Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

woensdag 9 januari 2013

Vegetarisch

Ik heb in de afgelopen tijd zo vaak vlees gegeten, dat het wel weer eens tijd wordt voor een vegetarisch weekje.
Gisteren heb ik voor 3 dagen gekookt: gebakken gemarineerde tofu met een stoofschotel met blokjes aardappelen, gesnipperde uien, sperzieboontjes (diepvries), stukjes winterwortelen, prei, rozemarijn en knoflook. Echt lekker en niet duur.
Verder had ik vóór onze vakantie een doosje eieren gekocht, die moesten nodig op - t.h.t. datum 10 januari. Die gebruik ik gebakken als broodbeleg voor de lunch.
Wist je dat ei het milieu een stuk minder belast dan bijvoorbeeld kaas? Kaas komt van melk en de melkveehouderij is behoorlijk milieubelastend. Kip en dus ook eitjes belasten het milieu een stuk minder. Goed voor mijn ecologische voetafdruk.
Ik heb nóg 500 gram tofu in de koelkast liggen, dus daarmee maak ik binnenkort een rijstgerecht.
Waarom had ik in de afgelopen weken veel vlees gegeten? De kinderen aten vaak bij mij en dan eten we meestal een gerecht met vlees.

Ook op Gran Canaria kookten we met (diepvries) vis, ham of worst. Ik heb de eerste keer op Gran Canaria in een restaurant vegetarisch gegeten. Dat was niet echt een succes. De twee volgende keren aten we in een grill restaurant. En wat eet je daar? Gegrilld vlees of vis. Dat heb ik dus ook gedaan. Het was zeker heel lekker!
Omdat mijn streven is om 50% van de warme maaltijden vleesloos te laten zijn, ga ik dus nu de schade van de kerstvakantie inhalen. Goed voor het milieu en goed voor mijn portemonnee.

9 opmerkingen:

  1. Hier willen we ook graag minder vlees. Ik heb inmiddels een paar lekkere recepten gevonden zonder.
    50% gaat niet lukken, daarvoor zijn het teveel carnivoren hier. Maar zeker 2 keer per week moet lukken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Houd je te veel van vlees om bv maar één keer per week te eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier eten we wel vlees, al is er 1 van ons vegetarier.Dat betekend af en toe helemaal vegetarisch koken(zo een tot twee maal per week),maar vaker gecombineerd.Wel doordat je je meer bewust word veel minder hoeveelheden vlees gaan eten.Ook goed voor portemonnee en milieu.Dat is onze manier van het steentje bij dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tofu en ei gaan ook heel goed samen. Ik maak vaak van 200 gr. blokjes tofu een omelette met 2-3 eieren, wat ketjap en sambal erover druppelen en heerlijke lunch of diner met groente oid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij doen ook vaak vleesloos. Alleen nu we een aangepast eetpatroon volgen, eten we weer vlees. De avondmaaltijd bestaat dan namelijk alleen uit vlees (of vis) en groenten. Wel doen we dan biologisch waar mogelijk en kiezen we voor mager, dus m.n. rundproducten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed voor de portemonnee,maar dat tofu is toch ook niet goedkoop ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. €2,30 per kg valt wel mee, toch?

      Verwijderen
    2. De meeste mensen worden geen vegetariër om geld te besparen, maar voor hun gezondheid, tegen dierenleed, honger vraagstuk of anders. Vegetarisch eten is niet zomaar vlees of vis weghalen en vervangen voor een plak tofu of een groenteburger. Maar het is anders eten met andere ingrediëten als noten, peulvruchten etc. Het is in de praktijk net zo duur als maaltijden met vlees of vis.

      Verwijderen
  7. Al jaren at ik eigenlijk alleen kip en vis en nu al een tijdje volledig vegetarisch. Het bevalt me prima, er zijn genoeg recepten voor heerlijke maaltijden te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen