Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 24 augustus 2013

O, o, die OV chip! Het ging al weer mis!

Afgelopen donderdag was ik op reis met het OV. Er is al weer wat misgegaan bij het inchecken en uitchecken. Het is heel goed dan ik een account heb waar ik kan controleren of  ik niet te veel betaal.
Ik ging met de stadsbus en het streekvervoer naar Zuidlaren en weer terug naar huis. Volgens het transactieoverzicht van Mijn OV chip heb ik niet uitgecheckt toen ik op het Centraal Station uit de stadsbus stapte. Het rare is dat er bij de overstap in de andere bus wel "overstap" op het scherm verscheen. Ik heb bij het uitstappen uit de stadsbus wel degelijk uitgecheckt. Het apparaat piepte en ik kreeg het saldo in beeld. Heel vreemd! Verder is het zo dat op de terugreis ook iets misging. Ik stapte volgens het transactieoverzicht om 17.02 uur uit de bus op het Centraal Station in Groningen en stapte vervolgens om 17.05 uur op Station Noord weer in een bus. Dan moet ik wel erg hard hebben gelopen of gefietst, normaal doe je daar te voet ruim een half uur over. Vervolgens stapte ik volgens het transactieoverzicht om 17.31 uur weer uit op datzelfde station Noord. Het rare is dat ik die dag niet ook maar in de buurt van het station Noord geweest ben, ik ben gewoon naar huis gereisd.
Het is wel even rekenen in hoeverre ik gedupeerd ben door deze storing van de OV chip het "niet uitchecken" op het Centraal Station is nadelig en de reis van Station Noord naar Station Noord kost helemaal niets. Volgens de OV planner kostte de reis €8,94. Ik heb €10,15 betaald. Het verschil is niet zo groot, maar toch ga ik actie ondernemen, voornamelijk omdat ik vind dat het afgeschreven bedrag gewoon correct moet zijn. Het zou niet zo moeten zijn dat een uit-check niet verschijnt in het transactieoverzicht. Ik wacht nog heel even met die actie, ik heb namelijk wel eens meegemaakt dat een uit-check pas later dan de overige transacties op diezelfde dag in het transactieoverzicht verschijnt. Het overzicht kan dus nog veranderen.

Update 27.08.'13.
Inmiddels is de uitcheck op het centraal station toch bijgeschreven. De heenreis naar Zuidlaren klopt nu. Voor de terugreis heb ik te weinig betaald omdat er nog steeds op het transactieoverzicht staat dat ik van Station Noord naar Station Noord reisde, ipv dat ik reisde van het Centraal station naar mijn huis. Mijn voordeel:  95 eurocent.

7 opmerkingen:

  1. Wat een raar gedoe zeg.
    Goed dat je het controleert, ik denk dat je een van de weinigen bent die dat doet. Op deze manier kan de NS lekker bijverdienen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Triest,dat de klant zelf moet controleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt wel elke keer pech he? :( Goed dat je het blijft controleren... al zou dat eigenijk niet nodig moeten zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk niet dat Zuinigaan de enige is met deze pech, het is een structureel probleem. Onlangs was er nog in het nieuws hoeveel de vervoersmaatschappijen opstrijken met niet teruggevraagde teveel betalingen.
    Omdat ik door mijn handicap minder snel kan volgen of een apparaat goed uit checkt, gebruik ik zoveel mogelijk papieren kaartjes. Scheelt me een hoop stres.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helaas is er sinds de invoering van de ov-chipkaart nog geen zier verbeterd aan deze ellende...
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij De Rekenkamer ging het van de week over de ov-chipkaart: http://derekenkamer.kro.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. natuurlijk heeft de ov chip kaart nadelen, geef ik onmiddellijk toe ,maar het gebruik ervan heeft ook voordelen , zo reist mijn dochter met een ov chip met daluren korting en laatst was ze aan de late kant en was de korting bijna niet meer geldig, dus knap zenuwachtig zat ze in de trein ,want als je met een papieren kortingskaart reist en te laat bent , kun je rekenen op een flinke boete als je buiten de gestelde periode reist,maar een conducteur kon haar geruststellen , ze heeft binnen de kortings periode ingecheckt en had nog recht op de korting, bovendien betaal je nu pas als je uit de trein stapt en mocht je dus te laat zijn betaal je wel de volle mep voor je kaartje ,maar krijg je geen boete, toch best wel een voordeel voor een chaoot zoals mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen