woensdag 24 september 2014

Weer overstappen?

Ik ben in april overgestapt naar een andere energieleverancier. Als klant van deze leverancier kan ik boetevrij overstappen naar een andere leverancier. Dat maakt overstappen tot iets wat ik misschien toch al eerder dan pas na een jaar doe, want waarom niet?
Op dit moment heb ik in een jaar verbruikt: 461 m3 gas en 1133 kWh stroom. Omdat het de afgelopen winter een zeer milde winter was en ik binnenkort een andere koel/vriescombinatie koop, ben ik uitgegaan van 600 m3 gas en 1100 kWh stroom

Ik heb een berekening gemaakt wat dit zou kosten als ik bij mijn oude leverancier blijf: €652,24
en wat het zou kosten als ik overstap naar de goedkoopste leverancier met groene stroom: €556,23. Dat laatste is inclusief 105 euro bonus en een actietarief.
Het scheelt me, als ik uitga van 600 m3 gas en 1100 kWh stroom, dus ruim honderd euro. Toevallig is de leverancier die voor mij het goedkoopst is, de regioleverancier. Toen ik nog niet kon overstappen was dit mijn leverancier. Ik heb er geen slechte ervaringen mee.
Alleen staat in hun voorwaarden dat alleen nieuwe klanten de bonus krijgen. Ik was tussen september 2011 en april 2012 klant en tot 2007. Ik heb tussen april 2012 en nu 3 leveranciers gehad.
Ik ben sinds 2,5 jaar geen klant meer, ben ik nu een nieuwe klant, of toch niet?

Als ik bel, krijg ik hoogstwaarschijnlijk een callcenter studentje aan de telefoon die het ook niet weet en dan maar gewoon wat roept. Ik denk dat ik ze maar eens moet mailen.
Ik heb pogingen gedaan om op de site in het vraag-en-antwoord-programma "Heleen" een antwoord te krijgen op mijn vraag. Maar  Heleen snapt er niets van! Heeft iemand voor mij het mailadres van Essent?

12 opmerkingen:

  1. Heb je in je berekening ook rekening gehouden met de hoogte van het vastrecht? Tot mijn verbazing kan dat flink schelen. En energiebedrijven met lage prijzen voor gas en elektra hebben rekenen soms een heel hoog bedrag voor vastrecht. Voorbeeld hiervan is NLE. En aangezien jij een echte kleinverbruiker bent is het de moeite waard om dit mee te nemen bij je berekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, jij bent voor hun dan een nieuwe klant. Ik zelf zit al zolang als ik alleen woon bij Essent. Ik heb mijn tarief voor 3 jaar vast laten zetten en goedkoper kan ik niet. Alleen voor vaste klanten doen ze niet zoveel helaas, ja wel kortingen op bepaalde artikelen, maar niet zo iets van geld terug ofzo. Dat vind ik dan wel jammer...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met mijn bescheiden verbruik is het veel voordeliger om jaarlijks over te stappen en dan een bonus te krijgen. Ik krijg als ik nu overstap een bonus van 105 euro op een verbruik + vastrecht van ongeveer 650 euro. Hoe hoog is dat percentage?

      Verwijderen
  3. ik heb even gekeken. Op de site van Essent staat gewoon een contactformulier waarmee je kunt mailen: E-mail
    Stuur een e-mail aan de Klantenservice via dit online contactformulier als u stroom en/of gas afneemt. Heeft u een klacht? U bent sneller geholpen als u belt. Als u wilt kunt u ons klachtformulier invullen.
    U ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie op uw vraag of klacht.

    Groetjes, Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gek. Je hebt toch een contract afgesloten voor één jaar. Pas op voor addertjes!
    Voor je oude energieleverancier ben je volgens mij wel weer een nieuwe klant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Ik heb een berekening gemaakt wat dit zou kosten als ik bij mijn oude leverancier blijf: €652,24 en wat het zou kosten als ik overstap naar de goedkoopste leverancier met groene stroom: €556,23. Dat laatste is inclusief 105 euro bonus en een actietarief."

    Het verschil is dus ruwweg 95 euro, terwijl de bonus 105 is. Maw (als jouw uiteenzetting klopt: ze zijn eigenlijk zelfs duurder dan je huidige leverancier met hun 'actietarief'.

    Toch apart, hè.

    Groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat ze afgezien van hun bonus duurder zijn. Als ik plotseling veel meer energie zou verbruiken ben ik duurder uit dan bij mij huidige leverancier. Dat is een risico waar ik een besluit over moet nemen.

      Verwijderen
  6. Ik zou denken dat je een nieuwe klant bent. Ik vind het een mooie besparing in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Zuinig! Je bent in de meeste gevallen wel nieuwe klant, mits je meer dan een jaar géén klant bent geweest. Zelf heb ik dit ervaren bij Nuon en Energiedirect en gewoon weer opnieuw de welkomstpremies gehad :) Bel voor de zekerheid even met bv. gaslicht.com. Zij kunnen je het precies vertellen. Voor de hoogste korting via een vergelijkingswebsite overstapen en bv. Shopkorting aanzetten. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Let er wel op dat je misschien wel binnen één jaar boete vrij kan overstappen naar een andere leverancier maar dat er haast altijd in de (actie) voorwaarden staat dat je geen bonus krijgt als je binnen een jaar weer overstapt of als je je bonus al gehad heb je hem moet terug betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit keer alleen een actietarief en geen bonus. Dus ik loop geen bonus mis. Ik mag boetevrij overstappen (ik ben nu klant bij Groene Keuze)

      Verwijderen
  9. Jajaja.. ook dit jaar weer eens overstappen. Mijn verzekeraar heeft weer eens besloten dat ik nog meer geld moest afstaan ook al betaal ik al mijn zorg zelf met m'n eigen risico.. Ben er klaar mee!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.