Ik reis regelmatig met het OV, vooral met de bus. Er gaat nog al eens iets mis, de laatste tijd meestal in mijn voordeel. Dus op zich niets om mij zorgen over te maken, ik word niet benadeeld.
Maar het feit dat er nogal iets mis gaat, vind ik op zijn minst een rare zaak.
In de afgelopen maanden ging het volgende mis:
Van een reisje met de stadsbus begin juni verscheen wekenlang geen afrekening op mijn account. Heel raar! Geen incheck en geen uitcheck. Nu, weken later, zijn de gegevens er ineens wel.
Vorige week ging het goed mis, toen ben ik mijn reis naar Drachten begonnen zonder in te checken. Het apparaat liet geen bliebje horen. Ik vroeg nog aan de chauffeur: gaat dit wel goed? Volgens hem was het prima. Kennelijk was het luidsprekertje stuk?
Nu blijkt dat ik inderdaad niet incheckte. Zo staat het op mijn account: in Drachten, bij de uitstap, checkte ik in. Vervolgens checkte ik uit toen ik de terugreis begon. De reis naar Drachten kostte helemaal niets. Want ik checkte in en uit op dezelfde halte. Toen reisde ik naar Groningen en dacht dat ik uitcheckte, maar dat was dus niet zo, ik checkte in. Kosten reis voor mij: €4,- Normaal kost de retour reis €11,36. Mijn voordeel: €7,36.
Wat zou er gebeuren als er in de bus door controleurs gekeken werd naar mijn OV chipkaart? Zou ik dan een boete krijgen?
Ik kan eigenlijk nooit lezen wat er op de display staat. Te veel licht, te weinig contrast. Ik kan vaak absoluut niet zien wat er gebeurt met mijn saldo bij inchecken of uitchecken.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
woensdag 1 augustus 2012
Nog maar weer eens: OV chip
Labels:
Vervoer
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Vaak is het hier bij de bushalte ook erg druk, waardoor de chauffeur graag heeft dat je even snel piept en dan maar snel doorloopt. Weinig tijd om even te kijken of het klopt.
BeantwoordenVerwijderenMaar als je de chauffeur nog extra vraagt of het goed is, dan kunnen ze je toch boete geven. En controle op bussen is er niet (hier tenminste niet).
Maar het kan nog allemaal veel beter...
De OV chip is een vd oorzaken dat ik een scooter gekocht heb. Niet te doen met de trein/bus en tram van en naar werk. Heerlijk elke dag buiten rijden, geen gezeur meer.
BeantwoordenVerwijderenIk reis ook veel et de chipkaart en heb 'm de afgelopen week erg gemist toen ik 'm verloren had en moest wachtenntot ik de nieuwe had.
BeantwoordenVerwijderen... Als de buschauffeur zegt dat he goed is, heb je wel een goed verhaal als ze toch zouden controleren. Ik wacht altijd wel tot ik gezien heb dat het goed is, zowel bij trein als bij ander vervoer. Bij mij gaat het meestal goed. Ik heb één keer voordeel gehad toen het kastje in de bus stuk was en de buschauffeur dus iedereen gratis liet reizen. Boffen.
BeantwoordenVerwijderenWat is het een ingewikkeld systeem geworden.
BeantwoordenVerwijderenIk zou het steeds doorgeven aan reisorganisaties, de consumentenbond of zelfs aan Radar. Doe ik ook nl.
BeantwoordenVerwijderen