woensdag 15 oktober 2014

Extra aflossen

Gisteren ontving ik een mailtje van mijn hypotheekbank: ik mag dit jaar zonder boete extra aflossen.
Maar .......... alleen als de meest recente WOZ waarde lager is dan mijn leningdelen. Ik mag het verschil tijdelijk aflossen zonder boete en die tijdelijke regeling geldt tot 31 december 2015.
Dat is heel leuk voor diegenen waarvan het huis "onder water" staat. Dus als de hypotheekschuld hoger is dan de werkelijke waarde.
Bij mij is dat niet zo, ook nooit zo geweest, ik heb bij de aankoop van mijn huis bijna de helft zelf betaald: namelijk bijna €73.000,-. Ik nam een hypotheek van €82.000,-. Totale kosten van mijn huis (inclusief aankoopkosten) €154.924,34. Op de peildatum 2008 was de WOZ waarde 157.000 euro, dat klopte heel aardig met de aankoopprijs.
Helaas is de meest recente WOZ waarde (1 jan. 2013) gezakt tot 126.000 euro. In 5 jaar tijd is er dus 30.000 euro door het "huizencrisis-afvoerputje" verdwenen.

Tsja, daar moet een mens niet te lang over nadenken,  heeft geen enkele zin.
Misschien wordt mijn huis óóit nog wel eens weer meer waard, maar eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels over. Dit ook in verband met de "facts of life" van minister Henk Kamp. Wie koopt er een huis in aardbevingsgebied als je ook een huis ergens anders, bijvoorbeeld aan de andere kant van de stad Groningen kunt kopen? Ik heb de aarde al twee keer heel duidelijk voelen schudden en ik verwacht niet dat de enige twee keren waren. Het blijkt dat de aardbeving van 2 weken geleden dichter bij de stad was dan eerst gemeld, namelijk onder Thesinge. Hoe ver is dat hier vandaan? 5,3 kilometer. Er zijn al verschillende huizen in de regio onbewoonbaar verklaard en afgebroken.

Het aanbod van mijn hypotheekbank is niet op mij van toepassing, dat is wel duidelijk. Jammer, het had mij wel aardig geleken. Ik wil wel van mijn levenhypotheek af. De aflossingsvrije hypotheek laat ik voor wat hij is. Ik ga in 2015 maar weer wat hypotheek aflossen, in 2014 heb ik maximaal boetevrij afgelost. Ik wil niet de totale hypotheeksom aflossen, want misschien leen ik ooit wel weer eens wat bij als ik naar een andere woning wil verhuizen. Ik heb nu 7,5 jaar hypotheekrenteaftrek en ik mag daar als dat nodig mocht zijn nog wel 12,5 jaar lang gebruik van maken.

9 opmerkingen:

  1. Volgens mij bedoel je: als de WOZ waarde lager is dan de leningdelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vandaag weer een aflossing gedaan en we hebben nu 70% afgelost! Wat een mooi bedrag! Er staat nu nog precies 50.000 open en de WOZ waarde is 134.000, dus ik slaap rustig, wat de hypotheek betreft. Jij hebt het ook erg goed aangepakt allemaal en doet ook nu nog extra aflossingen. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 70% afgelost, een mooie prestatie! Daar hoef je inderdaad geen nachtmerries van te hebben.

      Verwijderen
  3. Wij hebben nog ong. 40.000 euro aan hypotheek open staan. WOZ waarde is ong. 172.000 maar ik denk niet dat het dat oplevert in onze regio. We mogen blij zijn met 155- tot 165.000 euro. Wij zouden in principe alles in twee jaar af kunnen lossen, we hebben een aflossingsvrije hypotheek en mogen 22.000 euro per jaar aflossen, maar we durven niet zo goed. Toch ergens angst dat er van overheidswege maatregelen komen voor mensen met een afgelost huis, box 3 of zo. We betalen nu nog geen 100 euro per maand meer aan rente, dus dat valt nog mee, hoewel ik het ergens ook zondegeld vind omdat rente natuurlijk weggegooid geld is. Wat is goede raad? L.C.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdd iets om in je achterhoofd te houden (denk ik)

      Verwijderen
  4. Zo, dat heb je mooi voor elkaar :-) Maar daar heb je dan ook hard voor gewerkt!

    Groet
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd of je verder af gaat lossen. Met zo'n relatief klein restbedrag wat nog moet, zou er toch elk jaar weer een stuk afgeknabbeld kunnen? Aan de andere kant is iets van 100 euro rente per maand betalen voor je hypotheek ook zo erg niet. Misschien ga je liever eerst even sparen voor een mooie buffer...?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je het laatste stukje hypotheek aflost, hoef je geen eigen woning-forfait meer via belasting aangifte toe te voegen. Scheelt toch gauw een paar honderd euro per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.