vrijdag 29 mei 2015

Cake in een mok

Huisvlijt schreef een stukje over een mug cake. Dat is niet een cake met muggen erin, die aansluit bij de nieuwe trend om insecten te eten, maar een cake in een mok. Je maakt het beslag voor een cakeje in een grote mok en zet dat in de magnetron en je hebt een vers cakeje. Gemakkelijk voor als je niets in huis hebt en je krijgt onverwacht bezoek. Dat komt bij mij nogal eens voor. Meestal heb ik niets lekkers in huis.
Dus het idee van een mug cake vond ik wel interessant!
Huisvlijt verwees naar een boekje wat je bij Bol kunt aanschaffen. Als rechtgeaarde consuminderaar denk ik dan: zouden er op internet niet recepten te vinden zijn? Ik hoef toch niet een boekje aan te schaffen en te laten verzenden?
Dus ik op zoek op het wereldwijde web en ja, ik vond een heleboel verschillende recepten. Geld uitgeven aan een boekje is dus niet echt nodig. Misschien was het bericht van Huisvlijt een advertorial?

Ingrediënten voor 1 grote mok
4 el bloem
2 el suiker
2 el cacao
3 el melk
1 el zonnebloem olie
1 ei
1/2 tl bakpoeder

Meng alles goed met een vork of een lepel. Zorg dat het een gelijkmatig mengsel wordt en doe de mok 1,5 minuut in de magnetron op vol vermogen.

Een heerlijk hapje voor bij de koffie of thee!

Mijn cakeje in mijn 450 ml mok
Mijn mok was eigenlijk een beetje te groot, waardoor de cake niet boven de mok uit kwam en dat is volgens mij wel de bedoeling.

Ik heb ook het recept geprobeerd voor een veel gezondere cake in een mok.

Ingrediënten voor 1 grote mok
4 lepels havermout
1 banaan
1 ei
snufje kaneel

Prak de banaan en meng met het ei. Doe dan de havermout er door en een snufje kaneel.
1,5 minuut in de magnetron is voldoende.
mmm, nog lekkerder!

PS: toch even een waarschuwing, de mok wordt heel HEET! Dus gebruik een ovenwant of pannenlappen.

10 opmerkingen:

  1. Heb het nog nooit geprobeerd om te maken maar wel vaak voorbij zien komen op het wereldwijde web. Wel handig zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schreef Huisvlijt een link naar een boek, een advertorial. Zo, zo. Tjaa, niet mis zeg. :-))
    Ik snap niet dat je mensen koeken moet voorzetten. Ik heb ze standaard niet in huis. Zoutjes en noten zijn lekker.
    Voor de uitreiking van het familieboek bakte ik de appeltaart. Ik bakte een lekker broodje van biologisch meel , met van alles en nog wat, maar geen suiker. Niemand at het gezonde voer. Ik had hem alleen voor mezelf gebakken,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die laatste ga ik zeker een keer als alternatief ontbijt proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zo'n cake in een mok! En ja, wat betreft kookboeken: ik ben ook al heel lang geleden gestopt met kookboeken te kopen. Elk denkbaar recept is op internet te vinden. En voor de keren dat ik het heerlijk vind om een kookboek te lezen/door te bladeren, is er de bieb. Daar haalde ik vorige week weer eens een schitterend boek van Jamie Oliver. Echt heel gaaf!
    Voor Moederdag kreeg ik een prachtig Vegan kookboek, waar ik super blij mee was. Naar goede vegan recepten (die ook geen toegevoegde suiker bevatten en liefst in het Nederlands) is het nog behoorlijk zoeken op internet. Ik kreeg het boek Plant Power. Het ligt op m'n nachtkastje. Dat zegt genoeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig die associatie met muggen en insecten : )

    En nee, mijn post was absoluut geen advertorial. Ik werd er niet voor betaald. Ik vond het gewoon een leuk onderwerp en leuk boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die muggen waren het eerste waar ik aan dacht toen ik de titel las. Misschien komt dat omdat mijn dochter-de-bioloog in Wageningen insecten gegeten heeft en ook les kreeg van Arnold van Huis over het eten van insecten.

      Verwijderen
  6. Je kunt nog veel meer recepten vinden als je op muffin in a minute zoekt. Het is al een oud recept bij koolhydraat arme eters. Je kunt ook heel goed een hartige versie maken als alternatief voor brood.
    Ol

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Of kijk eens bij: www.okokorecepten.nl, voor een beschrijving mét een paar recepten uit het beschreven boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eenvoudig Leven weckt cake. Dat is pas ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beetje late reactie : ik at altijd al havermout met sojmelk als ontbijt. Maar mijn nieuwe favoriet is de havermout/banaan/ei cake . Heerlijk hoor !

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.