zaterdag 24 augustus 2013

Advertorials en affiliates

Op gezette tijden komt er iemand via de mail vragen of hij of zij op mijn weblog mag adverteren. Men wil een advertorial plaatsen of men wil dat ik affiliate word om bepaalde zaken te promoten. Bij voorkeur is de tekst zo opgesteld dat het lezers niet of nauwelijks opvalt dat er sprake is van reclame. Ik kan er dan ook wat aan verdienen, soms worden mij honderden of duizenden euro's in het vooruitzicht gesteld. Ik ben heel kritisch in dit soort dingen en ga er nooit op in. Soms aarzel ik wel, maar de uitkomst van die aarzelingen is toch: nee, doe maar niet. De redenen zijn dat ik mijn lezers helemaal niet wil verleiden om iets te kopen waar ik het nut niet van inzie. Soms heb ik het idee dat men mijn weblog wil gebruiken om veel geld te verdienen terwijl er voor mij slechts een fooi overschiet. Daarnaast vind ik het een beetje slinks om mensen tot consumeren aan te zetten, terwijl ik propageer dat mensen beter spaarzaam zouden kunnen zijn en het sparen voor een buffer veel voordelen heeft. Het geldwolfje in mij zorgt soms voor enige aarzeling. Maar toch, ondanks dat geldwolfje, ik wil graag zelf weten waar ik over schrijf en mij niet door bedrijven laten voorschrijven waar ik het over zal hebben.
De laatste keer dat ik met een adverteerder in zee wilde gaan, was in de vroege herfst van 2009 met de DSB-bank. Ik zou voor de D(irk) S(cheeringa) B(ank) een leuk stukkie schrijven om een spaarrekening van hen aan te bevelen bij mijn lezers. Ik zou er, meen ik me te herinneren, 50 euro voor krijgen. Laat die DSB-bank, voordat het zover was dat ik het stukje gepubliceerd had, failliet gaan? Ik was blij dat het niet doorging. Ik had mensen anders verleid tot het openen van een spaarrekening bij een bijna failliete bank en daar zelf misschien geen cent voor gekregen. Misschien ook wel, in ieder geval denk ik achteraf dat die 50 euro een fooi was vergeleken bij de winst die mijn bericht had kunnen opbrengen.
Hebben andere webloggers ervaring met dit soort zaken?
En lezers, wat vinden jullie van (min of meer) verborgen reclame in berichten?

29 opmerkingen:

  1. Als ik er achter sta, wil ik er geen eens geld voor hebben.

    Ooit voor iets van ledlampen en de afloopdatum van renteperiode opgeven op een website. Vanndeze blog heb ik spijt.

    Regelmatig aanbiedingen voor kortingsites, maar dat doe ik niet.,. Je koopt dan toch dingenmdie je niet nodig hebt.

    Je verdient fors meer dan ik aan euroclix.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer van de geld leen en hypotheek aanvraag advertenties.
      Ik ben blij dat ik weer bij de adsense club hoor

      Verwijderen
  2. Ik sla de blogs over met vooral de sluikreclames. Ik vind het zo niet passen; juist op blogs voor zuiniger leven! Maar aan de andere kant, kan ik me best voorstellen dat je overstag gaat, als je een leuk aanbod word gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het er heel erg aan ligt waar het voor is. Er zijn nu eenmaal producten die zouden passen bij je doelgroep. Hoewel dat uitzonderingen zijn. Maar bijvoorbeeld reclame voor het tijdschrift genoeg, of een winkel met inmaakspullen ofzo.
    Ik zou mij erin elk geval niet aan storen als er af en toe een passende advertorials tussen zou zitten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom heb ik wel en link naar het tijdschrift Genoeg met een aanbieding. Genoeg ligt helemaal in de lijn van de dingen waar ik over schrijf, dat past goed. Het tijdschrift Genoeg wil ik graag promoten, ik krijg er trouwens ook geen geld voor.

      Verwijderen
  4. Ik zou me er ook niet aan ergeren, omdat ik toch een beetje vind dat je met advertenties iets terug krijgt voor de tijd die je in je blog steekt, een soort extraatje dus.
    Ik ben het met je eens dat de advertenties dan het beste passend kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vindt het heel goed van je dat je dat niet doet, veel reclames op je blog. Je kan er inderdaad juist de mensen mee verleiden tot aankopen terwijl velen echt bezuinigen móeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik krijg soms wel eens mailtjes waarin men om een soort samenwerking vraagt. Ik ga er nooit op in. Enige uitzondering die ik daarop gemaakt heb, is de link naar een website over hebbedingen voor de moestuin. Maar ik heb er geen bericht aan gewijd en er staat ook geen reclame bij, alleen maar de link in de linklijst. Ik ben er erg voorzichtig mee, juist omdat ik propageer zo voorzichtig mogelijk om te gaan met geld. Ik vind reclames op mijn blog niet passen omdat het een consuminderblog betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het fijn dat je niet aan affiliate/sluikreclame doet. De blogschrijfster(s) of blogs die daar wel voor zijn sla ik als het even kan over met het lezen. Ik stoor mij daaraan, daarvoor lees ik niet in consuminderland.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf heb ik wel reclames op mijn blog. Maar niet van geld lenen, vliegvakanties e.d. en ook geen sluikreclame. Alleen adverteerders die iets te bieden hebben wat in mijn lifestyle past. Mensen die geen reclame willen zien, kunnen dat op hun computer instellen. Die krijgen dan mijn blog zonder banners op hun scherm. Eens per maand schrijf ik een advertorial voor nieuwe adverteerders en zet dan boven mijn logje ´advertorial´. Iedereen die daar niet mee geconfronteerd wil worden kan overslaan. Intussen verdien ik er toch wel een leuk centje aan bij (echt geen duizenden, zulke aanbiedingen heb ik nooit gehad) en de adverteerders zijn enthousiast. Adverteren in kranten kost vaak veel meer en levert minder op.
    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jou vind ik reclame prima. Je brengt deze reclame duidelijk als reclame en wat je plaatst past bij jouw manier van leven.

