woensdag 2 november 2011

Al weer: falende OV chip

Zou het pech zijn? Alweer is er iets misgegaan met mijn OV chip. Voor een busreisje van 39 minuten dat normaal €5,31 kost, moest ik nu ineens €29,80 betalen! Ik kon mijn ogen eerst even niet geloven toen ik naar het transactieoverzicht op Mijn OV chip zag. €24,49 te veel! Dit voelt als diefstal uit mijn elektronische portemonnee. Als ik geen Mijn OV chip zou hebben, niets in de gaten had en dus geen geld terugvroeg, dan zou ik dat geld gewoon kwijt zijn. Handig, zo'n systeem dat geld jat uit mijn elektronische portemonnee. Nee dus, echt niet!
Natuurlijk heb ik direct geld teruggevraagd. Zouden ze nou weer melden dat ik geen geld terugkrijg omdat er geen reisgegevens zijn? Ik reis maar 1 keer per week en reis vanaf juli op de OV chipkaart. Vanaf midden april tot begin mei het ik de kaart uitgeprobeerd. Inmiddels ben ik voor ruim 32 euro benadeeld, dat is omgerekend ongeveer 6 euro per maand.
Moraal van dit verhaal: check elke keer je reis op Mijn OV chip, want er gaat regelmatig iets mis en dat is meestal niet in jouw voordeel. Dat laatste weet ik natuurlijk niet helemaal zeker, maar voor mij gaat dat in ieder geval wel op!

Aanvulling naar aanleiding van de eerste anonieme reactie:
dit is wat op Mijn OV Chip stond:

Check-uit
16:17 Groningen, CS/Busstation bij Arriva
Check-in Drachten, Van Knobelsdorffplein bij Arriva
Ritprijs € 29,80 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € -25,80)

Dit is de normale transactie:

Check-uit
16:20 Groningen, CS/Busstation bij Arriva
Check-in Drachten, Van Knobelsdorffplein bij Arriva
Ritprijs € 5,31 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € -1,31)

En dit ook:

Check-uit
16:18 Groningen, CS/Busstation bij Arriva
Check-in Drachten, Van Knobelsdorffplein bij Arriva
Ritprijs € 5,31 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € -1,31)

Update 14.42 uur

Ik heb al een reactie van Arriva (ik moet toegeven dat hun service daarin prima is):

"Uw reactie is in behandeling genomen en in vervolg hierop laten wij u het volgende weten. In uw reactie geeft u aan dat er teveel geld is afgeschreven van uw kaart. Wij hebben uw kaart gecontroleerd, de 20 euro is niet afgeschreven van uw kaart maar bijgeschreven op uw kaart. U heeft gekozen voor automatisch opladen als uw saldo onder een bepaald bedrag komt, wordt er automatisch 20 euro op uw kaart bijgeschreven."

Oh juist ja, dus dat geld is helemaal niet afgeschreven, maar bijgeschreven op mijn OV chipkaart.
Ik ben gewoon een domme doos die niet weet dat als je gekozen hebt voor automatisch opladen, dan wordt er als het saldo beneden 5 euro komt geld bijgeschreven. Dat willen ze me graag nog even uitleggen.
Er is niets aan de hand, over restitutie hebben ze het helemaal niet.

Hebben jullie wel eens gehoord van Kafka?

Laat het duidelijk zijn, ik ga door totdat ik mijn geld terug heb!

9 opmerkingen:

  1. Wat schandalig zeg! Misschien proberen ze zo de kosten terug te verdienen? Ik snap niet dat zo'n systeem ingezet mag worden als het duidelijk nog lang niet foolproof is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je niet toevallig gekeken naar je resterende saldo? Ik heb me er namelijk ook wel eens in vergist..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je waarschuwing. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik reis al een dik jaar met de ov chip. ik heb gelukkig nog nooit problemen gehad. ik heb een anonieme kaart. mss ligt het daar aan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lijkt me inderdaad wel heel erg irritant. Ik reis zelf al een jaar probleemloos met de kaart. Wel bijna altijd per trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje, wat balen!! Ik ben blij dat ik niet vaak met de OV chipkaart hoef te reizen, want zo te horen is het echt ellende!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze kregen het ook een paar keer voor elkaar om geld van mijn ov-chip af te schrijven doordeweek, terwijl ik een student ben - en dan dus gratis kan reizen normaal. Gelukkig was dat niet zo veel als bij jou, maar als ik niet had opgelet dat er wat anders in het schermpje stond dan normaal, was ik zeker 10 euro aan ze kwijt geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het meest irritant, voor buitenlanders. Kunnen alleen met muntgeld Ov. Betalen. Kan dat oplaad system niet met creditcard uitgevoerd worden? We willen toch van contant geld af? O nee, dat is te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is werkelijk Kafkaïaans! Ik zou een brief sturen. Ik ben benieuwd of je geld terugkrijgt.
    Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.