vrijdag 2 augustus 2013

Zuinig tweemaal daags douchen

Nu is hét moment om tweemaal daags te douchen zonder dat je veel verbruikt!  Waarom is het nu hèt moment? Omdat het nu in je badkamer of douche ongetwijfeld lekker warm is. Ook zonder dat de verwarming aan is, heb je het zeker niet te koud. Ik douche namelijk altijd zonder dat ik de radiator open draai. Bij koude ga ik niet twee keer douchen.

Hoe doe je dat, zuinig twee keer douchen?

Je neemt 2 emmertjes en zet die in de douche op de plek waar de douchekop, bij voorkeur waterbesparend!) het meeste water sproeit. Je doucht ultrakort, alleen om jezelf nat te maken. Zorg er voor dat je washand of spons ook nat is. Dan zeep je je in op de plekken waar je zeep/shampoo wilt hebben, uiteraard met de kraan dicht.
Je zingt een liedje van hum-tiedelum-tiedelum en als je helemaal klaar bent met zeep en shampoo, dan zet je de douche weer aan en spoel je alle zeep, shampoo, stof en zweet zo het afvoerputje in! Je gebruikt minimaal water en je bent toch helemaal schoon en fris. Het opgevangen water in de emmertjes gebruik je om de wc door te spoelen.

Mocht je je vandaag het leplazerus zweten, nou dan douche je toch gewoon vier keer?

13 opmerkingen:

  1. Ook voor de pijnlijke spieren (van notabene een ijskast ;)), even lekker warm douchen,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan in 2 minuten douchen (zonder haar wassen), droog inzepen en dan de kraan aan en eronder het water is dan koud maar met deze tropische temperaturen is het te doen. Mijn kinderen staan eronder totdat ze kieuwen en zwemvliezen hebben. Uiteraard bons ik wel op de deur met de mededeling dat het genoeg is. Ach..... deja vu, zo ging het vroeger bij mijn moeder thuis ook alleen zij zette beneden de geiser gewoon uit, kon je lekker koud douchen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'sAvonds gooi ik een emmert water over me heen in de douche. Met 7l.water helemaal fris.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo doe ik het ook altijd, maar dan zonde de emmertjes. Het meself afdrogen en de douchewand droog (en daarmee kalkvrij) maken duurt langer dan het douchen zelf ;-)
    Wat een genot, een fijne douche met dit weer.
    Loonlijstmama

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een mengkraan en zet de kraan maar heel weinig open, dan komt er geen 7L per minuut uit maar ongeveer 4L per minuut. Dat help nog extra water besparen.
    Het koude water wat er uit komt vang ik op in een emmer, en dat gaat naar de plantjes buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je hebt niet altijd de mogelijkheid om te douchen , wat dan ook goed helpt om een beetje af te koelen is je polsen onder een koude kraan te spoelen. ook dan vang ik het water op om het ergens anders voor te gebruiken,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je vaker dan 1x per dag een douche neemt is het toch niet echt nodig om je intezepen? Niet goed voor je huid dan droog je nog mee uit, althans bij mij. Even afspoelen is dan voldoende volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tip was meer voor mensen die het prettig vinden om vaak te douchen. Ik zeep heel weinig, in verband met het feit dat ik een heel gevoelige huid heb, ik heb snel eczeem op diverse plaatsen. Mijn huisarts heeft mij het ontraden. Ik "mag" eigenlijk bij voorkeur ook niet iedere dag douchen, liever 1x per 2 dagen. Ik gebruik zo nu en dan zeep voor mijn oksels, verder niet. Toen ik een baby was kwam ik helemaal nooit in bad. Toen maakte mij moeder mij schoon met watjes met babyolie.

      Verwijderen
  8. Wij douchen in het bad, laten het water staan en gebruiken het die dag als mandibak. Dus gewoon water uitscheppen en over je heen gooien. Zo deden ze het in Indonesie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat klopt helemaal, maar dat was regenwater en geen gebruikt water. en dan met een steelpannetje over je heen scheppen naast de bak en niet zoals veel touristen doen jezelf in zo'n mandibak persen, het water ging dan via een gootje naar de tuin. gezina

      Verwijderen
  9. Met alle respect... dit vind ik echt zwaar overdreven. "Zet twee emmertjes op de plek waar t meeste water valt". Zou je jezelf daar niet gewoon neerzetten? Dan heeft t ook nog zin. Je hoeft je niet in te zepen als je 2x per dag doucht. Slecht voor je huid en niet nodig om op te frissen.

    Het leven mag ook wel wat comfort hebben in plaats van een paar druppels water 'besparen'. Met twee emmertjes onder de douche betekent dat ik in een ingewikkelde houding moet staan om te kunnen douchen. Besparen dan wel zuinig doen is leuk, maar dit vind ik echt primitief.

    Suzan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent nergens toe verplicht. Je hoeft geen emmertjes te gebruiken. Mijn emmertjes staan aan de zijkant, naast de wand. Het gaat mij vooral om het eerste koude water dat uit de douchekop stroomt. De douche heeft tijd nodig om op te warmen, dat komt omdat de ketel een verdieping hoger staat.
      Zo vang ik ook meestal het eerste water in de gootsteen op, anders wordt het afwaswater te koud. Het koude/lauwe water gaat in de plantengieter, evenals het waswater van de groenten.
      Dat wel/niet inzepen dat heb ik in een eerdere reactie al genuanceerd.

      Verwijderen
  10. Ook ik vang water op in de douche en dit gaat naar de wasmachine of de regenton in de tuin. Als ik 'smorgens water maak voor thee vul ik ook altijd een thermoskan met heet water zodat ik warm water heb bij het tandenpoetsen.
    Ook heb ik een waterbesparende douchekop in combinatie met een waterbespaarder op de (meng)kraan. Een klein zeefje wat je in de kop van de kraan/slang stopt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.