vrijdag 27 december 2013

Klaar voor een stroomstoring

tenminste ........ als het niet al te lang duurt.
Je leest regelmatig dat er weer ergens een stroomstoring is. 
In Engeland en in de VS heeft het te maken met het weer, regen, storm, ijzel en sneeuw kunnen zorgen voor storingen, maar ook is er soms ineens brand in een transformatorhuis, waardoor alles plat ligt.
Overdag, en 's avonds natuurlijk ook, wordt het bij een stroomstoring langzaamaan steeds kouder als de pomp van de CV niet meer draait. Vooral 's avonds ontstaan problemen. Geen verlichting en toenemende koude.
Het is in mijn wijk al weer geruime tijd geleden dat er een stroomstoring was. Toen zaten jongste dochter en ik ineens in het aardedonker. Geen straatverlichting, geen stroom in huis, gewoon helemaal niets!
Dochter moest met de bus naar het station om naar Wageningen door te reizen.
We namen elk een zaklantaarn en gingen op weg naar de bushalte.
Er was geen maan en geen sterren, alles was aardedonker. Gelukkig reed de bus wel. We schenen met de zaklantaarns om duidelijk te maken dat dochter graag mee wilde.
Toen ik weer thuis kwam, heb ik veel kaarsen bovenop de kast gezet, zodat ze licht gaven. Verder ontstak ik kaarsen in lantaarntjes om wat licht en warmte te maken. Ik heb met het licht van alle kaarsen nog een boek zitten lezen. Het duurde zeker twee uren voordat er weer stroom was.

Ik heb op dit moment veel kaarsen en waxinelichtjes in huis.
Hoeveel?
Ruim 50 dinerkaarsen
185 waxinelichtjes
12 stompkaarsen in wisselend formaat.
Ik heb iedere avond op zijn minst 1 kaars of waxinelichtje branden, gewoon voor de zekerheid, mocht de stroom uitvallen, dan is er in ieder geval een beetje licht.

Vanmiddag heb ik nog even geëxperimenteerd met een "bloempotkacheltje" boven 3 waxinelichtjes. Een heerlijk warme uitstraling! De pot is "vers" uit de tuin en eerst nog even schoon geboend. De onderkant is nog vochtig!

22 opmerkingen:

  1. Een stroomstoring zou ik echt niet fijn vinden, omdat ik dan ook geen computer/internet heb en dat funest is voor mijn werk. Maar qua kaarsen enzo heb ik genoeg om even voort te kunnen, dus wat dat betreft is het nu ook weer geen ramp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1-2 keer per jaar hebben de bij de kv de kaarsen in de aanbieding. Iets van 1+1 gratis. Tassen vol staan bij mij in de kelderkast. Zgn lowboys en rustieke kaarsen. Het hele jaar door heb ik altijd kaarsen voldoende. Overigens staan de kaarsen buiten te branden in een lantaarn onder ons afdak. Vanuit de woonkamer, tuingericht zien we het gezellige lichtje. De lowboys zijn voor de zomer. Dus laat er maar een stroomstoring komen...... liever niet maar licht hebben we

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En het telefoonnummer van je netbeheerder in de mobiel. Dan kun je checken hoe lang ze verwachten dat de storing duurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kook je op gas of elektra? Een campinggasstelletje is ook altijd wel handig of een peteroleumstel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kook op gas. Ik kan de gasbranders gebruiken als kacheltjes: zachtjes laten branden en een aardewerk bloempot er op doen. Dat geeft redelijk veel warmte. http://preppers.nl/forum/threads/7516-De-bloempotkachel-Supereffici%C3%ABnt-verwarmen-van-kleine-ruimten

      Verwijderen
  5. Mensen,die electrisch koken en cv hebben,zitten moeilijk met een stroomstoring. Bij een gasstoring kun je nog een electrisch kacheltje aanzetten. Gelukkig komt dat minder voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik besef nu dat ik wel wat meer kaarsen in huis mag halen! Hier op het platteland is het sowieso vaak al aardedonker. Warmte kunnen we gelukkig van de houtkachel krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In de meterkast ligt bij ons op een vaste plek die het hele gezin weet een led zaklamp. Ook op een vaste plek liggen alle kaarsen en daarbij een aansteker. Ons enige probleem is ons koken. Inductie en dan heb je een probleem. Nu hebben wij wel een buitenbbq op gas, maar om in het aardedonker in de winter buiten te gaan koken? Nee, dan maar een boterhammetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben meerdere knijpkatten in huis, een campinglamp op brandstof, camping gaststellen, een buitenoven op hout en een opwindbare radio om naar de rampenzender te kunnen luisteren. We hebben ook nooddekentjes en een vuurstarter. Bij Action hebben ze veel van dat spul. Ook heb ik flessen water op voorraad en zelfs een kleine waterfilter. Het water is hier een paar jaar geleden uren uitgevallen.
    In de auto heb ik kleine flesjes noodwater, nooddekentjes en een hoofdlampje voor pech of enorme file onderweg.
    Ik moet nog iets organiseren voor warmte in de winter en meer voedselvoorraad. Je kunt van verschillende terracotta bloempotjes een simpele, kleine verwarming maken, met een theelichtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb altijd voldoende kaarsen in huis en kook op gas, ook heb ik een petroleumkacheltje voor noodgevallen, dus licht, eten en warmte is geen probleem voor kortere tijd, alleen het koud houden van etenswaren is een probleem ,zeker als de storing langer gaat duren.,o

