zondag 30 november 2014

Oogbescherming

Bijna acht weken geleden bij mijn eerste operatie was er niets over gezegd, misschien was het vergeten, maar ik moet nu mijn geopereerde oog beschermen. Ik ben op 8 oktober, 2 dagen na de vorige operatie met een bril met 1 glas, namelijk voor het nog niet geopereerde oog, naar buiten gegaan. Volgens de verpleegkundige die ik afgelopen maandag sprak, kon het absoluut niet om zonder bescherming te lopen. Eigenlijk moet dat ook binnen. Dat laatste lap ik aan mijn laars. Wat kan er in huis gebeuren? Hooguit dat het plafond naar beneden komt en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren en dan is een brilletje niet voldoende om mij te beschermen, zo veel is zeker.
Blijft over: buiten lopen en fietsen met oogbescherming. Ik mocht mijn gewone bril dragen, daar was oogheelkundig helemaal niets op tegen. Dat kan wel zijn, maar de sterkte van mijn gewone bril is veel te sterk. De cilinder klopt wel ongeveer, maar ik heb geen - 6 meer. Het is het zelfde als bij -6 contactlenzen dragen en dan ook nog een bril dragen. Het levert op: een gevaarlijke situatie.
Een leesbril mocht ook. Werkelijk? Ik vind het geen optie. Kijk jij maar eens door een leesbril +2.25  in de verte.
ik en mijn oogkap en bloeduitstorting onder mijn oog
Ook kon ik de doorzichtige plastic oogkap dragen die ik 's nachts moet dragen. Ha, ha, die moet vastgeplakt worden met witte pleisters. Zie je het al voor je? Het is in ieder geval helemaal duidelijk dat er iets met mij aan de hand is. 's Nachts is prima, dan kan ik niet in het oog wrijven, maar om die kap te gebruiken voor als er een insect in mijn oog vliegt of een blad in mijn oog waait?

Mijn kamergenoot op mijn werk droeg na haar staaroperaties vorig jaar een beschermingsbril die normaal gebruikt wordt voor bij het klussen. Dat leek mij een betere optie. Ik heb de bril van haar geleend, ze klust niet zo vaak. Ik heb nu een bril als op onderstaande foto, maar dan met een zwart montuur. De verpleegkundige in het ziekenhuis heeft de beschermingsbril helemaal niet genoemd.

Goed geregeld, vind ik zelf. Een geleende tijdelijke beschermingsbril. Ik kan uiterlijk op 4 december mijn nieuwe bril ophalen, met 1 goed glas voor het op 6 oktober geopereerde oog en 1 neutraal glas voor het op 24 november geopereerde oog. Als ik ter bescherming van mijn recent geopereerde oog een leesbril mag dragen, dan is dit helemaal perfect!

8 opmerkingen:

  1. Wat sleau dat ze dat van die bescherming niet eerder hadden genoemd! Buiten kun je ook last krijgen van koude wind op je oog, zandkorrels en zo. Deze klusbril zal je daar goed tegen beschermen lijkt me, en is heel toonbaar.Ik hoop dat het herstel voorspoedig gaat. Een bloglezeres.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had een klappertje gekregen waarin aangekruist kon worden wat er moest gebeuren. Dat was op deze manier:
      Bescherming van het geopereerde oog met oogdop of bril
      Overdag
      O Ja
      O Nee
      's Nachts
      O Ja
      O Nee
      Er was niets aangekruist en er was alleen gezegd dat ik 's nachts een oogdop moest dragen. Dus mijn conclusie lag voor de hand.
      Gelukkig was het rustig weer en ik ben niet in de buurt van zandvlaktes en bouwplaatsen geweest.

      Verwijderen
    2. ...weggegooid geld dus, dat klappertje!

      Verwijderen
    3. Weggegooid geld zou ik niet willen zeggen. Er staat ook nuttige informatie in, zoals hoe je moet druppelen, uitleg over de operatie, gegevens hulpverleners voor als je denkt dat er iets mis is, wat moet je doen voor de operatie, druppelschema's etc.

      Verwijderen
  2. Ik had buiten een overzet zonnebril op . Ik heb vrij snel een glas van mijn oude bril laten vervangen door vensterglas. Dat was voor buiten niet genoeg omdat ik last had van de wind,het stuifmeel en de zon. Het was mei. In november is er nauwelijks stuifmeel ,en het licht valt ook wel mee.maar het oog moet wel beschermd worden tegen de wind en binnenwaaiend stof of zand.het ergste is bouwstof

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net nog even mijn boekje doorgelezen van mijn ziekenhuis, maar daar staat niets in over overdag dat kapje ophouden.
    Ben gisteren een eindje wezen fietsen, maar heb mijn zonnebril opgedaan. Het idee dat 1 insect of een korrel zand of een blad in mijn oog waaide leek me niet zo fijn, maar boodschappen doen, buiten lopen gaat prima.
    Heb al jarenlang contactlenzen dus ben wel gewend aan dingen in je oog doen en voorzichtig omgaan met als er iets in je oog zou komen. Dus draag regelmatig een zonnebril.

    Het scheelt wel dat ik in mijn andere oog een contactlens draag en daardoor nu goed in de verte kan kijken met beide ogen en een gewone zonnebril.

    Doe wat goed voelt voor jou Zuinigaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn moeder vertelde dat ze staar heeft, een beetje. Ze ziet nog erg op tegen een mogelijke operatie, en de opticien had gezegd "Dat kan ook nog wel dertig jaar duren". Ik heb haar wel verteld dat jij met succes geopereerd bent en dat je het een hele verbetering vindt. Misschien helpt het haar om de stap op tijd te zetten. Ach ja, een operatie is ook niet leuk natuurlijk... Maar hopelijk gaat ze er niet te lang mee rondlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is bij het linker oog al in 1993 staar geconstateerd. Ik heb er heel lang weinig last van gehad, alleen de laatste jaren werd het erger.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.