als het in hun voordeel is en erg traag als het voordeel aan de andere kant ligt. Dat heet goed zaken doen, denk ik. Versneld aflossen is in jouw voordeel, dus zit er maar achteraan, beter een drammer dan dief van je eigen portemonnee. Zorg wel dat je alle gegevens klaar hebt liggen voor je belt: datum verzending, klantnummer, referentienummer enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat ze de post van het antwoordnummer wel verwerken hoor. Wel vraag ik me (met jou af) of het beleid is...

    Ook zo met van die belnummers die je dan vragen of je na het gesprek deel wilt nemen aan een enquete. Ik toets tegenwoordig altijd "ja" in (en hang gewoon op na het gesprek) omdat ik het idee heb dat ik als ik "nee" intoets veel langer in de wacht zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Best apart dat je een extra aflossing aan moet vragen. Ik kan gewoon 20% per jaar extra aflossen en ik kan zelf bepalen hoeveel ik per keer stort als ik maar onder die 20% blijf. Erboven moet ik kosten gaan betalen. Ze maken het voor jou wel erg ingewikkeld met een verzoek doen wat vervolgens ergens zoek raakt, jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat raar dat je van tevoren toestemming moet hebben om extra af te lossen. Staat dat in het contract? Ik heb een hypotheek van de ING en maak gewoon direct een bedrag over onder de vermelding: "extra aflossing hypotheek no. XXX".
    Kan je dat nog even toelichten?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Laatste anoniem: weet je zeker dat je dan op de hoofdsom aflost, en dat het niet verwerkt wordt als een extra betaling inclusief rente? Bij onze Belgische ING bank kun je ook twee keer per jaar meer aflossen: de eerste keer het bedrag dat je zelf wilt, de tweede keer moet het minstens 10% van de hoofdsom zijn. En je moet het vantevoren afspreken.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog een keer van Siebrie:
    De 'adviseur' van onze ING bank bood ons een hypotheek van 7x mijn jaarsalaris aan, waarvan de rente elke 5 jaar met 5% omhoog kon gaan... (ook naar beneden, maar dat zie ik ze niet doen). Ze zei ook dat extra aflossen pas vanaf de helft van de looptijd verstandig was. Wat ben ik blij dat ik een beetje zelf kan nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.