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Koeling; in de zomer een gat graven en alles in een zak onder het zand. En in een koude periode? Grote pannen met spullen buiten zetten.

      Verwijderen
  10. hallo zuinigaan
    bij je links staat het consuminderhuis, bedoel je daar annemiek mee?
    zo ja dan geef je een oude link door van een verkeerde stichting.
    zo niet dan heb ik niks gezegd.

    annemiek =
    www. consuminderhuisparkstad.nl



    groetjes monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd kijk ik niet zo vaak op deze link. Volgens mij is er niets mis met de link, toch?

      Verwijderen
    2. dan volg je annemiek niet
      maar de mensen die haar toen haar eigen consuminderhuis dmv een coupe uitgezet hebben.
      annemiek is opnieuw begonnen,
      als consuminderhuisparkstad

      Verwijderen
  11. Wij hebben altijd genoeg kaarsen in huis, ik koop ze altijd als ik ze ergens flink afgeprijsd zie. Bij bepaalde winkels hier prijzen ze af van € 2,- of meer naar € 0,50! Dan sla ik altijd wat in.
    Eten hebben we ook op voorraad. En houdbare spullen liggen in de koude kamer, dus geen problemen met de koelkast.
    En ook voor warmte zijn we niet afhankelijk van stroom, als de cv het niet doet hebben we altijd de kachel nog.
    Het enige 'probleem' hier is dat wij nog koken op elektra. Maar een deel van het eten is op te warmen op de kachel en daarnaast kunnen we altijd een klein vuurtje stoken buiten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben verschillende petroleumstellen en lampen.Dus licht warmte en we kunnen koken.Altijd op voorraad waxinelichtjes en kaarsen,en voldoende petroleum voor een half jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga zeker die bloempotverwarming proberen, in de keuken is het fris als ik niet aan het koken ben en toch is het een leuke plek om even de krant te lezen ofzo met een kleine verwarming wordt dit mijn ook ideale plek in de winter. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zorg dat er zuurstof bij de vlammetjes kan, anders branden ze niet. Ik heb dat opgelost door onder de randen van de bloempot lege cupjes van waxinelichtjes te leggen. Dan ontstaat een spleet, waardoor lucht kan toestromen.

      Verwijderen
    2. Jaren geleden al geprobeerd ook met de meerdere potten methode, wondt erg teleurstellend.

      Warmte werkt wel op fornuis maar dat hoeft hier niet want als ik de oven aanzet is het hier binnen 10 minuten zo 3 graden warmer :)

      Verwijderen
  14. Afgelopen zondag overkwam het ons, we hadden 15 uur geen stroom. Wij wonen in Canada en hadden ook last van die ijsstorm. Gelukkig hebben wij een gasopenhaard en koken we op gas, dus we hadden er niet zo heel veel last van. Kaarsjes (alleen waxinelichtjes, want we hebben 3 kinderen) hebben we ook zat, eigenlijk was het een hele knusse dag. Helaas had schoonmoeder 4 dagen geen stroom, wel een gashaard. Met kerst zijn we bij haar geweest en ze was heel blij met een thermoskan heet water en baterijen voor haar radio. De wegen waren ook heel slecht bij haar, dus ze durfde ook de deur niet uit. Volgend jaar geef ik haar maar een opwindradio, ha ha.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb wel kaarsen in huis en lampen op baterijen ook. Maar helaas als heir de stroom uitvalt heb ik geen verwarming of warm water meer. Van de woningbouw mag ik geen kachel in huis plaatsen. Mocht er geen water meer uit de kraan komen dan heb ik voor de beesten regenwater en voor ons zelf flessen water. In geval van nood kan ik koken op mijn campinggasbrander of mijn petrolium stelletje (op lampen olie)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De woningbouw kan je niet tegenhouden om een Tonysun kacheltje te kopen. Het is het goedkoopste(50 euro) kleine petroleumkacheltje wat er is en werkt perfect. Bovendien kan je een ketel op de bovenkant zetten en water koken of wat eten opwarmen.
    Ik heb er een en gebruik hem ook wel als bijverwarming,als ik de cv nog niet aan wil zetten, vooral later op de avond vind ik dat zonde.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.