Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 25 juni 2012

OV chip: ik wil mijn geld terug!

Het is maar een klein beetje, maar toch wil ik mijn geld terug! Het gaat om een reis van Ameland naar huis op 2e Pinksterdag.

Dit staat over overstappen op de site van de OV chip: Stapt u over binnen 35 minuten nadat u bent uitgecheckt, dan betaalt u niet opnieuw het basistarief. U betaalt dan alleen voor de kilometers die u nog verder reist.
Ondanks tijdig overstappen heb ik opnieuw het basistarief moeten betalen.
Ik stapte om 13.35 uur uit de Arrivatrein en checkte uit. Om 14.05 uur stapte ik in de stadsbus en betaalde èn het basistarief èn de kilometers. Normaal betaal ik na overstap 80 cent op dit traject, nu €1,63.
Hoe kan het in vredesnaam dat het vaak wel goed gaat en dan weer niet? De tijdstippen zijn keurig vastgelegd in het systeem en toch moet ik dan weer het basistarief betalen.
Het gaat natuurlijk om erg weinig geld, maar ik vind dat het systeem niet deugt en dat wil ik vooral aankaarten.
Ik ga eerst uitzoeken of ik via internet mijn geld terug kan vragen. Als het via de post moet, dan ga ik het misschien niet doen, hoewel, de postzegel kost 50 cent, dan is mijn "winst" 33 cent.
Hetzelfde geldt trouwens voor de trein tussen Leeuwarden en Groningen. Ook daar heb ik opnieuw het basistarief betaald. Ik stapte over van de bus afkomstig van de veerdam bij Holwerd en ook in de trein heb ik geen overstapkorting gekregen, hoewel de tijd tussen uitcheck en incheck 11 minuten was.
Het systeem van terugvragen van je teveel betaalde geld is trouwens superontmoedigend voor de reiziger. Je moet bij elke vervoerder apart je geld terugvragen. De trein is van Arriva, de bus van Qbuzz Groningen/Drenthe. Dus in mijn geval 2x ongeveer 80 cent terug vragen. Ik kan me voorstellen dat bijna iedereen dat de moeite niet waard vindt. Ik eigenlijk ook niet. En zo blijft het krakkemikkige systeem, dat van geen kanten deugt, in stand.
Dus hierbij roep ik iedereen op om vooral het geld van je teveel betaalde ritten terug te vragen, ook al gaat het om een klein beetje geld.

8 opmerkingen:

  1. Geweldig dat je er zo boven op blijft zitten.Weet jij hoe het werkt bij een anonieme kaart ? En is een dat echt veel duurder ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probleem met een anonieme kaart is, dat je geen enkele controle hebt over afschrijving van ritten. Je hebt dan geen internetaccount. Met een persoonlijke kaart kan ik nagaan of ik te veel betaal en indien nodig geld terugvragen.

      Verwijderen
  2. Wat ik niet begrijp van de OV Chip is dat de heenreis ;s morgens € 4,26 is en precies dezelfde weg terug, 's middags € 4,19. Alles is met een tram en metro, dus geen bus die om kan rijden. Het scheelt maar 7 cent, maar waar ligt dat aan?
    Zuinigaan, ik ben blij dat jij steeds weer schrijft over die ellendige OV chip, zo denk ik er ook weer aan te controleren of alles wel klopt. Jij hebt er echt veel gedoe mee! Klopt niks van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zo'n kaart niet en als ik dit steeds lees, dan begin ik er ook écht niet aan. Wat ontzettend slecht dat het niet gewoon werkt. Er worden vrachtwagens aan geld in gestopt en nog loop je steeds tegen problemen aan, ongelofelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt op de site van OVchip toch exact zien wanneer en hoelaat je bent in- en uitgestapt? Als je dat print (of een printscreen maakt, en opslaat in Word) en opstuurt naar OVchip, sta je toch in je recht? Ik heb laatst een nieuwe kaart aangevraagd, stond nog 15,88 saldo op de oude, en hebben we keurig volledig terugbetaald gekregen. Het kan wel goed gaan, ik ben het met je eens, dat het vaak heel rommelig is. Succes!

    Lieve groet, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het niet OV chip die geld moet terugbetalen, maar de afzonderlijke vervoersbedrijven. Maar ik kan ook proberen het geld bij OV chip te claimen. Wie weet, helpt dat?

      Verwijderen
  5. Maakt niet uit hoeveel geld je terug moet krijgen, het is jouw geld, kloar! En ik ben blij dat ik geen gebruik hoef te maken van het OV in ons land, maar ik zou net zoals jij alles precies bijhouden...gaat wel om je eigen centen immers!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik probeer zo lang mogelijk zonder OV-kaart te kunnen want ik heb echt geen zin om elke keer te controleren of ales wel klopt. Zou ik een kaart hebben dan zou ik elke rit controleren (met tegenzin) en elke cent vorderen.
    Om alles uit te moeten zoeken en dan terug te betalen kost de vervoerders ook flink geld en dat zal dan wl weer doorberekent worden.
    Waarom niet alles in 1x goed in de systemen, dan hoeft er geen extra personeel betaalt te worden voor het uitzoekwerk van een paar dubbeltjes te dure ritten.

    BeantwoordenVerwijderen