dinsdag 24 juli 2012

Nieuwe banden

Beide banden van mijn fiets zijn behoorlijk versleten. Dat kun je zien aan het feit dat er bijna geen profiel meer op zit. Het probleem met versleten banden is, dat je fietsend op versleten banden veel meer kans hebt om lek te rijden. Zeker als het wegdek nat is. Dan blijven steentjes en stukjes glas etc aan je band kleven en je rijdt ze dan met iedere omwenteling dieper in de band, waardoor dit scherpe materiaal uiteindelijk je binnenband lek maakt.
Lekke banden komen altijd ongelegen, dus heb ik besloten mijn banden te laten vervangen. Het is even een diepte-investering, maar zoals het nu is, durf ik al bijna niet meer met mijn fiets grotere afstanden te fietsen. De kans is te groot dat ik het hele eind terug moet lopen of ergens de fiets moet achterlaten bij een fietsenmaker die mijn band moet plakken. 's Avonds of in het weekend kan dat vaak helemaal niet. Dus gebruik ik op dit moment voor de langere afstanden de reservefiets. Maar die fietst minder lekker dan mijn eigen fiets.
Ik weet eigenlijk niet meer wanneer ik ook de binnenbanden heb laten vervangen, misschien dat ik die in één moeite door ook maar even laat vervangen. Nu ik er over nadenk, heb ik de voorband (inclusief binnenband) helemaal nog nooit laten vervangen sinds ik de fiets 3 jaar geleden kocht. Ik denk dat ik het gewoon maar doe, het kost een paar centen, maar dan kan ik voorlopig weer vooruit.

14 opmerkingen:

  1. Een veel groter probleem is dat je met zulke banden weinig tot geen grip hebt. En vallen lijkt me nog veel vervelender dan een lekke band. Verstandige keuze om ze te vervangen.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verstandig, in de nieuwe Ebbinge zit een fietsenmaker die binnen- en buitenband vervangt voor antilek à € 25,00. 'k weet niet of je er iets aan hebt maar 'k weet dat de meeste anderen meer vragen.
    Suc6

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de Koningsweg zit een fietsenzaak die €23,95 rekent voor vervangen van binnen en buitenband. Mijn dochter is daar geweest met de reservefiets. Haar vriend was daar al klant. Ik ben voor de iets betere buitenband gegaan en betaal €29,95 per wiel (binnen- en buitenband inclusief montage). Morgen afhalen.

      Verwijderen
    2. En je krijgt er een goed fietsende vervangende fiets gratis bij totdat de fiets weer klaar is! Ik zit niet eens zonder fiets. Nog nooit meegemaakt, een gratis vervangfiets. Zeg je dat wel zo? Vervangfiets?

      Verwijderen
    3. vervangende fiets is bij ons in zwolle altijd gratis, gelukkig maar want ik ben totaal afhankelijk van mijn fiets en alhoewel ik een reservefiets heb, krijg je meestal pech onderweg en niet thuis waar je reservefiets staat.

      Verwijderen
    4. De Koningsweg, daar kom 'k eigenlijk nooit, 'k fiets wel geregeld door de Ebbinge en vandaar m'n advies,
      groet

      Verwijderen
  3. Een goede investering! Een lekke band is ook vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk. Met een auto heb je ook regulier onderhoud en ook met de fiets. Kun je in je vakantie nog lekker zorgeloos fietsen en ook van de herfst ga je weer blij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou alles op z'n tijd laten vervangen, ergens plat staan is knap vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Binnenbanden vervangen doe ik zelden. Enkel als ze plakker over plakker gaan of als ik een klapband heb.
    De buitenbanden als ik er geen grip meer mee heb.
    Ik koop een 2 setjes voor 26 euro en ga een halfuurtje zelf aan de slag, ook maak ik de ketting dan even schoon, controleer mijn tandwielen en de rem en versnellingskabels.. Ik weet dat er goedkopere setjes zijn, maar deze set gaat nu al 7 jaar mee. (Ik rijdt dagelijks zo'n 40 kilometer)

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Verschrikkelijk. Het kost een paar centen. Het is me toch wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe ook zo goed als alle verplaatsingen met mijn fiets. Vorige week merkte ik op dat het profiel van mijn achterband volledig verdwenen is en dat op bepaalde plaatsen de rubber van mijn buitenband zodanig ver opgesleten is dat zelfs de draden van de onderliggende stof zichtbaar zijn. Hoogtijd om een nieuwe buitenband te kopen. Ik ben als vrouw vrij handig en werk zelf aan mijn fiets dus vervangen van de buitenbanden is voor mij niet echt een probleem en het bespaart me een heleboel geld

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi

    Ook mijn buitenband moest vervangen worden, even wat prijsvergelijkingen gedaan,
    En bij de action was ik klaar voor €4.99 ipv 16.99 bij de Hema en kwaliteit het zelfde.

    gr Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. anoniem, get a life! kost je niks...of deponeer je zure braaksels elders waar ze horen, waarschijnlijk bij jezelf.

    linda

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.