vrijdag 10 oktober 2014

Genetisch

Volgens een artikel op Nu.nl is liefde voor koffie genetisch bepaald.
Oh, daarom houd ik zo van koffie! Mijn vader was een heavy user en mijn broer en ik zijn dat ook. Daar komt het van, er is een genetische basis! Maar liefst zes genen zijn verantwoordelijk voor deze liefde voor koffie

Maar hoe kan het dan dat mijn dochters helemaal niet zo dol zijn op koffie? Zouden ze allebeide toch verwisseld zijn bij hun geboorte? Eigenlijk weet ik voor 100% zeker dat het mijn kinderen zijn, dus dat kan het niet zijn. Misschien komt het nog, die liefde voor koffie?

Er was in augustus ook al een artikeltje over de goede werking van koffie. Koffieliefhebbers krijgen minder vaak hoorschade. Oh, echt? Dus anders waren zowel mijn vader, als mijn broer en ik nóg meer slechthorend geweest? Mijn vader was aan 1 oor helemaal doof, mijn nu 59 jarige broer heeft een hoortoestel, ondanks het feit dat hij bij mijn weten nooit blootgesteld geweest is aan te luide muziek en ik heb al weer 6 jaar hoortoestellen. Ik dacht eerder dat hier iets genetisch speelde en dan niet de liefde voor koffie.

Ook schijnt het dat koffieliefhebbers minder kans hebben op diabetes type 2. Wat jammer nou dat ik toch diabetes kreeg. Mijn vader en broer trouwens niet, dus misschien deed de koffie bij hen wel wat?
De link naar het Diabetesfonds gaat naar een serieus onderzoek, maar ik zou bijna denken dat het geheel, ook bovenstaande onderzoeken, gesponsord wordt door de koffie industrie en alleen de positieve resultaten gepubliceerd worden en de negatieve in een lade blijven liggen.

9 opmerkingen:

  1. Ik was ooit lid van de diabetesvereniging. Met een prachtig magazine. De voorlichtingsavonden werden betaald door de industrie -niet vermeld maar je merkte het zo welke fabriek hier achter zat-. Het magazine; bij iedere bladzijde kon ik zo vertellen waar deze informatie weg kwam. Je hebt gelijk; de koffie industrie. Geniet van je bakkie leut en van het straks beter zien. (Manlief heeft in beide ogen een nieuwe lens).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt erop dat heel veel van dit soort artikelen passen in de lijn "en m'n Opa rookte ook altijd een sigaar". Ben het helemaal met je eens altijd goed kijken waar de info vandaan komt. Prettige dag verder. Ik ga een bakkie doen, jij ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk nieuwtje! Ik drink graag koffie, maar volgens mij vrij slappe koffie. Voor mij is het een moment van rust, een moment voor mezelf. Het is mijn favoriete moment van de dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha, grappig. Mijn ouders dronken sloten en sloten koffie en ik vind het afschuwelijk. Mijn moeder is slechthorend. Dus ook bij ons gaat dit allemaal niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha, ik ben hier het genetisch gemanipuleerde exemplaar. Mijn ouders en zus zijn heavy users en ik kan de geur (stank) al niet handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, ha... ook ik val buiten die positieve statistieken. Ik heb van mijn 25e tot mijn 40e cafeïnevrije koffie gedronken. Vervolgens werd ik hardhorend en kreeg diabetes II!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zulke onderzoeken gaan over gemiddelden, die kun je niet een op een toepassen. Het feit dat jij dol bent op koffie, veroorzaakt door een bepaald gen, wil niet zeggen, dat je kinderen dat specifieke gen erven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop maar dat mijn kinderen mijn slechte gehoor niet geërfd hebben!

      Verwijderen
  8. Ik lees net jouw reactie op een andere blog dat een dubbele meter duurder is dan een enkele omdat je er meer voor betaalt. Dit was vroeger inderdaad zo, maar sinds 2008 zijn de tarieven voor een enkele en voor een dubbele meter gelijk getrokken. Misschien nog eens narekenen of het voor jou nu wél loont. :) Maar sowieso krijgen alle huishoudens een slimme meter en die kan altijd dubbel tarief meten, dus dan kost het je niks voor de plaatsing en ook niks extra aan meterhuur.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.