Bijna 3 weken geleden ben ik door de tandarts behandeld voor een loszittende inlay in een kies. Gisteravond at ik een door jongste dochter gemaakte quiche en hop, daar ging de kies. Dochter dacht nog even dat ik het over de quiche had, maar ik had het over de afgebroken kies. Hij brak gewoon af. Twee stukken had ik in mijn mond. De gouden inlay met wat tandbeen en een stuk kies. Er is nu bijna niets meer over van die kleine kies. Ik dacht dat de behandelde kies het net zo lang zou doen als na de eerste behandeling, namelijk ruim 30 jaar, maar het bleek nog geen 3 weken. Wat nu?
De zorgverzekeraar heeft afgelopen week de rekening weer teruggestuurd, want ze willen bij de onderdelen van de behandeling nummers van de tanden en kiezen en het nummer stond er niet bij, dus vergoeden ze nog niets. Nou het was nummer 25, de 2e premolar linksboven. Ik heb de nieuwe versie van de rekening van 25 februari nog niet ontvangen van mijn tandarts. Wat doet de zorgverzekeraar met een rekening 3 weken na de eerste behandeling aan nummer 25?
Gelukkig heb ik geen pijn. Ik ga maandagochtend bellen en vragen of ik garantie heb op de vorige behandeling. Bij een reparatie van een auto heb je garantie. Ik heb 161 euro betaald voor die behandeling op 25 februari. Zucht, ik ben niet blij.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zondag 17 maart 2013
Zucht!
Labels:
Geld,
Gezondheid
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Zou je een vorm van garantie kunnen krijgen?
BeantwoordenVerwijderenIk heb iets soortgelijks gehad. Vervelend genoeg voor mij toen ik net op vakantie was. Ik heb daarna een kroon gekregen en deze is twee jaar na de eerste vervangen door de tandarts omdat hij er niet tevreden over was. De tweede kroon was gratis. Bij de eerste kroon heeft ie mij een beetje gematst. Garantie op een kies, ik denk het niet.
BeantwoordenVerwijderenKirstin
Ben bang dat de garantie tot de deur was :(, manlief heeft zoiets ook al eens bij de hand gehad en de tandarts zei toen dat ie er eigenlijk niets meer van kon bakken, 't ligt eraan hoe een kies is afgebroken,
BeantwoordenVerwijderensterkte
Gatsie, nee dat klinkt heel vervelend.
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk is het vreemd he, iets wat je koopt in een normale winkel, daar krijg je wettelijk verplicht garantie op. Maar op zoiets belangrijks (en waar je je nu ook redelijk blauw voor betaald) als dingen met je gezondheid, heb je eigenlijk nooit garantie...
BeantwoordenVerwijderenIk denk ook niet dat er garantie op de vorige behandeling is. Vandaar ook die zucht!
VerwijderenJe krijgt ws weer een rekening, tenzij aantoonbaar is dat de tandarts niet naar beste weten gehandeld heeft. Maar ook deze rekening zal gewoon door de verzekering wordt vergoed tot het bedrag waar je voor verzekerd bent.
BeantwoordenVerwijderenSterkte ermee!
ik heb na het breken van een kroon een nieuwe gehad met korting. 50% het gaat er om hoe oud hij is. maar op een kroon zit garantie en de tandarts is verplicht deze garantie te geven.
BeantwoordenVerwijderenwel balen is het.
kost toch altijd weer geld..kroon is duur en dan mag je wel iets verwachten dat hij 8 jaar goed blijft minimaal.
Erg vervelend dat dit je overkomt. Mijn vriendin is tandarts en het is echt heel redelijk dat een vervolgbehandeling op zijn minst met flinke korting wordt uitgevoerd.
BeantwoordenVerwijderenIk zou dus een stevig gesprek voeren met de tandarts en aansturen op een oplossing. De tandarts moet namelijk inschatten of een behandeling goed te doen is (is kaakbeen voldoende stevig, en andere facturen). Kennelijk is hier een inschattingsfout gemaakt, of is de behandeling niet goed uitgevoerd.
In principe geld terug, met medeleven en excuses, of dan toch op zijn minst een acceptabele oplossing tegen geringe kosten.
Sta op je recht als patient! Succes daarmee!
Wat naar, de kies zal zwakker geweest zijn als je tandarts gedacht heeft. Ben het met anoniem hierboven eens. Probeer of je korting kan krijgen opde vervolgbehandeling. Ik denk dat het soms lastig in te schatten is, hoe sterk of zwak een kies is na een aantal behandelingen. Dus denk ik geen echte fout, maar toch.......
BeantwoordenVerwijderenVeel sterkte met het vervolg
mijn kies is vorige week ook afgebroken. dit keer zodanig dat de kroon die er op zou moeten waarschijnlijk niet meer geplaatst kan worden :-( hoop dat de noodvulling het zo lang houd totdat ik genoeg gespaart heb. mijn auto is helaas nog harder aan een reparatie toe. tja maar weer ff op een houtje bijten....maar niet te hard anders valt de noodvulling eruit, hihi
BeantwoordenVerwijderenik heb al een paar maal iets dergelijks meegemaakt.............en geen garantie gekregen, wèl weer hele vette rekeningen. 't wordt wel vergoed door de verzekeraar tot aan je verzekerde bedrag, maar ik zit daar altijd al snel weer boven met een gebit dat niet meewerkt. daar komt nog bij dat ik altijd met lood in mijn schoenen en een heftig protesterende buik die gang wéér moet maken en dan de pijn in de portemonee achteraf nog..........zijn geen leuke dingen om heel veel redenen.
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat je boft en jouw tandarts ineens wèl aan garantie "doet".