Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zaterdag 3 januari 2015

Wanneer "mag" ik extra aflossen?

Nu is extra aflossen in mijn geval een rare term, want met mijn hypotheekvormen los ik helemaal niet af, ik betaal rente en verder niet. Als ik niet ga aflossen, dan is mijn hypotheekschuld aan het einde van de rit nog net zo hoog als in maart 2007.
Gezien de huizencrisis vanaf 2007/2008 waardoor mijn huis minder waard is dan toen ik het kocht en het feit dat ik over 4 jaar met pensioen ga en dan minder inkomen heb, los ik af.

Op 9 december heb ik de Direktbank per mail een verzoek ingestuurd tot een extra aflossing.
Ik ontving het volgende antwoord:

U stuurt een verzoek tot extra aflossing toe.
Ik heb uw verzoek doorgestuurd naar de afdeling aflossen. Zij nemen uw verzoek in behandeling en informeren u verder.
Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.


Hoewel de antwoordmail een toezegging bevatte, kreeg ik geen nadere informatie over wanneer de afboeking zou plaatsvinden. Daarom heb ik op 23 december nog maar eens een mailtje gestuurd met de vraag of ze mij willen informeren.

Het is namelijk zo dat ik voldoende saldo moet hebben op mijn lopende rekening. Zij halen dan dat geld op een bepaalde datum van mijn rekening. Maar om nu een hele maand 10.000 euro extra op mijn rekening te laten staan, dat vind ik een beetje overdreven. Het geld staat er nog niet op. Een paar dagen is prima, maar vorig jaar waren ze behoorlijk vertraagd en werd het geld uiteindelijk pas op 10 februari geïncasseerd, terwijl de afgesproken datum 20 januari was.

Gisteren ontving ik deze mail:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt wanneer de incasso zal plaatsvinden. Graag informeer ik u hierover.
Uw verzoek hebben wij in goede orde ontvangen en zal binnen 10 werkdagen worden verwerkt. U ontvangt ongeveer 2 weken voor de incassodatum een brief met daarin de bevestiging. Tevens staat in de bevestigingsbrief vermeld wanneer de incasso precies zal plaatsvinden. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Oh, dus voor 16 januari zal mijn verzoek worden verwerkt? Of was dat 10 werkdagen na 9 december en zou mijn verzoek al voor 23 december verwerkt moeten zijn?
Ik ben heel benieuwd wanneer ik de brief zal ontvangen. Het is diverse keren gebeurd dat die brief helemaal niet kwam en ik er nogmaals achteraan moest.

Niet dat 10.000 euro in 1 maand nu zo veel rente opleveren, maar het gaat mij om het principe. Het is mijn geld en mijn bankrekening en dan vind ik dat ik tenminste mag weten wanneer het geld door de hypotheekverstrekker van mijn rekening "geplukt" wordt!

31 opmerkingen:

  1. Raar dat jouw bank dat allemaal zó traag en zó omslachtig afhandelt. Ik zou ook niet voor langere tijd zoveel geld op mijn lopende rekening willen hebben. Niet perse voor de rente die ik dan misloop op de spaarrekening, want dat is zoveel niet. Maar meer omdat het op de lopende rekening veel kwetsbaarder is. In ons gezin hebben we al twee keer met skimming te maken gehad. Ze zouden je pas net skimmen als je zoveel geld op je rekening hebt staan. Sta je toch wel even te shaken, als dat ineens foetsie is. Ook dat zou uiteindelijk wel goed komen. Maar fijn is het allemaal niet. Ik ben blij je bij de Rabo het hypotheek-aflossen een fluitje van een cent is en bijna automatisch gaat.

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen ervaring met aflossen, ik woon in een huurhuis, maar het klinkt als een hoop bureaucratie. In plaats dat ze blij zijn dat er mensen willen aflossen, maken ze er een (in mijn ogen) onnodig lang traject van. Wat goed dat je zoveel wil aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Banken zijn commercieel en willen geld aan je verdienen dmv o.a. rente. Dus blij dat je aflost zijn ze helemaal niet.

      Verwijderen
    2. Ja, ik betaal 4,55% rente. Zo veel krijg ik bij lange na niet op mijn spaargeld! Blij zullen banken inderdaad niet zijn. Ze zijn verplicht om extra aflossingen te accepteren omdat het in de voorwaarden staat dat je maximaal een bepaald percentage mag aflossen.

      Verwijderen
  3. Ik blijf het een onhandige methode vinden. Ik maak het geld over en stuur er een mail achteraan. En krijg dan een dag of 5 later de brief met de herberekening. Ik moet me wel aan een minimum bedrag houden van 2000 euro, maar dat is geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfff wat een gruwelijke irritante gang van zaken. Je zou bijna een klacht indienen, maar daar krijg je dan ook weer een reactie op dat 'uw bericht in goede orde is ontvangen en naar de afdeling klachtenbeheer is doorgestuurd'.
    Bij welke bank gaat het zo omslachtig ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het s de Direktbank, een dochteronderneming van ABN AMRO.

      Verwijderen
    2. En dat terwijl het extra aflossen bij ABN AMRO zelf erg eenvoudig gaat. Ik maak het bedrag maandelijks over naar een specifiek rekeningnummer onder vermelding van het leningnummer en leningdeelnummer. Ik ontvang dan enkele dagen later een schriftelijke bevestiging. Een maand later (je betaalt achteraf) ontvang ik dan een keurig leningoverzicht met de nieuwe termijnbedragen. Kortom: het kan dus wel efficiënt :-)

      Verwijderen
    3. Wij hebben ook een hypotheek bij Direktbank. Maar wij hebben afgesproken om per maand een bedrag af te betalen. En dat is geen enkele probleem. Ik ben wel blij met Direktbank.
      Gr.Wendy

      Verwijderen
    4. Barry Harms, dat deden wij eerst ook maar de procedure is nu veranderd. Wij kregen een paar maanden geleden een brief waarin ston dat we het voortaan eerst moeten aanvragen. Dan geven ze advies of het wel verstandig is (ja ja...) en dan gaat het hele proces pas lopen. Ik zal er binnenkort een tweede blogje over schrijven. Deel één heb ik vorige week geschreven.

      Verwijderen
  5. Bij onze bank gaat het ook omslachtig allemaal. Je moet het een maand van tevoren aanvragen, minimaal en wel per afgedrukt formulier... niet eens per mail. Zo jammer dat dit niet makkelijker kan. Bij andere banken hoor je toch betere verhalen. Dus tijd voor de S.NS om het ook eens op de schop te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook bij de Direktbank moet je een formulier invullen en insturen. Ik scan het in en dan verzend ik het per mail.

      Verwijderen
  6. Wij hebben ook een hypotheek gehad bij de Direktbank en vonden het ook erg irritant werken. Met name in de maanden december / januari waren lastig omdat ze dan ook met de jaarafrekeningen bezig waren. Tenminste dat is wat ze aan gaven als ik weer eens belde en mijn ongenoegen uitte.
    Nu zitten we bij Obvion en dan is het een mail sturen die binnen vijf dagen beantwoord wordt en gewoon het bedrag over maken wat je wilde. Waarom kan dat dan niet overal vraag je je af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de r abo is gemakkelijker. Bedrag overmaken op raborekening met vermelding van het hypotheeknummer en afronden op 50,00 met een minimale storting van 300,00. Ik ben er 1 januari mee begonnen en ieder kwartaal stort ik een bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat Teunie schrijft, daar dacht ik ook meteen aan.
    Maar wat een trage en omslachtige manier van denken en werken bij die bank. Wij hebben sinds kort een andere hypotheek omdat we een ander huis hebben gekocht. Toen hebben we bij de keuze ook laten afhangen hoe eenvoudig aflossen zou zijn, wij hoeven niks aan te vragen. Kunnen het gekd zo overmaken en krijgen daarna een brief waarin staat wat nu de hoogte is van de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat het in dit geval juist is om hierover een klacht in te dienen. Ik weet niet hoe de klachtenprocedure van Directbank werkt, vaak kun je online een klachtenformulier invullen. Mijn ervaringen zijn hiermee wisselend. Ooit had ik een klacht over mijn bank en heb het zo afgehandeld.Mijn klacht was binnen een week afgehandeld en ik was tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar heb ik geklaagd omdat ze toen veel te laat waren. Ik heb toen een rentevergoeding ontvangen voor die periode. Daar was ik wel tevreden over. Alleen blijf ik het irritant vinden dat er zo veel tijd tussen de aanvraag en de extra aflossing zit. In feite was ik nu, er begin december dus, al van uit gegaan dat het wel februari weer zou worden.

      Verwijderen
  10. ik zit bij de rabobank en ik maak gewoon het geld over ovv het nummer van de hypotheek naar een speciaal bankrekeningnummer. Duurt een dag of 5 en dan heb ik post dat ze het verwerkt hebben. Wat een gedoe zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien eens dit soort banken met naam en toenaam (in het stukje zelf) publiceren. Banken houden niet zo van negatieve publiciteit. Met meer hiervan gaan ze dit achterhaalde misschien eens aanpassen. Ik had mijn hypotheek ook bij de Rabo en aflossen ging inderdaad zo gemakkelijk als hierboven beschreven. De problemen zaten meer in het voortraject met onjuiste info en proberen me tegen te houden door de zeggen dat 'het geld dan in de stenen zat'. Ja en? Dat was nou ook precies mijn bedoeling. Geld in de stenen en geen hoge rente meer betalen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de naam van de bank in het stukje toegevoegd, misschien helpt het om het beleid aan te passen.

      Verwijderen
  12. Wat triest dat er nog banken zijn die het zo lastig maken om af te lossen. Zelfs dat gemier met minimum bedragen vind ik raar. Lijkt er op dat ze het tochzo veel mogelijk proberen te ontmoedigen.
    Ik probeer inmiddels mijn aflossing in het begin van de maand op de rekening van de hypotheek verstrekker te hebben. (we kunnen gewoon overmaken met vermelding van hypotheeknummer en klaar) De rente die ik die maand over het af los bedrag ontvang is groter als op mijn spaarrekening, bijna 1,5% en die rente gaat ook bij de aflossing.\

    Nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Net ook weer 10% extra afgelost. Het duurt een maand voordat ik bericht krijg met mijn nieuw termijn bedrag en de maand daarna is het aangepast, dus pas in maart...
    M.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De overheid zou eenvoudig aflossen per wet mogelijk moeten maken. Aflossen zou net zo eenvoudig moeten zijn als de rest van de bankzaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij ons, abn Amro, mag je extra aflossen dit geld over te maken op een bepaald rekeningnummer onder vermelding van het hypotheeknummer. Wij hebben niet zoals Brams een brief ontvangen dat we het voortaan moeten aanvragen, en ik hoop ook dat dat niet gaat gebeuren. Als we bv op de 7e van de maand overmaken, krijgen we over de rest van die maand rente vergoed over het bedrag dat we hebben overgemaakt, en dat wordt in mindering gebracht op de hypotheeksom. Wij zijn heel tevreden hierover!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tegenwoordig kan je toch in je internetbankieren programma zien welke automatische incasso's er aan komen, aantal dagen van te voren. Wel zit het bij elke bank weer op een andere "handige" plek. Bij ing bijvoorbeeld onder "berichten" (onlogisch), bij Triodos heel handig onder de ingeplande/lopende opdrachten. Dan zie je een paar dagen tevoren welke bedragen er afgeschreven gaan worden en kan je het geld vast klaar zetten van de spaar>betaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat zo? Ik heb geen flauw idee waar ik dat zou kunnen vinden!
      Wel de opdrachten die ik zelf doe, dat kan ik voor de komende maanden zien, maar automatische incasso's? Ik kan alleen incasso's terugboeken als ik vind dat het onterecht gebeurd is.

      Verwijderen
    2. ook maar eens gekeken. Bij ASN staat dit onder incasso's en dan het tabje: incasso's weigeren. Erg handig.

      Verwijderen
    3. Ik heb inderdaad een ASN rekening, ik heb gekeken en onder incasso's weigeren staat nu nog niets. Soms gaat op de 5e, soms op de 6e en soms op de 7e van de maand een bedrag naar Greenchoice. Ik ben heel benieuwd wanneer dat bedrag dan zichtbaar wordt. Ik houd het in de gaten!

      Verwijderen
  17. Op dit moment lees ik het boek 'De Prooi' over de abn amro. Het is gedateerd. Een geleend boek. Toch leuk.
    Ik voel met je mee, ik had minstens een bloemetje verwacht van de direktbank bij de allerlaatste aflossing. Eigenlijk had ik mezelf een fors boeket kado moeten doen.
    Gelukkig zit ik bij asn, geeft rente op de bankrekening. Toch aardig voor al het wachten.
    De bv opnieuw beginnen is een stuk sympathieker bij het aflossen. Ik moet mezelf iedere maand betalen rond de 14e.
    Van de asn naar de sns. Het gaat zonder equens, staat er meteen op.

    Het is jammer dat de hypotheek nog niet helemaal is afgelost, maar een heerlijk gevoel, dat ik niet van een bank, maar van belastingregels afhankelijk ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik snap niet dat je zoiets eerst moet aanvragen
    Wij hadden een aflossingsvrije hypotheek bij de i.ng, maar konden hier onbeperkt op aflossen, gewoon door een door ons bepaald bedrag over te maken op een rekeningnummer o.v.v het hypotheeknummer.
    groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo, knap zeg weer 10.000 euro aflossen. Ik volg je nu sinds 2008 en je hebt binnenkort nog slechts een hypotheekschuld van iets meer dan 21.000 euro. Dus over twee jaar hypotheekvrij?

    BeantwoordenVerwijderen