      Verwijderen
    2. Nou bij Teunie loopt het al met al wel in de duizenden hoor! Als je naar de prijzen kijkt die er gevraagd worden! Voor een advertentie in de top positie 240 euro / maand en per jaar 1375! Tja de lezers zijn vrij om op de aanbiedingen in te gaan......
      Voor mij hoeft al die reclame niet! Groetjes Nel

      Verwijderen
  9. Je zou Adsense van Google kunnen overwegen. Je zet die in de linker of rechter zijkant van je website. Google stemt de reclame af op de interesse van de lezers van je website.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind Adsense juist vreselijk irritant! Dan word ik steeds weer met mijn eigen interesses om de oren geslagen!

      Verwijderen
    2. Klopt, maar je krijgt wel maandelijks tientallen euro's op je rekening gestort.

      Verwijderen
  10. Over het algemeen vindt ik enkele advertenties geen probleem zolang het maar niet flikkert, zoals hier money miljonairs, daar scrol ik zo snel mogelijk langs. Het is natuurlijk de bedoeling om zo meer op te vallen, maar bij mij werkt dat nu net averechts.
    Heb ik ook met radio en TV reclames, hoe harder en sneller hoe sneller ik ervan weg ren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toevallig kreeg ik gister voor het eerst een email van een man die een boek heeft geschreven over besparen. Ik heb gevraagd om een inkijk-exemplaar, want ik maak geen reclame als ik niet weet of ik reclame maak voor iets dat echt iets toevoegt.

    Ik kreeg dus het 'boek' opgestuurd, Bleek om zo'n 30 bladzijdes met vrij bekende bespaartips te gaan.... Niks voor op mijn site, dus!

    Wel maak ik gebruik van het bol.com affiliatie-programma, maar het is niet alsof ik daar een bestaan uit kan opbouwen.... Met een beetje geluk kan ik daarmee net mijn domeinnaam en webhosting betalen ;) Maar het moet ook geen werk worden; het is voor mij echt een hobby :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dezelfde ondernemer heeft mij ook benaderd. Ook ik vond het niks. Door dat mailtje kwam ik op het idee om dit bericht te schrijven.

      Verwijderen
    2. Zoiets dacht ik inderdaad al ;) Ik ben bang voor hem dat hij weinig voet aan de grond zal krijgen bij de consuminderblogs...

      Verwijderen
  12. Zuinigaan, een enkele advertentie zou mij niet storen als het maar bij JOU past. De manier waarop Teunie het doet vind ik een goede manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. vind het totaal niet passen bij al de blogs over zuinig leven , bij wie of wat dan ook !
    het kan toch niet zo zijn , dat je een zuinig leven wil doorgeven , en daarnaast even bij wil verdienen om een ander dure dingen aan te smeren ....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind de advertenties niet leuk op een consuminderblog.
    Snap best dat men wat wilt verdienen, maar niet op deze manier.
    Het maakt het allemaal een beetje ongeloofwaardig.
    We willen toch minder kopen?
    Of minder besteden?
    Of minder het milieu belasten?
    Ga zo maar door.
    Ik vind het van jou heel principieel dat je vasthoudt aan je stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook ik vind het fijn dat er hier geen advertenties staan, behalve Euroclix en Moneymiljonair. En de link naar Genoeg vind ik interessant, misschien dat ik ooit een abonnement neem met de kortingscode.

    Vroeger hadden ze Genoeg hier ook in de bibliotheek, maar nu weet ik niet of je Genoeg hier nog in de bieb kunt lezen.

    Wel vind ik advertenties die bij je passen, zoals Teunie doet, nog wel kunnen. Wel vind ik het fijn, zoals Teunie ook doet, om boven een reclameblogje Advertorial te zetten. Als je geen reclame wilt, hoef je het ook niet te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nog even een aanvulling op mijn berichtje van zojuist. Ik vind het leuk dat Zuinigaan belangeloos de link met korting naar Genoeg op haar weblog heeft geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op mijn consuminderblog heb ik alleen een boek gepromoot. Met link en aankondiging in het blogje, dat ik 5% krijg, wanneer iemand het boek daadwerkelijk koopt.

    Op mijn andere blog doe ik wel aan affiliate'dingen'. Alleen als ik het vind passen bij mij. Ik heb een zogenaamde affiliate disclaimer onderaan mijn blog. Niemand hoeft iets te lezen of te kopen :) En ik vind het fijn om met dat wat ik leuk vind -bloggen- extra inkomsten te verkrijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Met duidelijke reclame, zoals bij Teunie heb ik geen probleem. Dan zie je zo de advertenties en daar kan je op klikken of niet. Maar aan sluikreclame heb ik een hekel, of het nu op blogs is of in tijdschriften. Ik zou er niet aan meedoen. Mensen zijn zelf in staat om te bepalen of ze iets nodig hebben of wat ze nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je zou producten kunnen opnemen waar je in gelooft. Daar zou je ook positief over schrijven als het je niet werd gevraagd door het bedrijf, toch?

    Gezien het feit dat je minder wilt uitgeven en meer verdienen, zouden goede advertenties juist passen in je manier van werken, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.