vrijdag 10 mei 2013

Stand van zaken Eneco

Ik stap al heel lang regelmatig over naar een energieleverancier. Dat ging altijd zonder problemen. Ik heb nooit problemen gehad, totdat .........  ik wegging bij Eneco.
Het is een kwestie van heel goed lezen en volhouden. Eergisteravond om half acht ontving ik weer een mailtje, ze werken daar kennelijk ook 's avonds. Ik heb nu 4 mailtjes gehad: eerst 1 van een mevrouw X , toen 1 van mevrouw Y en nu 2 mailtjes van mevrouw Z.
En het is nog niet klaar.

De mailtjes:
1. Het eerste mailtje vermeldde dat er inderdaad ten onrecht geld ingehouden was. Toen ik 4 brieven kreeg bleek mij dat een deel, ruim 100 euro, nog niet verrekend was. Toen mailde ik terug.
2. Een nieuwe dame mailde mij dat echt alles nu verrekend was. Ik weer mailen: dat is niet zo, want de boete aan de vorige leverancier die mij door Eneco vergoed was, was nog steeds in rekening gebracht als een correctie.
3. Volgens hen was ik in de war, want er was 2x 50,84 verrekend en het was in orde zo!
Ik mail hen weer, er is 4x 50,84 afgeboekt en ik heb 2x 50,84 teruggekregen. Ik voegde de ingescande eindafrekening als bewijs in de bijlagen.
4. Het antwoord van eergisteravond is dat mevrouw Z mijn mail niet in behandeling kan nemen, want ze heeft te weinig informatie. Ze komt er zo spoedig mogelijk op terug.

Zou het tactiek zijn? Een ingewikkelde rekening waar van alles niet klopt en er veel te veel in rekening wordt gebracht? Vervolgens melden dat de klacht terecht is en dat ik mijn geld terug krijg. Een deel uitbetalen/verrekenen en vervolgens doen alsof ik in de war ben, want dat resterende geld is helemaal niet in rekening gebracht.
Je moet als consument goed bij de les blijven en voet bij stuk houden, anders kun je het wel schudden!

Ik heb alles als bestand: de volledige eindafrekening, de contractbevestiging van 18 maart '12, de servicebrief, het declaratieformulier boete oude leverancier met de voorwaarden voor vergoeding, alles. Zal ik alles sturen als bewijs? Misschien heeft ze dan voldoende informatie!

Het is goed dat ik alles bewaard heb en dat ik de eindafrekening ingescand heb. Dat doe ik voortaan altijd. Ik blijf jaarlijks overstappen, maar ik heb twijfels of ik ooit weer naar Eneco terug ga.

De mailtjes die ik ontvang zijn steeds keurig en vriendelijk van toon. Daar heb ik niets over te klagen. Ik blijf vertrouwen in een goede afloop, eventueel met hulp van instanties.

19 opmerkingen:

  1. Je zou toch wel verwachten dat Eneco de boel op orde hebt, wat vervelend dat het zo gaat! Hopelijk is alles snel opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo heb ik heel slechte ervaringen met Essent.
    Ik heb een dubbeltarief meter, maar wil enkel tarief betalen omdat dubbeltarief hier niet uit kan. Dat ging jaren goed totdat ze hun rekening wijzigden en ik niet meer kon zien of ze dubbel- of enkeltarief rekenden.
    Ik heb daarover opgebeld en kreeg iemand aan de telefoon die zeer onvriendelijk was en alleen maar kon zeggen dat het bedrag te laag was om de klacht in behandeling te nemen. Waarop ik antwoordde dat als ik ook maar 10 cent te weinig had betaald ik daarvoor ook zou moeten betalen.
    Uiteindelijk geld teruggekregen.
    Maar eerder ook eens een ervaring gehad waarvoor het verhaal te lang wordt. Maar het kwam er op neer dat we korting kregen bij aankoop van de nieuwe cv-ketel. Daarna kregen we eindeloos herinneringen dat we te weinig betaald zouden hebben. En konden we daar weer achteraan.

    We zitten nu bij een andere leverancier. We zijn destijds wel opgebeld door Essent met de vraag of we weer klant van hen wilden worden want dan kregen we korting. Helaas was ik niet helder genoeg om te zeggen dat ze dat beter eerder hadden kunnen doen want blijkbaar word je niet beloond als je 15 jaar klant van hun was.

    Maarre, ZuinigAan, wel een gedoe zo. En groot gelijk dat je er werk van blijft maken.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb juist bij anderen slechte ervaringen. Noem bijv. Een NUON, was blij weer terug te gaan naae Eneco. Ik denk dat incidenten overal voorkomen. Maar als er dan eenmaal een incident is, dan is er bij allemaal blijkbaar niet meer doorheen te komen. Hadden ze nog maar kantoortjes waar je even met je stapeltje documenten heen kan gaan.. Dat deed ik pas bij de belastingdienst, toen we voor iemand niet meer uit de huurtoeslagshit konden komen via de telefoon. Ik was een uur in gesprek, kwamen nog twee fouten boven water, die ik nog niet gezien had. Maar eindelijk alles recht getrokken. Ook mevrouw belastingbalie moest er van zuchten, zoooo ingewikkeld... Succes in de strijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het inderdaad doen, die informatie opsturen. Mijn tactiek is altijd bombarderen met bewijs geweest bij bedrijven en instanties. Dan zagen ze wel in dat het geen zin had om over mij heen te denderen en uit te stellen en zo meer van die tactieken; ik stond in mijn recht. En als ze dan nog niet luisterden dreigde ik wel met de rechtsbijstand, dan waren ze ook zo stil.

