Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 11 februari 2012

Stookkosten

27% van de Nederlandse huishoudens doet de verwarming 's nachts niet uit. Lees hier meer. Dat vind ik veel! Ze laten dus dag en nacht de verwarming branden en misschien ook wel als ze helemaal niet thuis zijn en de thermostaat zal bij hen ook wel niet op 18 graden staan. Vast wel wat hoger dan dat.Wat een gasverspilling! Voor die mensen zijn natuurlijk die damesnachthemden met spaghetti bandjes in de handel. Zie het plaatje links. Begrijp me goed, ik denk niet dat de mannen die dragen, ik heb het nu over de dames.
Huishoudens met een dergelijk stookgedrag hebben ook voordelen, zeker als het je buren zijn. Als je in een flat woont kun je profiteren van de warmte van de buren. Warme vloeren, plafonds en muren. Je hoeft zelf al bijna niet meer te stoken! Serieus, ik denk dat het veel scheelt in vergelijking met een buitenmuur op het noorden of het oosten.
Ik zou zeggen tegen al die mensen die kennelijk helemaal niet letten op hun gasverbruik: het is veel beter voor het milieu om minder gas te verstoken. Nederland kan langer met de gasvoorraad, het is goed om de CO2 uitstoot te verminderen EN je kunt er ook nog veel geld mee besparen. Gewoon een uur voor het slapengaan de thermostaat op 15 graden. Er zijn ook veel thermostaten met een timer, nog veel gemakkelijker! En die 15 graden, dat is zat warm, daar overleven je huisdieren en planten het gemakkelijk op.
Heb jij periodes in je leven gekend waarin je helemaal niet lette op je gasverbruik?

7 opmerkingen: