zondag 7 december 2014

Verraderlijke mail

Ik ontving deze mail in mijn mailbox, verzonden om 1 uur afgelopen nacht:

Geachte heer/mevrouw,
Sinds 1 augustus 2014 kunt u alleen nog maar geld overmaken naar IBAN (International Bank Account Number) en niet meer naar de 'oude' 7 tot 10-cijferige rekeningnummers. Deze nieuwe manier van betalen komt voor uit de Europese wetgeving. Geld overmaken via Internet Bankieren en de Mobiel Bankieren app veranderd hierdoor ook.
Wat is er veranderd sinds 1 augustus 2014?
Sinds 1 augustus moet u zelf de volledige IBAN invullen van degene aan wie u geld wilt overmaken als u een overboeking maakt. De 'oude' rekeningnummers worden niet meer automatisch omgezet naar IBAN.
Wat betekent dit voor uw E.dentifier?
U kunt nog gebruik maken van uw huidige E.dentifier t/m 14 december. Na 14 december moet u gebruik maken van een die IBAN overschrijvingen accepteert. Let op: U kunt nog gebruik maken van uw huidige E.dentifier t/m 14 december.

Na 14 december betaald u voor deze IBAN E.dentifier 34,95EUR. Dit bedrag word automatisch van uw rekening afgetrokken.
Vraag nu nog geheel gratis de IBAN E.dentifier aan (met link waar je op kunt klikken)

Bezorgen van de IBAN E.dentifier
De IBAN E.dentifier word door PostNL afgeleverd. Uw oude E.dentifier kunt u behouden tot dat u de IBAN E.dentifer ontvangen heeft.

Met vriendelijke groet,
(de naam van een niet nader te noemen grote Nederlandse bank, waar ik overigens helemaal geen klant ben!!!)

 Einde mailtekst ----------------------

Dit is weer zo'n mailtje dat naïeve mensen, die niet zoveel verstand hebben van computers, verleidt om er met open ogen in te trappen en te klikken op de link. 

Niet doen!
 
Als een bank een dergelijk gratis aanbod doet, dan is het altijd per brief en nooit via de mail.

Als je goed kijkt, dan zie je dat er talloze taalfouten zitten in deze mail. Misschien maakt een bank ook fouten, maar ik ben er van overtuigd dat een bank minder taalfouten maakt dan in deze mail staan. 

Verder zal een bank niet in de zondagnacht om 1 uur haar klanten gaan mailen.

6 opmerkingen:

  1. Deze mail is wel heel sluw ja. Kan me voorstellen dat mensen hier in trappen.
    Elke bank wil graag weten welke mails er namems hen worden verzonden. Bv ing kun je mailen met valse-email@ing.nl. Zo heeft elke bank een meldadres

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn er dan nog steeds mensen die uit nieuwsgierigheid op zo'n link klikken?

    Afgelopen week kreeg ik een cadeaucheque van Gam-a en heb ik eerst hun hoofdkantoor gebeld of er een dergelijke aktie was. Nee dat deze niet. Mail snel deleten en ook uit prullenbak verwijderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als wij dit soort mail krijgen sturen wij het altijd door naar onze bank de ing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook als de mail "namens" een andere bank verzonden is? Ik heb de mail doorgestuurd naar de bank waar de mail vandaan leek te komen.

      Verwijderen
  4. Ontving ook een e-mail van de SNS waar ik een zakelijke rekening van heb. Aangezien alle e-mail wordt doorgestuurd naar mijn persoonlijke gmail.com e-mail adres duurde het even voordat ik het in de gaten had. Vond het al heel vreemd dat ik mijn identifier eerst zou moeten terug sturen en daarna ontvangen. Banken communiceren niet via de e-mail, zo bedacht ik me en zeker niet dat ik de porto zou moeten betalen.
    Het adres waar het naar toe gestuurd zou moeten worden betrof een apartement, geen zakelijk adres.
    Te idioot voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn weer erg actief in "oplichtland". Mijn man kreeg vanochtend een mail met de mededeling dat zijn betaalpas zou verlopen. Gelieve op een link te klicken om een nieuwe aan te vragen. Hij heeft de mail wel gemeld bij de bank. gr. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.