woensdag 25 december 2013

Drie of vier (?) keer per jaar

De dichtstbijzijnde supermarkt is alle dagen van de week open, ook op zondag. Vandaag is de winkel dicht, maar morgenmiddag "mogen" we al weer! Dan kunnen we al weer van alles in huis halen, mochten we nog wat vergeten zijn.

Ik heb er niet op gelet, maar ik neem aan dat deze winkel ook op 1e Paasdag, 1e Pinksterdag en op Hemelvaartsdag gesloten is. Verder kun je er iedere dag terecht! Verbazend eigenlijk!

Eigenlijk is het nog helemaal niet zo lang geleden dat winkels op maandagochtend dicht waren en natuurlijk op zondag. Van avondopening was ook geen sprake. Winkels waren hooguit tot 6 uur 's avonds open en verder niet. Ook sluiting tussen de middag kwam voor.

Toen ik gisteren nog even in de winkel was, leek het net alsof er nog steeds sprake was van zeer beperkte openingstijden. Wat een drukte! Mensen kochten de winkel bijna leeg! En omdat er zo veel gekocht werd, waren er ook vakkenvullers bezig om de schappen weer aan te vullen. Door de mensenmassa's met hun winkelwagens voelde ik me al een beetje claustrofobisch! En wat moest ik daar in die winkel? Ach, vooral even nog wat laatste dingetjes kopen en op de keper beschouwd had ik die helemaal niet nodig, ik had waarschijnlijk ook best zonder gekund.

7 opmerkingen:

  1. die "beschermende" wettelijke sluitingstijden van 20/30 jr geleden zijn nu weer losgelaten. Mijn grootvader vertelde wel eens,dat in zijn jonge jaren(1935) zijn winkel van 7.00 in de ochtend tot 22.00 in de avond open was. We zijn weer terug naar die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En als je teruggaat naar de 19 e eeuw, dan waren de winkels ook op zondag open, heb ik wel eens gelezen. Dus zoals de Friezen zeggen: tijden hebben tijden. oftewel, elke tijd heeft zijn eigen regels en gewoonten. We hebben alleen de neiging om onze eigen tijd als norm te stellen.
      Geartsje

      Verwijderen
  2. De jumbo alhier is al jaren alle dagen per jaar open en juist tijdens de zon - en feestdagen verschrikkelijk druk. Wat mij betreft kun je dus maar beter goed plannen en op tijd je boodschapjes binnen hebben, want echt relaxed boodschappen doen is dat niet.
    Fijne dagen!
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb gisterochtend alleen nog brood gehaald. De andere boodschappen al eerder in huis. vandaag kwam ik erachter dat ik geen sausjes had voor bij de gourmet. Dus gewoon mayonaise, ketchup, kruidenboter erbij. Het was er niet minder gezellig door hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is grappig, want ik had een andere ervaring.
    Afgelopen jaren meed ik de supermarkten de dag voor Kerat.
    Maar gisteren moest ik er toch nog even naar toe voor een paar verse zaken. Ik zette mij schrap voor een gekkenhuis.
    In de winkel waren een tiental klanten, er was 1 kassa open, waar 1 klant aan het afrekenen was...... Het was bijna 10.00 uur dus ik was er wel redelijk vroeg bij. Ik was stomverbaasd !!!! Wat had ik een geluk. Fijne Feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was dinsdag te laat, dus heb helemaal geen boodschappen gedaan. Op zich overigens geen ramp, want ik ben beide kerstdagen onder de pannen en heb ook nog wel wat in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben steeds verbaasd als ik al die volle karren zie. dag in, dag uit. daarom vraag ik mezelf ook geregeld af of daar niet een berg van in de afvalbak verdwijnt. wij kopen afgepast, wat we nodig hebben en restjes worden de volgende dag in de maaltijd verwerkt of ingevroren als dat mogelijk is. op zondagen en avonden zul je mij niet in die supermarkten of winkels vinden en op feestdagen al helemaal niet, leve de voorraadkast, de koelkast en de diepvriezer!!!!! verder is een "gemis" vaak met enige creativiteit ook goed op te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.