Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
maandag 10 februari 2014
Gratis? Nou nee, niet echt gratis!
Consuwijzer attendeert consumenten er op dat gratis lang niet altijd gratis is. Klik hier voor een bericht op NOS.nl.
Citaat uit dit bericht: Consumenten worden op internet, op straat of per telefoon benaderd om gratis kennis te maken met een bepaald product. Wat er niet bij wordt vermeld, maar wat wel in de kleine lettertjes staat, is dat de klant zich met deze proefzending abonneert op dure vervolgzendingen. Die merkt dat pas als de rekening op de mat ligt of geld van de rekening is afgeschreven.
In 2013 waren er over deze manier van klantenwerving twee keer zo veel klachten dan het jaar daarvoor. Er wordt kennelijk heel agressief geworven om klanten te krijgen. Dus let op en kijk goed uit voordat je een zogenaamd "gratis" product in huis haalt!
Citaat van de website van ConsuWijzer:
Het gaat vaak om producten zoals vitaminepillen, crèmes, puzzel- en kinderboekjes, kortingskaarten, scheermesjes en onderbroeken. Afmelden voor de vervolgzendingen bij de aanbieder lukt vaak niet. Onder druk van incassobureaus betalen consumenten dan toch vaak de rekening. Soms ook omdat ze denken dat ze zelf de kleine lettertjes beter hadden moeten lezen. Maar vervolgzendingen mogen niet alleen verstopt staan in de algemene voorwaarden. De wet zegt dat dit duidelijk bij het aanbod moet worden vermeld. Zodat de consument daar bewust voor kan kiezen.
ConsuWijzer biedt praktisch advies en handige voorbeeldbrieven om dit soort situaties op te lossen.
Lees hier wat je moet doen als je ook rekeningen krijgt voor vervolgzendingen van "gratis" producten.
Labels:
Gratis
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
en dit advies is wel echt gratis!
BeantwoordenVerwijderenOnze pleegdochter heeft een paar jaar geleden "gratis"sokken via internet besteld.
BeantwoordenVerwijderenEen paar weken later kwam er een pakketje voor haar thuis de volgende sokken.
2 doodgewone zwarte korte sokjes voor 15,=.Gelukkig was ze nog minderjarig en hebben we een mail gestuurd en de sokken ook weer teruggestuurd en liep het met een sisser af. Een gewaarschuwd mens .... groetjes Margreeth
De verzend- en administratiekosten waren misschien 15 euro en de sokjes gratis?
VerwijderenEerste paar gratis en ongeveer 2,50 verzendkosten,maar het volgende paar was 15,- en het was de bedoeling dat ze dit een jaar lang iedere maand zou krijgen !
VerwijderenDank, 1000x dank voor het plaatsen hiervan. Ik bedacht me dat ik ook iets "gratis" had ontvangen en gelukkig ben ik erg bewaarderig ook e-mail in apart mapje. En zo heb meteen vandaag iets opgezegd . Nogmaalsdank
BeantwoordenVerwijderen