zondag 9 november 2014

Poes Juni blieft geen voer van Wh*as

Ik had A-merk voer voor poes Juni gekocht. Lekkere harde brokjes en heerlijk zacht voer, dacht ik. Een behoorlijk duur A-merk. Maar nu moet je niet denken dat Juni dat lekker vond. Ze had van kleins af aan F*x brokjes en zacht voer gehad, maar helaas is dat tegenwoordig niet meer in de hamsterbonus. Dus had ik gedacht: Wh*as is net als F*x een A-merk en Wh*as is nog duurder, dus dat moet ze wel verrukkelijk vinden. In februari kocht ik droge brokjes van Wh*as. Die bliefde ze niet en de zakken zijn leeg gegeten door Makker en Dotje, de katten van jongste dochter, die lustten er wel pap van. Ik heb ook nog 1 zak van het huismerk van AH geprobeerd, maar ook dat was niet lekker genoeg. Dus voortaan koop ik weer de harde brokjes die ze altijd al heerlijk vond. In september kocht ik in de hamsterbonus zacht voer van Wh*as.  Maar ook dat viel tot mijn verbazing niet bij Juni in de smaak, ze at er gewoon niet van. In de afgelopen weken is wat er over was (bijna alles) van 4 dozen met elk 12 zakjes naar Makker en Dotje verhuisd. Die zijn overigens ook niet heel enthousiast.

Eigenlijk is poes Juni een "erfenisje".
Oudste dochter had deze poes toen ze nog samenwoonde met haar vorige vriend. Toen de relatie beëindigd werd, kwamen dochter en Juni hier in de herfst van 2011 wonen.
Juni had één heel slechte eigenschap: ze plaste op de bank. Dat deed ze al in de woning van dochter en (inmiddels) ex-vriend en dat ging ze hier ook doen. Maar pas nadat dochter haar spullen hier naar toe verhuisd had. Juni had hier wel vaker gelogeerd en er zaten ook een paar weken tussen het verbreken van de relatie en de verhuizing van de spullen. Toen plaste ze netjes in de kattenbak. Toen dochter hier echt woonde, begon ze ook hier op de bank te plassen, zeker niet elke dag "gewoon" zo nu en dan. Onze oplossing: een flinke laag kranten op de bank en verschonen zodra zich een ongelukje voordeed. Inmiddels was Juni van een flatkat getransformeerd in een buitenkat. Ze vindt het heerlijk om buiten in de zon te zitten en verscholen achter planten naar vogels te gluren. Ook gebruikt ze de tuin als kattenbak. Ze gaat per dag heel wat keren naar buiten en komt binnen om op schoot te zitten, te eten en te slapen. Dochter is zomer 2013 verhuisd naar een nieuwe flat en wat moet ze daar met een buitenkat die op de bank plast? Toegegeven, ze plast niet iedere dag op de foute plek en meestal zelfs niet elke week en soms gaat er wel een maand voorbij, maar dan ineens, zonder aanwijsbare aanleiding zijn er weer kranten nat.
Verder is het werkelijk een schat van een beest, ik ben heel blij met mijn "erfenis". Ze geniet van knuffels en aandacht en heeft mij nog nooit gekrabd, ook niet tijdens het spelen. Het is bijna een ideale kat.

13 opmerkingen:

  1. Het is voor de kat vast heel fijn dat ze getransformeerd is van flatkat tot buitenkat. Onze buurvrouw heeft hetzelfde gedaan met de kat van haar zoon die na een echtscheiding tijdelijk bij haar woonde. Het is een lief beest maar hij zit heel vaak in onze voortuin. Niet erg maar dat hij op de motorkap van mijn auto gaat liggen (krassen) en heel vaak in onze tuin poepte daar ben ik minder blij mee Enkele weken geleden ging hij vechten in onze voortuin en zat de poep een meter hoog. Katten horen vast buiten maar alleen zo jammer dat ze
    dan geen enkel zicht meer is op wat ze bij een ander aanrichten. Onze buurvrouw haalt haar schouders op als we er wat van vinden. Ik ga er geen ruzie over maken het is verder een fijn mens.
    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn buren links en rechts hebben elk 2 katten. Die zitten ook in mijn tuin.

