vrijdag 2 januari 2015

Geen eten weggooien deel 1

In de allerlaatste minuut van het oude jaar kreeg ik de eerste e-mail van Kliek & Co over de uitdaging om in januari geen bruikbaar voedsel weg te gooien. Ze geven 4 bruikbare tips:

1. Wat moet als eerste op? Natuurlijk maak je eten dat niet lang kan liggen het eerste op.

2. Maak een boodschappenlijstje. Een lijstje voorkomt dat je te veel in huis haalt. Voor goed houdbare producten is dat niet zo erg, maar als je te veel kort houdbare, bederfelijke waar in huis haalt, heb je grote kans dat je te veel koopt en weg moet gooien.

3. Betrek gezinsleden of huisgenoten in de uitdaging. Kinderen zijn vaak heel betrokken en herinneren jou aan de uitdaging om niets weg te gooien.

4. Heb je iets over? Laat het restje snel afkoelen voordat je het in de vriezer of koelkast zet. Snel afkoelen voorkomt bacteriegroei in je kliekjes.

Wat deed ik op de eerste dag van de uitdaging?
Ik had op oudejaarsdag van een vriendin 3 grote pompoenen gekregen. Ze heeft op het erf van haar boerderij een enorme (groente)tuin en ze had veel pompoenen gekweekt, daar kreeg ik er drie van cadeau. Lekker! Alleen de grootste pompoen vertoonde wel een rotte plek. Dus het was duidelijk: die pompoen moest snel op. Maar er waren ook nog spruitjes die al bijna een week in de koelkast lagen, ik besloot die nog even te bewaren voor dag 2.
Ik maakte pompoensoep.
Ik sneed de rotte plek uit de pompoen, haalde de pitten er uit en sneed de pompoen in stukjes. Ik fruitte 6 middelgrote uien, 3 knoflooktenen en een stuk gesnipperde verse gember. Toen heet water er bij en de pompoenstukken, een koffielepel kerrie, en 2 gedroogde rode pepers (niet meer, anders wordt het te heet), 3 bouillonblokjes en koken maar. Dat koken deed ik in de snelkookpan. Daarna pureerde ik de soep met de staafmixer en toen had ik ruim 3 liter heerlijke pompoensoep. Voldoende om 3 x van te eten. Ik at er een geroosterde boterham bij. Ik had er ook nog uitgebakken spekjes in willen doen, maar de soep was van zichzelf al zó lekker, dat ik daarvan afgezien heb.
Ik zette de snelkookpan in een afwasteil met koud water om het afkoelen te bevorderen, vervolgens heb ik porties soep ingevroren.
Op dag 2 maak ik spruitjessoep!
Die spruitjessoep heb ik al eerder gegeten en ik vind de soep onverwacht lekker!

6 opmerkingen:

  1. Ik heb een planning gemaakt voor heel januari, qua avondeten. Daardoor gebruik ik veel uit voorraad en koop enkel wat nodig is.
    Omdat de laatste appels toch echt opmoesten nog een pan appelmoes gemaakt. En we eten al dagen best chique, omdat alles van kerst en oudjaar op moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een enkele keer lukt het me niet. Ik gooide net een handvol gekookte kikkererwten weg. Die geef ik niet aan de hond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nu ik een sapcentrifuge heb gooi ik al veel minder weg. als alleenstaande heb je van groentes al vaak te veel. deze restjes verwerk ik nu met fruit dat op mijn werk weggegooid word ( mag ik meenemen) in een smoothie voor mijn ontbijt. verder kijk ik altijd als ik iets echt niet meer op krijg of ik het voor de vogels neer kan gooien. verder let ik minder streng op een houdbaarheids datum , zo maakte ik gisteren nog een pakje kaasfondue klaar , dat was eigenlijk al ruim een week over de datum ,maar smaakte nog prima en ziek ben ik er ook niet van geworden. oud brood, beschuit word paneermeel.door deze dingen gooi ik nog maar zelden eten weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga die spruitjessoep aan mijn man laten zien. Hij is gek op spruiten en op dingen uit proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. sinds ik op een rommelmarkt voor 7,50 euro een sapcentrifuge kocht gooi ik bijna geen eten meer weg. als alleenstaande hield ik altijd groente over ,maar tegenwoordig maak ik daar smoothies mee in combinatie met fruit wat op mijn werk aan het eind van de week over is en wat ik mee mag nemen omdat het anders weggegooid word. brood en beschuit wat niet meer vers is word paneermeel en verder maak ik van kliekjes de volgende dag meestal wel weer een lunchgerechtje of vul het aan met wat rijst of pasta. wat er dan eventueel nog wel overblijft gaat naar de vogeltjes of als laatste in de gft bak. helaas heb ik geen tuin dus composteren is geen optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gooide nooit voedsel weg, op een rotte mandarijn uit het netje of een rotte druif aan de tros na maar nu ga ik er toch mee beginnen. Mijn babytje van 6 maanden moet nog aan eten wennen en eet niet iedere dag even veel. Door haar afgekluifde stukjes brood gaan ook weg. Helaas kan dat niet anders.... Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.