Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

donderdag 13 juni 2013

Wandelen

Ik moet bekennen, ik heb een bar slechte wandelconditie! Ik beweeg wel, ik fiets regelmatig, iedere dag 2x 25 minuten, ik zwem 2x per week een ruim half uur baantjes. Maar lopen, dat is andere koek! Mijn wandelconditie is ver beneden 0. Echt verschrikkelijk! Ik heb overal pijn na iets van 500 meter. Dus ga ik er wat aan doen!

Jongste dochter heeft mij geadviseerd om gewoon kalm aan te beginnen, ook al is het maar per dag 5 minuten. Dat kost bijna geen tijd en als je alle dagen wandelt, dan bouw je enige conditie op.
Gezond ouder worden: healthy ageing weet je wel?

Afgelopen maandag ben ik begonnen - voor het eten koken heb ik 7 minuten gewandeld. Ik SMS-te trots naar dochter.  Die SMS-te meteen terug: geweldig, alle waardering. Ik had pijn in mijn rug en in mijn bovenbenen, dus het was mooi geweest voor die dag.
Dinsdag wandelde ik 12 minuten na het avondeten. Ook weer een SMS naar dochter en die SMS-te later enthousiast terug. Ik had minder snel last van pijntjes, het leek goed te gaan!
Gisteravond, op woensdag, wandelde ik weer 7 minuten. Ik had gisteren de hele dag net het gevoel alsof er regelmatig een mobieltje op trilfunctie afging in mijn rechterbeen, net boven mijn knie. In eerste instantie dacht ik dat mijn mobiel afging, maar die zat wat hoger, in mijn broekzak. Het was echt iets in mijn been, waarschijnlijk een zenuw die wat moet wennen aan intensiever gebruik. Natuurlijk had ik weer SMS-contact met dochter. Die vond de trillingen wel spannend. Ik laat me er niet door uit het veld slaan en ga gewoon door. Rustig aan, ik hoef deze maand geen vierdaagse te lopen, dat niet, daar had ik ook echt geen plannen voor.

Hoe komt het dat ik nauwelijks kan lopen? Ik heb regelmatig heupklachten. Dan doet iedere stap mij pijn. Eigenlijk moet ik me daar niets van aantrekken en toch regelmatig kleine stukjes lopen om mijn wandelconditie op enig pijl te houden. Ik heb al verschillende keren bij klachten heupfoto's laten maken. Er was niet of nauwelijks slijtage, niet meer dan bij andere mensen van mijn leeftijd. De crux zit hem er meer in dat ik na een beenbreuk weken in het ziekenhuis gelegen heb en na 3 maanden gips weer opnieuw moest leren lopen. In 1964 kwam daar totaal geen fysiotherapie aan te pas. Dat weer leren lopen is niet goed gegaan en ik heb jarenlang mijn ene been heel anders gebruikt dan het andere. Ik liep scheef met mijn bekken. Links meer naar voren dan rechts, ik gebruikte mijn linker been nauwelijks bij de afzet etc. Ook was mijn linker been langer dan mijn rechter. Geen wonder dat je daar klachten van krijgt. Ik draag nu in mijn rechter schoen een zooltje dat dikker is dan het linker zooltje (= van de podotherapeut). Een paar jaar geleden heb ik bij de Cesartherapeut oefeningen gehad om weer beter te leren lopen en van mijn klachten af te komen. Maar als je 47 jaar op een bepaalde manier gelopen hebt, dan leer je dat zomaar niet af! Soms komt daar de klad in en dan ben ik bijna weer terug bij af. Dan heb ik geen zin in lopen, want ik loop niet met plezier. Er komt bij dat ik door neuropathie nauwelijks reflexen heb in mijn benen en het oppervlakkige gevoel in de huid van mijn tenen en voorvoet vrijwel verdwenen is. Ik kan niet automatisch, reflexmatig herstellen bij een misstap. Ik moet goed zien waar ik loop en hoe ik mijn voeten neerzet.

Ik probeer nu elke stap met aandacht te lopen. De rechterkant van mijn bekken meer naar voren, goed afwikkelen en met beide voeten afzetten, lekker met de armen zwaaien.

Op zich is wandelen een goedkope, gezonde manier van bewegen, daar ben ik van overtuigd. Geen dure abonnementen, gewoon een rondje langs de brandnetels en rode bessenstruiken in het wijkparkje. Ik denk dat ik binnenkort maar eens wat brandneteltoppen oogst en er brandnetelsoep van maak! Tuinhandschoenen en een tasje mee en ik maak zó een gezond soepje!

8 opmerkingen:

  1. Is het in jou specifieke geval niet verstandig eerst de oefeningen die je gehad hebt jaren geleden, eerst onder begeleiding een aantal malen herhalen zodat ze weer goed in je systeem zitten voor je jezelf weer een verkeerd patroon aanleert.
    Mijn fysio herhaalt elk jaar de oefeninstructie omdat er toch altijd wat foutjes / slordigheden insluipen net als bij autorijden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wandelen is ook een goede manier om botontkalking te vertragen, veel beter dan zwemmen of fietsen waarbij je botten nauwelijks belast worden. Zeker in combinatie met daglicht. En als je het regelmatig doet heb je met wandelen de minste kans op blessures van alle sporten. Ik bewonder je, dat je zo bewust met je lichaam omgaat en steeds weer verbeterpuntjes zoekt in jezelf!
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wandelen heb ik de afgelopen jaren veel gedaan, langzaam maar wel elke dag 45 min. Nu kom ik nauwelijks tot 100 meter, ik heb nieuwe knieen nodig en ook daarna zal het nog wel even duren voor ik weer redelijk normaal kan wandelen. Hoe lang maakt me dan nog niet zoveel uit, maar mis het heel erg.
    Fietsen kunnen knieen nog wel uitstekend maar door ook artrose in handen is in balans houden weer moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik was een echte fietser (ben ik nog) maar sinds een jaar of 8 loop ik ook (toen ik begin met lopen was ik 55) . Ben begonnen met 10 minuten lopen en 2 dagen spierpijn. Nu loop ik met gemak 25 km, loop in ieder geval dagelijks in de middagpauze 5 km, en druk bezig met 't Pieterpad. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt mij dat je het beste eerst een naar een fysiotherapeut kan gaan, straks doe je weer iets verkeerd. Ze kunnen je goed begeleiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In Haren zit een goede osteopaat. Misschien staat er iets scheef. Hij helpt mij altijd geweldig. Mijn bekken gaat iedere keer iets scheef staan en dan ga ik verkeerd lopen. Misschien iets voor jou? Heb het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En lopen met een wandelstok? Vraag wel iemand hoe je het precies moet doen. De stok moet je houden aan de goede kant. Toen ik last van een knie had tijdens een vakantiereis en in Frankrijk een opvouwbare wandelstok heb gekocht, kreeg ik les van oudere mensen hoe je met een stok moet lopen. Het heeft me heel erg geholpen en gebruik hem nu nog op oneffen terrein

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onderrug pijn na 500 meter wandelen dan moet ik gaan zitten om die pijn te laten verdwijnen ik ben 45 jaar ben 3 keer bij een fysiotherapeut geweest niets helpt pijn is soms niet uit te houden

    BeantwoordenVerwijderen