      Verwijderen
    2. Het zal allemaal wel maar ik blijf het raar vinden dat je een huisdier het grootste deel van de dag de straat op laat en dat die dan overal maar poept en piest. Ik zie het al voor me dat mensen dat ook met honden gaan doen.
      Sarah

      Verwijderen
  2. Goedemorgen zuinigaan

    Wat bekent is van Het merk w en het merk f is dat allebei afval is en slecht voor de kat ivm nier problemen.
    Je kan beter een goed merk kopen daar eten ze minder van hebben ze mooie ontlasting van en stinken ze niet.
    Het merk begint met een R
    Wat je op de bank kan leggen is een plaid met daaronder een grote badhanddoek, doe ik ook voor mijn hond zij laat af en toe ook een beetje plas lopen

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me af of het een stressreactie is... alles ging goed tot er spullen met een stressveroorzakend geurtje binnengebracht werden. Is het bankplassen nu na een bezoek van iemand aan jou of van jou aan iemand anders? Sacha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook een poes met wensen... juist wel de W*kas, maar dan wel met saus.... zeker niet die met gelei...blêhgh! Iedere dag krijgt ze een half zakje, naast de goedkope brokjes van de Markant. Als snoep kopen we willekeurig brokjes van een merk uit de aanbieding. W*kas is hierin ook favoriet, maar nu we H*ma-merk hebben, vind ze het ook goed. Door dit als snoep te gebruiken, voorkomen we dat ze te dik word. Daarnaast krijgt ze een gistsnoepje en af en toe een knabbeltje, ook weer uit het roze zakje... maar die zitten vaker gratis in de dozen met nat voer die we toch al haalden. Fijn dat Juni als erfenis verwelkomt is en het zo naar de zin heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lief beest! Fijn dat ze goed terecht is gekomen is. Onze katten blieven geen zacht voer, alleen brokjes. Volgens de dierenarts is dat wel zo gezond ook nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, alleen goed natvoer is beter voor katten omdat ze niet genoeg drinken bij droogvoer, met alle problemen van doen.... Maar alleen natvoer is voor veel mensen helaas een brug te ver.

      Verwijderen
    2. Dierenartsen zijn geïndoctrineerd door de reclames van voerfabrikanten. Die worden op de opleiding van dierenartsen voorgesteld als experts van diervoeding. Brokken zijn niet goed voor dieren. Zit teveel zout in. Maar fabrikanten maken er grof winst op. Dierenartsen ook trouwens. Sinds de komst van brokken, zijn er nooit zoveel katten met nierproblemen geweest, dus extra behandelingen, dieetvoer. Kassa voor de dierenartsen en fabrikanten. Dus logisch dat dierenartsen brokken adviseren.

      Verwijderen
  6. Onze kat begon ook te plassen op plekken waar ik het niet wilde. Ik las ergens dat je het vooral niet met schoonmaakmiddel zoals chloor schoon moet maken omdat ze dat een lekker geurtje vinden het juist daar gaan doen.
    Ik ben deze opmerking omgekeerd gaan gebruiken: wilde immers dat hij het op de kattenbak deed. Dus een paar druppels chloor in de kattenbak ( kat wil overigens kattenbak deksel er niet op) en het probleem is verhopen. Na eerst elke dag een paar chloor druppels op het grit te doen is dit nu niet meer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig wat je schrijft over de Whiskas.Onze jongste kat Jerry heeft een allergie voor veel merken kattenvoer, Ze heeft een hele tijd hypoallergeen kattenvoer gehad maar dat is erg duur . Dus zijn we gaan kijken wat ze wel verdroeg en dat is Whiskas, dus nu krijgen ze allebei dat en vinden het heerlijk. Het is in ieder geval goedkoper dan het hypoallergene voer en daarnaast krijgt ze wat ze al kreeg medicijnen op natuurlijke basis voor haar allergie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is de oplossing afwisseling: ik koop verschillende soorten brokken en meng dat in een grote bak. Sinds ik dat doe zijn ze alle 4 tevreden want er zit altijd wel iets bij dat ze lekker vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wiskas zit ook vol met rotzooi en erg weinig vlees (wettelijk hoeft er maar 4 % in te zitten) ik snap wel dat ze dat niet blieft. Het beste is voer zonder granen. Bij lidl en aldi verkopen ze goed natvoer wat hier aan voldoet. Wel even de ingredientenlijst lezen want niet alles is zonder graan. Voor katten zijn graan en groenten in hun voer niks omdat hun spijsvertering er niks mee kan en het zorgt ook op termijn bij veel katten voor overgewicht, nierproblemen en suikerziekte. Dat wil je je kat (en je portomonee) niet aandoen. En het merk met een R wat hier door iemand gepromoot wordt is niet per definitie beter want het zit ook stampvol granen. Ze stoppen alleen veel geld in marketing en daarom denk iedereen dat het ook het beste voer is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.