dinsdag 8 januari 2013

Hypotheek aflossen - nog geen bericht van de bank

Op woensdag 12 december heb ik een brief gestuurd naar de Direktbank waarin ik aankondigde dat ik eind deze maand, rond 28 januari €12.300,- wil aflossen. Helaas heb ik nog steeds geen bevestiging ontvangen. Jammer dat ze daar zo laks zijn! In augustus heb ik helemaal geen bericht gehad, ook niet nadat ze de aflossing geïnd hadden. Alleen mijn maandelijkse bedrag was toen lager en op het bankafschrift stond het nieuwe hypotheekbedrag en dat bedrag klopte wel.
Moet ik nu nog bellen? Mijn ervaring is dat men van niets weet als ik bel. Alles wat nog niet verwerkt is, is "gewoon" onvindbaar in hun systeem. Advies is dan om opnieuw een brief te sturen als ik zeker wil zijn dat ik kan aflossen. Ik heb in 2011 geen extra brief gestuurd en er volgde wel een afschrijving, een paar dagen na mijn telefoontje. Ik houd het in de gaten en zie wel!
Het ergert mij wel, die handelswijze van de bank. Consuminderen blogt er ook nog al eens over, ook bij haar zijn nogal wat ergernissen over dezelfde bank. (klik op de link voor haar bericht)

17 opmerkingen:

  1. Herkenbaar, ik had het zelfde met de rabobank. Elke keer als ik mailde dat ik een aflossing wilde doen, bleek later het mailtje niet ontvangen / behandelaar ziek / andere smoes. Na enig aandringen kreeg ik toch gewoon het rekeningnummer, waarop ik ovv het leningnummer uit eigen beweging op kan storten. Succes in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik standaard gekregen van de Rabobank. Ik kan gewoon aflossen wanneer ik maar wil met een minimum van 50 euro.

      Verwijderen
  2. Wat een prachtig groot bedrag zeg! Dat tikt lekker aan. Inderdaad hartstikke slechte service van de bank. Dat lijkt nergens op. Kun je er niet gewoon naar toe gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier van hetzelfde laken een pak, maar dan bij SNS.Onvoorstelbaar, wat een moeite om zaken af te handelen!Dit keer ging het wel goed (denk ik).Na de brief voor een extra aflossing van 5.500.kreeg ik netjes een bevestiging.ALs het goed is,word het de 10e af geschreven...weer een heel aantal stenen van mij!!Daarnaast los ik iedere maand 100 Euro af en dat loopt gewoon goed,gelukkig.
    Maar er zijn dus meerdere banken die moeite lijken te hebben met zoiets simpels als dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bizar van een bank dat ze zo'n arbeidsintensief systeem bedenken om een aflossing te doen. Dat moet goedkoper en flexibeler kunnen. Ik kan gewoon overschrijven naar een rekeningnummer met een verwijzing, en dan komt het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Zakelijk bezuiniger: Extra aflossingen ook op jouw manier zijn erg arbeidsintensief en moeten handmatig gebeuren door een erg dure arbeidskracht. Ik ben het volledig met je eens dat dit goedkoper en flexibeler moet! Extra aflossen is hot en in de toekomst zal dit zeker eenvoudiger en goedkoper kunnen.
      Gr. WMT

      Verwijderen
  5. Bellen helpt en ook een e-mail aan klantenservice @ direktbank.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik las overal dit soort verhalen en was benieuwd hoe het bij "onze" bank zou gaan. Dus de dag voor kerst €100 overgemaakt naar een rekeningnummer wat we 5 jaar geleden gekregen hebben, toen onze hypotheek uit zichzelf van banktak veranderde (door overnamen o.i.d.), voor als we tussentijds extra zouden willen aflossen en ik denk ik wacht af.
    Niks aangekondigd, gewoon gedaan. En mijn verbazing was groot. Voor oud en nieuw (dus met de kerstdagen ertussen) kregen we al schiftelijk bericht dat onze extra storting gedaan was en per 24 dedember doorgevoerd zou worden. En vlak na oud en nieuw een schriftelijk overzicht van de nieuwe hypotheek stand.
    Het kan dus wel simpel en ik snap echt niet waarom sommige banken zo moeilijk doen.

    groetjes Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mijn bank (Delta Lloyd Bank) werkte het ook prima door gewoon geld te storten op het rekeningnummer waarvan de incasso plaatsvindt. In de omschrijving wel het leningnummer opnemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij Florius alleen even gebeld en toen kreeg ik een rekeningnummer en wat ik erbij moest zetten. 26 december bedrag overgemaakt, deze week de bevestiging ontvangen.
    Ik dacht dat het de bedoeling was en goed was voor de banken en economie als de burgers (extra) gingen aflossen. Dan moeten de banken dat wel goed voor elkaar hebben en niet zo moeilijk doen. Als er nog geen regels voor zijn, zouden ze moeten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien een ztra reden om je hypotheek wel helemaal af te lossen in de komende paar jaar? Dan ben je tenminste van deze bank af!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Altijd goed om van de bank af te zijn..... Enne, logisch al die kleine bedragen van aflossen hier te lezen kost veel arbeidsuren voor de bank die betaald moeten worden. Niet handig maar de bank zal ook niet gauw meer personeel aannemen voor deze handelingen want kost geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet toch af kunnen lossen. Als je het minimale bedrag overmaakt, dan moet de bank gewoon haar werk doen. Of moeten we bedelen of we a.j.b. mogen aflossen? Nee toch. De bank is er voor ons, niet andersom. Tenminste, zo zie ik het.

      Verwijderen
  12. Als het zo blijft, zou ik een klacht indienen. Je moet toch gewoon kunnen aflossen en het moet niet zo omslachtig zijn als je hier schrijft. Maar als jij aflost, betaal je minder rente, dus minder winst voor de bank. Dat zal zeker meespelen, want de laatste tijd lossen veel meer mensen af en dat scheelt de banken euro's aan rente.

    groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.