zondag 12 februari 2012

Problemen met betalen van rekeningen?

Volgens dit bericht kan "de Nederlander" zijn rekeningen niet meer betalen en zou er 6,3 miljard aan schulden uitstaan bij incassobureaus. Wat? Ruim 6 miljard in ons welvarende Nederland? Ik vraag me werkelijk af hoe dat kan! Zijn er zoveel mensen die op de pof koken zonder zich te bedenken of ze het kunnen betalen?
Zo van: ik "moet" een nieuwe auto, ik "moet" een nieuwe tv, een nieuw waterbed en dan koop ik maar, betalen komt later wel? Het is een instelling die ik niet ken, ik bepaal eerst of ik het geld ervoor heb en dan ga ik wat kopen. Zouden mensen zich niet realiseren dat een schuld flink oploopt als een incassobureau zich er mee bezig gaat houden? Dan moet je handenvol geld extra betalen. Voor dat extra geld krijg je helemaal niets, nou ja alleen brieven en aanmaningen.

Hoe kun je betalingsproblemen voorkomen?

Bezuinig
Spaar, spaar, spaar
Zorg voor een buffer.
Koop pas wat nieuws als die buffer aankoop toelaat.
Heb je niet genoeg geld, dan koop je niets.

Ik realiseer me heel goed dat het makkelijker gezegd dan gedaan is. Hoe zorg je dat je van je schulden afkomt en kan gaan sparen? In de periode dat je schulden hebt, moet je ook noodzakelijke dingen kunnen kopen. Met een paar kleine kinderen in huis moet je een goedwerkende wasmachine hebben. Als je voor je werk een auto nodig hebt, moet er een auto zijn die werken mogelijk maakt.
Probeer in ieder geval een betalingsregeling te treffen, zodat je schulden niet nog veel groter worden.

En hoe moet het met de incassobureaus als mensen geen schulden meer hebben? Dan gaan die failliet en zijn er weer meer mensen werkloos. Heb je dat weer!

12 opmerkingen:

  1. Goeiemorgen,

    Mijn beste vriendin is ook zo,n typ, kopen en nog eens kopen.
    Is persoonlijk failliet verklaard, ongelooflijk en triest! ik pas zelf je 5 punten toe, en ik heb dus nooit problemen.

    Mijn ontbijtje smaakt trouwens goed ;)

    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit hoorde ik een econoom zeggen "Hebzucht is de motor van de economie". Dat willen hebben is soms de bron van ellende. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. soms vind ik het ook moeilijk te begrijpen dat mensen een seeds groter huis willen, een grotere auto, kortom meer meer maar het vervelende is ze hebben vaak niet meer geld.
    ik woon heerlijk in mijn rijtjeshuis, de auto was ooit nieuw (en zelfbetaald) maar we ruilen haar niet in.
    en de wasmachine is nu deze maand 22 jaar en is stuk hij geeft geen warm water meer. maar ja een goede nieuwe kan volgende maand pas dus gooi er nu maar even gewoon warm water in en dan doet hij het ook.
    gr jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat soort oplossingen vind ik gewelding. Wat een down to earth instelling!!

      Verwijderen
  4. Mijn vriend heeft altijd problemen met het betalen van zijn rekeningen. Hij "vergeet" op tijd te betalen of heeft niet genoeg geld omdat hij weer iets (in mijn ogen onnodig) duurs heeft gekocht.. Als ze hem dreigen af te sluiten dan betaald hij ineens wel! Tja hoe logisch

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er hogere bedragen uit staan bij de incassobureaus. Maar het bericht vertelt inderdaad niet of deze bedragen in- of exclusief belachelijk hoge rente en kosten zijn. Dus kun je hier geen zuivere conclusies aan verbinden.
    Tevens las ik deze week twee andere berichten; Nederlanders hebben nog nooit zoveel gespaard en de Rabobank berichtte gisteren dat nog nooit zoveel mensen (extra) hebben afgelost op hun hypotheek.
    Mijn conclusie is in elk geval dat er dus ook mensen zijn die al dan niet gedwongen wel goed bezig zijn. En ik zou de mensen niet 'de kost' willen geven die door Zuinigaantje geïnspireerd zijn hiertoe!
    Fijne zondag allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In dat bedrag zitten ook bedrijven. Ik vermoed dat dat het grootste deel is.
    Ik ken ook winkeleigenaars die het heel zwaar hebben. Kleine winkels moeten zich wel in de schulden steken om handel te hebben, anders kan je niks verkopen. Ik probeer zoveel mogelijk bij kleine, lokale winkels te kopen. En soms betaal je dus wat meer dan bij de grote ketens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat het al erg zou schelen als veel mensen niet kijken naar de buren. Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders een bepaalde levensstijl in stand proberen te houden, terwijl ze zich dat eigenlijk helemaal niet meer kunnen veroorloven. En dan houd je elkaar voor de gek en kom je beiden in de problemen. Dat schiet toch niet op?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sommige mensen durven ook niet bij vrienden aan te geven dat er ergens even geen geld voor is. Ook al lijkt het maar een klein bedrag, maar kleine bedragen vormen vanzelf een groot bedrag. En als je tegen al die kleine beetje geen 'nee' durft te zeggen, wordt het vanzelf een groot probleem.

    Greetz,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik verwacht ook nog de betaking van een rekening van 880 euro van een uitzendbureau, die een aantal weken twee heren bij mij lieten logeren.
    Ik heb in mijn budget van deze maand rekening gehouden met de tijdige ontvangst van dit bedrag. Ik moet de websites war mijn bedrijf bij aangesloten is betalen en nu moet ik deze betaling uitstellen.
    Het uitzendbureau is een bekende klant, maar de betalingen blijven vaak erg lang op zich wachten.

    Dat gedoe dat het particulieren zijn die moeite hebben met betalen klopt dus niet helemaal.
    Zo zag ik gisteravond op Vara Kassa dat Greenchoice ook moeite heeft met de administratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik noem deze generatie, en dus mijn generatie, de ik heb er recht op generatie. Mensen vinden dat ze of ze er nu wel of geen geld voor hebben dat ze het moeten kunnen kopen, want wat een ander heeft dat moet ik ook mogen hebben. Bezuinigen kunnen deze mensen dan ook niet, want ze hebben niet in de gaten dat veel kleintjes een grote maken.
    Ik zie het bij zoveel mensen om me heen kopen kopen kopen en gaat er echt iets kapot dat nodig is om te vervangen dan is er geen geld meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik probeer best zuinig te zijn, maar afgelopen tijd lukt het gewoon niet heel erg. Een nieuw huis betekend ook veel nieuwe (of tweedehands) spullen die ik toch vergeten wat in te passen. Ook wat kosten die ik vergat mee te nemen.
    Maar moeite met het betalen van mijn rekeningen heb ik niet. Daar pas ik enorm mee op. Daar heb ik namelijk absoluut geen zin in.

    Ik kan zeker wel beter op mijn geld letten, wat ook wel moet gebeuren. Maar ik kan niet roodstaan en ik heb geen schulden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.