donderdag 24 november 2011

Extreem bezuinigen

Als je merkt dat bezuinigen niet genoeg helpt, wat doe je dan? Dan ga je op zoek naar mogelijkheden om nog meer te bezuinigen. Dat komt heel dicht in de buurt van afzien, Spartaans leven en echte armoede.

Grote klappen kun je niet maken, want dat had je al gedaan. Die auto is al weg, elk jaar met de mode mee en een nieuwe garderobe aanschaffen idem, vakanties naar andere werelddelen idem. Wat overblijft zijn de kleine dingen.

Er zijn wel mensen die met heel weinig geleefd hebben of dit nog steeds doen. Je kunt je licht opsteken bij Kath Kelly, ze schreef het boek "Leven voor een habbekrats". De Engelse Kath leefde een heel jaar lang van £1  per dag, iets meer dan 1 euro. Je kunt ook buurten bij Less is enough, een Amerikaanse weblogger, at 30 dagen lang (in 2009) voor 1 dollar per dag. Less is enough heeft het alleen over goedkope en toch gezonde voeding. Early retirement extreme probeert zoveel geld over te houden, dat hij extreem jong met pensioen kan.

Wat kun je doen?
- Koop alleen (gezonde) afgeprijsde etenswaar, koop dan wel dingen die je anders ook zou kopen.
- Kook met behulp van hooikisten
- Gebruik repen krantenpapier ipv toiletpapier. Dit doet mij helemaal denken aan campings in de zestiger jaren. Gebruikt papier hoort in de afvalbak, niet in het riool.
- Was je met koud water.
- Koop al je kleding tweedehands, in de kringloop of elders.
- Verwarm je huis niet/nauwelijks
- Repareer zelf, is vervanging nodig of kun je zonder?
- Doe alles op de fiets
- Koop echt alleen basisvoeding, geen sausjes, geen vlees of vis, gewoon bonen en eieren. Die twee soorten voedingsstoffen leveren genoeg eiwitten. Koop alleen kool, uien en winterwortelen als groenten, aangevuld met wilde groenten.
- Gebruik alle mogelijkheden die de omgeving je biedt: verzamel appels, walnoten, hazelnoten vanuit de natuur. Maak brandnetelsoep en trek lindebloesem- en herderstasjesthee. Maak een smakelijke salade met paardenbloembladeren, zoals hier (met recept).

Ikzelf ga (nog?) niet in de extreem stand. Dat is niet echt nodig. Sommige dingen doe ik al wel, maar niet altijd en niet consequent.
Wat doe ik wel: ik koop tweedehands kleding, ik maak in het voorjaar salade van paardenbloembladeren en gebruik ze ook wel voor roerbakken, ik gebruik regelmatig de geïmproviseerde hooikist, ik probeer eerst of ik zelf kan repareren, ik doe veel op de fiets.

Wat doe ik niet? Krantenpapier gebruik ik niet op het toilet, ik was me niet koud, ik struin niet door de omgeving op zoek naar gevallen appels, hazelnoten etc. Ik koop ook voeding die niet afgeprijsd is en ik koop vis en soms vlees.

14 opmerkingen:

  1. Als je op die manier moet leven,lijkt me dat heel erg. Vooral ook,omdat overal om je heen de vaak onnodige luxe wordt aangeprijsd,bijna opgedrongen. Een vrije keuze geeft een andere motivatie. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je moet, dan lijkt me het verschrikkelijk. Als je wilt en kunt dan zal het wel iets hebben. Extreem hoeft voor mij ook niet, maar zuinig aan wel. En juist de kleine dingen leveren ook veel op, het duurt alleen langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat op die manier leven ook niet leuk meer is. Om eerlijk te zijn denk ik ook dat ik dat alleen zou kunnen als ik alleen was. Als je het idee hebt iemand hierin mee te 'moeten' slepen, is het geestelijk ook veel zwaarder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel hiervan zou ik niet kunnen.
    Bijvoorbeeld zo veel mogelijk de verwaming uit houden EN koud douchen... dan word je toch niet warm meer op een gegeven moment? En ik ben niet bepaald een koukleum, kan hier zo een dag lang de verwarming op 15 graden houden.
    Noten 'verzamelen' doe ik wel. Meestal help ik m'n ouders, die een notenboom hebben, om hun walnoten op te krijgen. ;-) Of als ik even het bos in ga, kom ik toch weer thuis met mijn zakken vol beukennootjes en hazelnoten... Maar dat is gewoon omdat ik het leuk vind zulke dingen uit de natuur in huis te hebben, in plaats van ze te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, ik vind de tips inderdaad ook nogal hardcore spartaans, zeg maar. Ik hoop echt dat het nooit zover hoeft te komen! Wat we wel doen: Ik probeer zoveel mogelijk op de fiets te doen (maar eerlijk gezegd ook omdat ik niet sport en zo toch aardig wat beweging krijg) en zit echt zeer zelden in de auto. De verwarming staat hier laag en daar voelen we ons echt prima bij. Vorig jaar kregen we nog 600 euro terug van de energieleverancier en toen voelden we ons nog beter, haha. Verder merk ik dat ik inderdaad steeds meer basisdingen koop en weinig kwant en klaar. Dit komt eerlijk gezegd ook omdat ik kant en klare dingen zelden lekker vind. Zelf koken (en bakken) is écht veel smakelijker en vaak verrassend makkelijk. Zeker als het om sauzen e.d. gaat. Geen instant-spul hier, we vinden het echt niet lekker meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh weer krantenpapier op de wc!! Mijn grootouders hadden dat, de spiegel waarin nog wel eens een stripje te lezen was, maar echte kranten, dat gaf zulke zwarte billen en dat zou ik toch niet graag meer willen!!
    gezina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,
    Ik vind krantenpapier toch wel het meest extreme voorbeeld. Dat is echt niet meer van deze tijd. Toiletpapier kan vrij goedkoop gekocht worden.