    Niet vergeten dat jij misschien (zeer waarschijnlijk, denk ik eerder) niet de enige bent en zo strijken ze wel lekker de rente op al die tijd dat het geld waar anderen recht op hebben bij hun staat.

    Ik heb dat met een cliënte onlangs gehad. Abbo op de Privé opgezegd, tijdig gedaan. Werd er toch weer opnieuw van de rekening afgeschreven. Zij de Privé gebeld, "Ja mw dat kan wel tot vijf maanden duren eer het teruggeboekt wordt". Ondertussen staat dat geld van haar dus op die rekening van de Privé. Daar kan ze leuke dingen mee doen!

    Cliënte was gelukkig slim genoeg om dat niet te pikken en die heeft haar bank gecontacteerd. Het was in no time terug.

    Zo'n bedrijf heeft geld zat, en dus tijd genoeg en het maakt hun niet uit om te rekken zolang als ze zin hebben want zij zitten om dat klein bedrag (voor hun dan, voor ons niet!) niet omhoog. En jij maar wachten. Dus ja hoor.. "bombarderen" zou ik zeggen.. niet gaan wachten tot ze het vragen maar gelijk huppekee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze alle documenten per mail gestuurd. Ik ben heel benieuwd of ze snel gaan reageren.

      Verwijderen
  5. Ik denk niet dat het tactiek is van Eneco, maar wel dat het niet handig aangepakt wordt. De klantenservice is groot en met de feestdagen wisselt de bemensing enorm. Mijn ervaring is dat het allemaal nog wel flink kan duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zet je klacht ook op het forum van Tros of Kassa, dan verdiept webcare zich erin. Ik zou eerst op mevrouw Z haar antwoord wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een algemene tip vor als je geen scanner bezit. Maak foto's van documenten, werkt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel blij met een goede scanner. Die is in deze tijd van mail en internet onontbeerlijk. Mijn camera is niet goed genoeg om van dergelijke documenten leesbare foto's te maken.

      Verwijderen
  8. Wij zijn ook net overgestapt van Eneco naar een ander. Ook ik ben niet blij. Eindafrekening ruim 600 euro bijbetalen, werd op de dag dat die in de bus viel van de rekening afgeschreven. Pardon? Ik wist dat we moesten bijbetalen (ongunstige overstapperiode: afrekening dure wintermaanden, jaarafrekening valt dan weer heel laag uit), maar had betaling eind deze maand gepland. Nog nooit meegemaakt dat een bedrijf een rekening stuurt om die dezelfde dag al van je rekening te boeken. Geen Eneco meer hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Graag kom ik met u in contact om de kwestie te bekijken. Graag stel ik voorop dat het niet onze intentie is om voor onvrede te zorgen. Wilt u uw klantnummer en contactgegevens met een verwijzing naar deze blog mailen naar onlineservice@eneco.nl?

    Alvast bedankt.

    Groet,
    Mike, medewerker Eneco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanmiddag is er een mail gegaan naar de Onlineservice. Ik ben benieuwd naar het antwoord!

      Verwijderen
  10. Succes bij de geschillencommissie.
    Maar misschien wil je nog langer proberen bij Eneco???!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mike kan het vast in orde maken en anders wat ik eerder aanhaalde het Klachtenkompas binnen twee weken is alles rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zijn eigenlijk nog nooit overgestapt en al bijna 30 jaar klant van Eneco.
    We hebben ook nog nooit klachten ect gehad en krijgen altijd netjes antwoord als ik mail.
    Wat ik wel jammer vind is dat er voor klanten die langer dan een bepaalde tijd klant zijn nooit eens een extra korting of zo in zit..
    Je moet dus blijkbaar steeds hoppen om een korting te krijgen maar als je nooit geen klachten heb waarom zou je dan over stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk wel raar dat trouwe klanten geen voordeel krijgen. Jaarlijks overstappen levert mij wél voordeel op. De overstap naar Eneco leverde 230 euro bonus op (als de €101,68 die in nog tegoed heb uitbetaald is), de overstap naar Energiedirect levert aan het einde van het contract 270 euro op en ik heb van Essent als welkomstbonus 250 euro ontvangen.

      Verwijderen
    2. Je vraagt je af waarom je zou overstappen als je nooit klachten hebt. Overstappen levert geld op. Ik vind gemiddeld zo'n 250 euro per jaar geen slecht resultaat.

      Verwijderen
    3. Lees in mijn eerste reactie ik i.p.v. in.

      Verwijderen
  13. Ik heb veel bewondering voor je uithoudingsvermogen!
    Hoewel het geld oplevert om over te stappen zie ik dat gedoe allemaal niet zitten. Jouw verhaal lezen bezorgt me al rode vlekken, het idee dat het voor mezelf zou zijn ...
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.