    Je zou de voor en achterkant kunnen gebruiken bij het afwegen (wat een discussie) en zelfs daarna nog een keer dubbelvouwen zonder ook maar vieze handen te krijgen.

    Verder kan je ook op je werk naar de wc gaan en daar je grote behoeften doen. Ik snap dat dit niet kan wanneer je werkloos bent. Maar goed, misschien zijn er dan andere wegen. Ik zou nooit de overstap wagen op krantenpapier, daar moet ik echt niet aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit zijn toch echt wel extremen, ik hoop dat ik nooit zo hoef te leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De kleding koop ik niet allemaal tweedehands, maar meer en meer toch wel. Een hooikist zou ik best willen hebben (of in elkaar timmeren) Ik probeer bij voorbaat al zo min mogelijk te gebruiken van water, gas en licht.
    Ik ben enorm van het zelf maken en omdat ik er gewoon echt wel tijd voor heb, moet ik het vaker doen. Dus echte basisdingen kunnen dan prima voldoen. Maar vlees/vis is wel een vereiste. Ik voerde een visdag en een vega dag in, waardoor het aandeel vlees steeds minder word. Ik probeer echt daarin m'n toekomstige huisgenoten mee te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. goede extreme tips, het is aan eenieder om er meet te doen wat hij wil.
    Over je huis niet verwarmen: dat is niet verstandig. Je huis wordt dan te vochtig en er kunnen schimmels in de muren ontstaan. Dat wegkrijgen kost ook weer geld en bovendien is dat vocht en die schimmels slecht voor je gezondheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hoor ook van mensen die om geld te besparen al járen hun eigen haar knippen, en dus nooit bij de kapper komen.

    Zelf durf ik dat niet aan, ik wil niet met een scheef kapsel rond gaan lopen. Gelukkig heb ik lang haar, dus ik hoef niet vaak naar de kapper vanwege een bepaald model in mijn haar. Ik ga alleen voor de dode punten, en als ik krap zit met geld, kan de knipbeurt ook nog wel een maandje langer wachten.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zelfs in de periode dat ik heel, heel, heel zuinig aan moest doen was er nog wel WCpapier Geen telefoon, daar was geen geld voor (bespaart ook meer dan bezuinigen op WC-papier), oh en ik had geen douche en alleen verwarming in de woonkamer. Dus wassen voor de kachel met een teiltje.

    Op die manier zuinig aan doen vond ik op zich niet erg. Alleen is het erg naar als er iets kapot gaat wat je MOET vervangen en er is geen geld voor (bijvoorbeeld een bril of een fietszadel).

    Warm water en een enigszins warme woonkamer vind ik onontbeerlijk. Verder heb ik eigenlijk (als het echt moet) niet zo heel veel nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken iemand die er ronduit voor uitkomt dat ze nog nooit WC papier gekocht heeft voor haar gezin. Ze neemt regelmatig een rolletje mee van haar werk.... Mijn zoon vertelde onlangs dat een collega elke dag vlak voor hij na het werk naar huis vertrekt 3 liter water opwarmt met de waterkoker van het werk. Dat warme water giet hij in grote thermosflessen. Met dat warme water, opgewarmd op het werk, doet zijn vrouw 's avonds de afwas.....Indien die mens nu heel weinig zou verdienen, zou ik het misschien nog kunnen begrijpen maar zowel hij als zijn vrouw werken als ingenieur.... Tja, die bezuinigingen vind ik er ferm over vooral omdat ze op kosten van een ander gebeuren....

      Verwijderen
  13. Wat grappig dat je Kath Kelly noemt in je stukje. Ik had haar boekje net geleend bij de bieb en ontdekte dat jouw (oude web-log) blog genoemd wordt, achterin bij de informatie over spaarzaam leven.
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.